Gå til innhold

Når flyalarmen går i byen..

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

..vår. Burde man ikke fått en slags info om at dette skal skje? Sitter her å hører på den nå. Det er jo ingen som tror at det virkelig er krig! Men det kunne jo ha vært det, man vet jo aldri..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slike flyalarm-tester skjer alltid på en onsdag kl. 12, det trodde jeg da var ganske kjent?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er flere år siden jeg hørte den her i byen hverfall og hvilken dato det var husker jeg nok ikke..

Gjest GreenSky
Skrevet
Slike flyalarm-tester skjer alltid på en onsdag kl. 12' date= det trodde jeg da var ganske kjent?

Det visste jeg ikke, men hadde jeg hørt en flyalarm, hadde jeg sikkert tenkt; "Å, merkelig. Jaja, det er sikkert ingenting." :lol:

Skrevet

Det er blitt sagt i radioen i flere dager at sivilforsvaret skal prøve utstyret sitt.

Hilsen Trille

Skrevet
Det er blitt sagt i radioen i flere dager at sivilforsvaret skal prøve utstyret sitt.

Hilsen Trille

Jepp, det har jeg også hørt.

Skrevet

Jeg hørte også alarmen i dag, men tenkte at "da er vel klokka 12.00" og det stemte! At det vanligvis er på en onsdag, det har jeg aldri fått med meg - men nå vet jeg det, også!

Skrevet

De har informert om det på både TV og radio. Pleier alltid å se på klokka hvis det er flyalarm og jeg ikke har fått det med meg på forhånd. Er den 12 så er det greit - får satse på at det ikke skjer akkurat klokka 12 hvis det blir ekte flyalarm noen gang :blunke:

Skrevet

Jeg så det på Nrk1 i går.. og da sa pappan min at dem hadde opplyst det i flere dager.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svara! Burde ha fått det med meg ser jeg, men det hadde jeg ikke. Da vet jeg det til en annen gang! Vet dere forresten hvor dere skal gå, hvike bomberom dere hører til osv? Jeg vet hvor jeg forhåpentligvis ikke skal. Det er inne i et fjell like nede i veien her.

Skrevet

hmmm.. godt spørsmål..

Jeg har nettopp flyttet, så jeg er ikke sikker..

Det er kanskje lurt å finn ut av..

Skrevet

Jepp, det vet jeg. Vi bor i blokk og bomberommet er i kjelleren vår. Hjemme hos foreldrene mine var bomberommet rett over gata, kunne ikke unngå å legge merke til det.

Skrevet

Den alarmen/signalet som går onsdager kl. 12.00 heter "viktig melding - lytt på radio". Og på radioen opplyser de om at det er en øvelse.

Det finnes i hvert fall to signaler til: "Flyalarm" og "faren over" - hvor det ene er en lang sammenhengende "tone" og det andre korte støt.

Så man behøver ikke finne tilfluktsrommet når meldingen om å lytte på radio bli sendt.

Gjest Anonymous
Skrevet

er det ikke en regel som sier at den går 2. ons i januar hvert år?

Skrevet

Alarmen testes to ganger hvert år. 2 onsdag i januar og 2.onsdag i juli (eller var det juni?) Hver gang skjer dette kl 1200.

Foruten at dette burde være allmenkunnskap, varsles dette i både radio og tv.

Og så en liten ting til. Det heter ikke flyalarm.

Signalet som sendes betyr : viktigmelding hør på radio.

Og da mener de NRK.

Om du på dette tidspunktet hører på NRK radio vil du også få beskjed om at dette er en test.

En liten stund senere sender de signalet: faren over.

Det var litt folkeopplysning for i dag :-)

Skrevet

En liten stund senere sender de signalet: faren over.

Hmm, jeg hørte ikke noe "faren over"-signal i dag, bare "lytt til radio" (i Oslo).

Skrevet

Hmm, jeg hørte ikke noe "faren over"-signal i dag, bare "lytt til radio" (i Oslo).

Forresten, den har de bare når de tester flyalarmen, og i dag var det jo bare "lytt til radio" (som jeg selv påpekte :roll: ).

Gjest Zalomine
Skrevet

Vel, jeg ante ikke at det skulle være i dag, men klokka var tolv, så det var en test det visste vi alle.

Jeg hører på radio hver eneste dag, men det er p4 så der informerer de meg ikke om slikt. Men jeg vet de tster det klokka 12, og at ejg da skulle lyttet på radio, men det var i lunsjen min, så jeg var ikke ved radioen (har ikek radio på jobb, men hører fra nettet. Men på min kollegas pc siden min for øyeblikket ikke har høytalere. Så uansett hadde jeg ikke hørt nrk)

Skrevet
Jeg hørte også alarmen i dag' date=' men tenkte at "da er vel klokka 12.00" og det stemte![/quote']

Ja, det tenkte jeg og :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

flyalarm er vel et feil uttrykk?

Det er som en skrev at det er sivilforsvaret som tester utstyret sitt.

Det er godt kjent/informert på forhånd.

Dette blir gjort i alle byer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...