Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal starte som SFO-vikar, har du erfaring innenfor SFO, eller barneskole? Er det noen "regler", eller viktige ting som jeg ikke bør gjøre?

for eksempel i en konfliktløsning. Hva er det du sier/gjør til ungene for få tilliten deres, eller det som gjør at de respekterer deg, og behandler deg som sjef?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal vel ikkje ha ansvaret åleine?

Skrevet

Nei, selvsagt ikke.

Skrevet

Får du jobbe på SFO helt uten erfaring med barn? Uten utdannelse eller noe?

Det er ikke bra:( Det er rett og slett uforsvarlig.

Ikke noe angrep på deg, men på kommunen som ansetter ufaglærte i slike stillinger.

Skrevet

Får du jobbe på SFO helt uten erfaring med barn? Uten utdannelse eller noe?

Det er ikke bra:( Det er rett og slett uforsvarlig.

Ikke noe angrep på deg, men på kommunen som ansetter ufaglærte i slike stillinger.

Det er da veldig mange som jobber på SFO uten relevant utdannelse, uten at jeg skal forsvare det. Samme som i barnehager.

Skrevet

Assistentjobber er jo ufaglærte over hele røkla. Jeg har jobbet ufaglært i eldreomsorgen og det er steike mye mer ansvar enn den generelle SFO. Ikke at jeg forsvarer det, men sånn er det overalt.

Skrevet

Har jobba i barnehage med de minste og de eldste. jeg vet hvordan jeg skal håndtere barn, og snakke med de.

Høres kanskje ut som jeg har lite kunnskap, men jeg vil være vikaren som håndterer det meste.

Og ja, alle får jobb i barnehager osv. Det er rett og slett bare å melde seg inn i en kommuneservice elns, så får du alltids en jobb i barnehage, skolevikar, sfo osv, men det er enkeltdager. Jeg er ikke medlem av noe som helst da.

Skrevet

-Vær konsekvent på beskjeder du gir.

-Nye fjes blir ofte test-område for noen av barna. Si at dere kan finne på noe kult istedet for å tulle, og at dere må bli enige om regler på forhånd. (La barna være med på å bestemme)

-Er det noe du er flink til? Håndarbeid eller tegning? Sett deg ned sammen med en gjeng som tegner. Barn sluker alt av fine streker, former og farger på et ark. Men husk å beholde tegningen selv, eller så får du tegnebestilling fra 20 unger... :fnise:

-Skryt høylytt, men ikke kjeft høylytt. Sett deg ned med "rampen" og snakk om hva som skjedde, og bli enige om hva dere skal gjøre for at ting skal bli bra igjen.

+ Masse mer som du får råd og veiledning til når du kommer på jobb.

LYKKE TIL!!! Barn er kjempemoro, og du blir småsvett de første dagene, men straks man er inne i rutinene, så flyter dagene fin-fint!

-Angående det som er blitt kommentert ovenfor her:

Jeg er IKKE faglært i å jobbe med barn, alikevel har jeg jobbet nesten 5 år i SFO, til og med vært Sfo-sjef med 4 assistenter og 15 barn - Spesialskole. Jeg har hatt ene-ansvar flere ganger.

Jeg har også jobbet i barnehage, OG som hjelpepleierassistent for eldre demente.

Min lille filosofi: Mange pedagoger er ikke pedagoger selvom de har utdanning. (Selv-erfart..) Pedagog er en heller større egenskap, nemlig noe man er.. (og selvfølgelig kan utvikle) :)

• Liker 1
Skrevet

Åja, du har jobbet med barn, jeg forstod det slik at du ikke hadde gjort det.. hihi :gjeiper:

Masse lykke til iallfall! :takke:

Skrevet

-Vær konsekvent på beskjeder du gir.

-Nye fjes blir ofte test-område for noen av barna. Si at dere kan finne på noe kult istedet for å tulle, og at dere må bli enige om regler på forhånd. (La barna være med på å bestemme)

-Er det noe du er flink til? Håndarbeid eller tegning? Sett deg ned sammen med en gjeng som tegner. Barn sluker alt av fine streker, former og farger på et ark. Men husk å beholde tegningen selv, eller så får du tegnebestilling fra 20 unger... :fnise:

-Skryt høylytt, men ikke kjeft høylytt. Sett deg ned med "rampen" og snakk om hva som skjedde, og bli enige om hva dere skal gjøre for at ting skal bli bra igjen.

+ Masse mer som du får råd og veiledning til når du kommer på jobb.

LYKKE TIL!!! Barn er kjempemoro, og du blir småsvett de første dagene, men straks man er inne i rutinene, så flyter dagene fin-fint!

-Angående det som er blitt kommentert ovenfor her:

Jeg er IKKE faglært i å jobbe med barn, alikevel har jeg jobbet nesten 5 år i SFO, til og med vært Sfo-sjef med 4 assistenter og 15 barn - Spesialskole. Jeg har hatt ene-ansvar flere ganger.

Jeg har også jobbet i barnehage, OG som hjelpepleierassistent for eldre demente.

Min lille filosofi: Mange pedagoger er ikke pedagoger selvom de har utdanning. (Selv-erfart..) Pedagog er en heller større egenskap, nemlig noe man er.. (og selvfølgelig kan utvikle) :)

Tusen takk for et veldig bra svar!

Skrevet

Tusen takk for et veldig bra svar!

Så bra at du syntes det, så vær så god :takke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...