Gjest Chrix Skrevet 15. mars 2012 #1 Skrevet 15. mars 2012 I går kom det frem at min sønn på 13 år blir plagd på skolen. Han er en litt spesiell gutt som ikke har så mye selvtillit sosialt, selv om han er både høy og pen, snill er han og, men han er ikke så tøff. Han prøver seg, men lykkes ikke helt. For rundt et år siden ble det avdekket at en gutt i klassen plagde han, vil kalle det trakassering, vi tok tak i det, snakket med lærere og det ble bedre. Dette var i en periode der hans klasse skulle slås sammen med noen andre klasser utfra disktriktet. Vi håpte på at dette ikke hadde smittet over på de "nye", men nå kommer det frem at, særlig en, trakasserer han igjen. Han her som utsetter min sønn for dette er en populær gutt, ingen tør si fra når han sier noe. Han sier ting som "du stinker, du er stygg, huset deres ser jævlig ut, du lukter, du går med de samme klærna hele tiden osv". Han sier at de andre hverken beskytter han eller hiver seg med, direkte. Men han merker at han har fått lavere status og at færre vil være sammen med han på grunn av dette. Min mann jobber sammen med faren til denne gutten, og en gang her traff de hverandre i bassenget, begge to hadde hver sin av guttene med seg, da hadde guttene hatt det trivelig sammen og i en god stund etter det hadde det vært bra, men nå er det på han igjen. Jeg sjekket min sønns FB etter jeg fikk vite om dette. Der er han i klammeri med 2 stykker som sier at de skal gi han juling. Kort fortalt har min sønn opplevd at den ene av dem har vært stygg mot han, han har prøvd å ta igjen, nå har to stykker rottet seg sammen og lovd han juling, samtidig skriver de gjenntatte ganger "ikke gå å bæs til mora di nå"! Hjelp meg, hva gjør jeg? Min mann ringte sin kollega, som skulle ta en prat med siin sønn å høre hva dette dreier seg om. Jeg har prøvd å ringe min sønns lærer, fikk ikke tak på han, men har bedt han ringe meg opp så snart som mulig. Det jeg er litt redd for nå er at den her gutten, som plager mest, skal fortelle til de her andre at han har "bæsa til mamman sin", så jeg tror jeg holder han hjemme i dag til vi får snakkegt med skolen og faren til "mobberen"? Er det noen andre tips dere kan gi meg, hva gjør jeg? Hilsen fortvilet mor
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #2 Skrevet 15. mars 2012 JEg blir så trist!! Trist hver gang jeg hører om slike tilfeller av mobbing. Disse guttene som mobber er desperate etter å kjenne følelsen av å være sterke sammen med noen andre, og velger ut et offer som de ser gjør seg svar. Som du sier, litt sjenert stille osv. Jeg har snakket litt med min samboer om hvordan det var når han var ung, ang mobbing. Han sa at han ble mobbet litt, men når det skjedde så var det ikke noe "gøy" fordi han brydde seg ikke i det hele tatt. Kompisen hans derimot, en usikker fyr som vi kjenner godt i dag, ble mye mobbet fordi gutta så at han ble trist og brydd. Kansje det hadde vært noe om gutten forandrer tenkemåter litt, og rett og slett begynner å drite langt i hva gutta sier? Kansje tilogmed le av hvor patetiske de er, forran dem, slik at de ikke får den "vinner" følelsen av å mobbe ham? Kansje han kan feks begynne på karate ol, slik at han kan forsvare seg om de faktisk tyr til vold? Om han tross alt kan å forsvare seg, så vil han muligens føle seg mer selvsikker, slik at han ikke blir merkbart redd når de kommer og skal tøffe seg.. Gutten din må bygges opp..og å lære seg at han kan være sterk er en god lærdom Jeg håper skolen tar tak i det her..Men hvilken måte du bør gå frem, det er jeg usikker på. Kansje du skal snakke med skolen, men få det klart frem at du ikke vil det skal komme ut at det er du som har gjort noe. Kansje vakten kan prøve å holde seg nær de gutta som driver med trakkasering.. klem og lykke til.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #3 Skrevet 15. mars 2012 Kontakt rektor og klassestyrer og fortell hva problemet gjelder.Skriv et brev til rektor der dere krever at det blir opprettet en sak av dette. Dette er skolen pliktig til å gjøre (i følge Opplæringsloven). Når det blir opprettet en sak og du har ting skriftlig blir ting mer oversiktlig og skolen er pliktig til å sette igang tiltak for å få gutten din til å trives. Istedet for telefonsamtaler kan det ofte være lurt å ta samtalene gjennom e-post. Disse tar du vare på. Da har du alt skriftlig. Gjennom bare prating blir slike saker ofte bare til uforpliktende jatting fra skolens ansvarlige. 1
MichelleBelle Skrevet 15. mars 2012 #4 Skrevet 15. mars 2012 Huff, blir så trist når jeg leser sånt Synes du gjør riktig i å holde ham hjemme i dag Jeg støtter ab#2 over her ang. kampsport. Ikke fordi vold er løsningen, men fordi sporter som karate og taekwondo er veldig holdningsskapende og kan være effektivt til å bygge selvtillit og selvfølelse. Du må definitivt ta kontakt med skolen, begynn med kontaktlæreren hans. Se hvilken respons du får der, om du ikke er fornøyd, ta det videre til administrasjonen og rektor. Det er dessverre slik at ikke alle lærere er like flinke til å ta tak i slike problemer, noen sitter i tillegg med holdninger om at om en elev blir mobbet, så er det eleven (og ikke mobberen) det er noe i veien med
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #5 Skrevet 15. mars 2012 Jeg støtter også kampsport. Ikke fordi han skal sloss, men fordi han skal få selvtillit, og så trenger han iallfall ikke være så redd for å bli banka opp. Jeg ville ha krevd møter med rektor og skrevet brev og forventet skriftlig svar. Håper din mann kan nå gjennom til sin kollega, som deretter når gjennom til sin sønn.
