Gå til innhold

Sensitive opplysninger på kvittering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på apoteket for noen dager siden og hentet ut en resept, i dag kikket jeg på kvitteringen og ble litt overrasket over hvor mange opplysninger det stod om meg på den. Jeg har ikke for vane å makulere kvitteringer men de fra apoteket bør tydeligvis det.

På kvitteringen står det:

Varenavn antall beløp

reseptnr xxx 1 xx,-

Mitt navn

Fødselsdato

Reseptdato

Utleveringer gjenstår

Min legens navn

Egenandel blå resept

Medisinens navn og styrke

100 25% mva

Er det normalt at det står så mange opplysninger om kunden på kvitteringen fra apoteket? Jeg mener at det kun har stått "reseptnr xxxx antall beløp" på tidligere kvitteringer når jeg har tatt ut medisiner. Jeg tror det er en del der ute som er som meg og bare krøller sammen kvitteringen og kaster den i søppelet. Vi låser heldigvis inn søppelet frem til det skal tømmes så ingen kan rote i det(vi bor like ved norges fristed for narkotika, har sett nok av folk som roter i søppelet til andre)

Videoannonse
Annonse
Gjest Misteltein
Skrevet (endret)

Er det normalt at det står så mange opplysninger om kunden på kvitteringen fra apoteket?

Ja. De kommer i to varianter. De med blå resept så står det gjerne så mange sensitive opplysninger. Kvitteringene fra apoteket holder seg gjerne ikke. Blekket har en tendens til å forsvinne innen en måneds tid.

Endret av Misteltein
AnonymBruker
Skrevet

Hm. Nei jeg har ikke opplevd at det har stått så detaljert. Men det kan vel kanskje være fordi de har gått over til e-resept og derfor er det mange som ikke har selve resepten. Skal man da samle på kvitteringer på legemidler av ulike grunner så står nå all info på kvitteringen (siden man ikke har resepten fysisk) Men jeg aner ikke altså :vetikke:

Gjest Misteltein
Skrevet (endret)

Legge til:

Det var mer vanlig før, nå du ikke fikk frikortet automatisk, at det sto. Hvis du ikke hadde med deg egenandelskortet, så sto alle opplysningene på kvitteringen, sånn at du kunne sende den til NAV. Den kvitteringen var gyldig, men den hvor det kun sto navnet på respeten var ikke gyldig. Samme gjelder med HELFO om opplysninger om legemidler av andre grunner.

Endret av Misteltein
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg likte ikke at det stod så mange opplysninger om meg men jeg får bare være mer obs på det i fremtiden.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar Misteltein :)

Liker ikke at brevet fra HELFO om frikort er så detaljert heller.. Kanskje litt paranoid av meg :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Liker ikke at brevet fra HELFO om frikort er så detaljert heller.. Kanskje litt paranoid av meg :fnise:

I feel you! Løsningen er en slik. Pass på at du kjøper en "crosscutter", altså en makuleringsmaskin som ikke bare strimler papirene, men deler de på tvers slik at det blir små biter. :opplyser:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eventuelt brenne de?

Gjest Misteltein
Skrevet

Det er jo ganske greit hva som står der. Da kan du dobbeltsjekke om du kan vente deg noen penger! :)

Brevet fra HELFO er noe som går automatisk (maskinlagd), og ingen andre mennesker enn den som åpner frikortet vil se de sensitive opplysningene. Det som er dumt med det er dersom det er noen andre enn mottakeren som åpner.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker dere briller og løsbart så ingen skal se dere når dere går til/fra legen og apoteket også?

Gjest Tirkes
Skrevet

Bruker dere briller og løsbart så ingen skal se dere når dere går til/fra legen og apoteket også?

Åh-så-vittige vi var da. :)

Er jo en vesentlig forskjell på å holde styr på seg selv (uten løsbart) og på å holde orden på papirbiter og brev med lister av sensitiv info. Om du møter bygdas slarvekjerring på vei ut av apoteket, så vet hun ikke hva som feiler deg. Om hun plukker opp en så detaljert kvittering fra gulvet, så får hun vite en hel masse privat.

Jeg ante ikke at det stod så mye der. Jeg pleier å slenge rundt på kvitteringer i hytt og kaniner, men kan se etter neste gang og være mer obs selv. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, gjør ikke du? :briller2::tronderbart:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...