Alvina Skrevet 15. mars 2012 #6 Skrevet 15. mars 2012 Jeg opplevde også at den ene sønnen min ble mobbet. Det var ille og jeg lot han bli hjemme de dagene han ikke ville eller kanskje ikke turte gå på skolen. Jeg sa rett ut til rektor og lærer at dette ikke holdt mål fra deres side, på skolen skal de jo sørge for at elevene er trygge. Jeg fikk kjeft fordi jeg holdt han hjemme noen dager, men tok ikke notis av det. Dette var noe de måtte takle. Det endte med at det ble møter med lærer, rektor og foreldre og foreldrene klarte faktisk ikke å stoppe mobberen, de forsøkte. Enden på visa var at mobberen måtte bytte klasse. Det ble et nederlag for mobberen, og det gikk bedre men det skjedde jo i friminuttene. Da flyttet jeg og det ble en annen skole med en annen holdning til dette. Der måtte alle som mobbet følge lærer i friminuttene i tre dager og det gjorde susen. En mobber vil jo ikke akkurat like å følge etter en lærer i tre dager i alle frikvarter, midttimer og friminutter. De tok mobbing på alvor og det fantes lite av mobbing mer. 4
Bjørn82 Skrevet 15. mars 2012 #7 Skrevet 15. mars 2012 I går kom det frem at min sønn på 13 år blir plagd på skolen. Han er en litt spesiell gutt som ikke har så mye selvtillit sosialt, selv om han er både høy og pen, snill er han og, men han er ikke så tøff. Han prøver seg, men lykkes ikke helt. For rundt et år siden ble det avdekket at en gutt i klassen plagde han, vil kalle det trakassering, vi tok tak i det, snakket med lærere og det ble bedre. Dette var i en periode der hans klasse skulle slås sammen med noen andre klasser utfra disktriktet. Vi håpte på at dette ikke hadde smittet over på de "nye", men nå kommer det frem at, særlig en, trakasserer han igjen. Han her som utsetter min sønn for dette er en populær gutt, ingen tør si fra når han sier noe. Han sier ting som "du stinker, du er stygg, huset deres ser jævlig ut, du lukter, du går med de samme klærna hele tiden osv". Han sier at de andre hverken beskytter han eller hiver seg med, direkte. Men han merker at han har fått lavere status og at færre vil være sammen med han på grunn av dette. Min mann jobber sammen med faren til denne gutten, og en gang her traff de hverandre i bassenget, begge to hadde hver sin av guttene med seg, da hadde guttene hatt det trivelig sammen og i en god stund etter det hadde det vært bra, men nå er det på han igjen. Jeg sjekket min sønns FB etter jeg fikk vite om dette. Der er han i klammeri med 2 stykker som sier at de skal gi han juling. Kort fortalt har min sønn opplevd at den ene av dem har vært stygg mot han, han har prøvd å ta igjen, nå har to stykker rottet seg sammen og lovd han juling, samtidig skriver de gjenntatte ganger "ikke gå å bæs til mora di nå"! Hjelp meg, hva gjør jeg? Min mann ringte sin kollega, som skulle ta en prat med siin sønn å høre hva dette dreier seg om. Jeg har prøvd å ringe min sønns lærer, fikk ikke tak på han, men har bedt han ringe meg opp så snart som mulig. Det jeg er litt redd for nå er at den her gutten, som plager mest, skal fortelle til de her andre at han har "bæsa til mamman sin", så jeg tror jeg holder han hjemme i dag til vi får snakkegt med skolen og faren til "mobberen"? Er det noen andre tips dere kan gi meg, hva gjør jeg? Hilsen fortvilet mor Provoserende å lese... Jeg synes det er for mye snakk om mobbing i skoler og for lite tiltak. For meg virker det som at skolene og for mange lærere ikke enser mobbingen. Blir de gjort oppmerksomme på mobbingen bør de som blir tatt for å mobbe ha en tettere oppfølging og bli holdt vekk fra sine "offer". Synes du gjør rett i å holde han hjemme fra skolen på denne måten. Og tvinge frem en bedre dialog med skolen og eventuelt problemets foreldre.
lille_fiol Skrevet 15. mars 2012 #8 Skrevet 15. mars 2012 Jeg opplevde også at den ene sønnen min ble mobbet. Det var ille og jeg lot han bli hjemme de dagene han ikke ville eller kanskje ikke turte gå på skolen. Jeg sa rett ut til rektor og lærer at dette ikke holdt mål fra deres side, på skolen skal de jo sørge for at elevene er trygge. Jeg fikk kjeft fordi jeg holdt han hjemme noen dager, men tok ikke notis av det. Dette var noe de måtte takle. Det endte med at det ble møter med lærer, rektor og foreldre og foreldrene klarte faktisk ikke å stoppe mobberen, de forsøkte. Enden på visa var at mobberen måtte bytte klasse. Det ble et nederlag for mobberen, og det gikk bedre men det skjedde jo i friminuttene. Da flyttet jeg og det ble en annen skole med en annen holdning til dette. Der måtte alle som mobbet følge lærer i friminuttene i tre dager og det gjorde susen. En mobber vil jo ikke akkurat like å følge etter en lærer i tre dager i alle frikvarter, midttimer og friminutter. De tok mobbing på alvor og det fantes lite av mobbing mer. utrolig bra å høre at noen skoler gjør noe med mobberene og ikke de som blir mobbet! Søsteren min opplevde å få slengt i tryne at "det kanskje var hun det var noe galt med" av sin egen lærer. De tok det ikke særlig alvorlig på den skolen ivertfall,jeg tror både lærere og rektorer synes det er lettere å lukke øyne og ører enn å faktisk gjøre noe. Jeg gikk på samme skole som søsteren min og opplevde at noen elever ble utestengt osv, gjerne også mobbet,men lærerne gjorde ikke noe særlig annet enn å si en kommentar om de bråkte i ny og ne. vi hadde også et null mobbing program men da var søsteren min sluttet på skolen,for meg var dett veldig vondt og veldig ironisk da skolen ikke gjorde en drit for min søster som senere slet med sosial angst. Kan også nevne at hun ble utestengt/"mobbet" på barneskolen av ei jente noe jeg tror var pga sjalusi siden hun var ei gla og snill jente som alle de andre likte. Personlig ser jeg ingenting søsteren min gjorde galt,medmindre det å være et snillt og godt menneske er noe negativt i dag!er bare noen mennesker man kan se er snille og gode og som man vet gjerne ikke vil ta igjen på samme måte mot andre barn,er ofte de snille og gode menneskene som dessverre blir plaget. I dag er hun en fantastisk flott jente/dame og søster som jeg ser opp til,som har kvittet seg med dårlige venner og komt seg videre i livet.
tingeling Skrevet 15. mars 2012 #9 Skrevet 15. mars 2012 Barn har et lovpålagt krav om et trygt oppløringsmiljø. Step 1: be om møte med klasseforstander. Be om at det fattes enkeltvedtak. Hvis du ikke får en respons som du føler er rikti ville jeg kontaktet rektor og FAU. Men siden dere har positiv erfaring med at guttene kan fungere bra sammen så ville jeg også prøvd å kontakte foreldrene til denne gutten og bedt om at alle parter setter seg sammen org blir enige om hvordan man skal være med hverandre. Alle trenger ikke være bestevenner, men man skal oppføre seg skikkelig. Jeg ville også sjekket hvordan skolen generelt forholder seg til mobbing , er det med i noe program? Og hvordan skolen komme ut på trivselsundersøkelsene. Hos oss er dette tilgjengelig info som alle foreldre kan lese. Lykke til!
jie-jie Skrevet 15. mars 2012 #10 Skrevet 15. mars 2012 Når jeg var 13 år ble jeg uvenner med en venninne som hadde flyttet. Hun lagde en profil på "blink" hvor hun la ut mange bilder av meg og personopplysninger og sa at jeg var hore. Jeg fikk mange ekle meldinger fra menn. Jeg sa det til mamma og hun ble så sint at hun ringte foreldrene deres og forlangte et møte med både "venninnen" min og hennes nye venninne som hadde vært med på det, og begge deres foreldre. Jeg var ikke med på møtet, men de måtte komme hjem til meg igjen for å si unnskyld, og mene det (møtet ble holdt på skolen på kveldstid). Selv om du tror det vil bli verre om de får vite at han har "klaget til mor", så kommer de til å bli skremt av en slik hendelse. Jeg fikk ihvertfall ikke høre noe stygt ever again fra de to jentene.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #11 Skrevet 16. mars 2012 Hold kommunikasjonen skriftlig, slik det står over her, styrk guttens mestringsfølelse. Krev at skolen tar grep. Jeg har opplevd at datteren min ble mobbet en gang, og da tok skolen umiddelbart affære. Hadde det fortsatt hadde jeg faktisk ringt/oppsøkt foreldrene til barnet og pratet med dem. Om nødvendig hadde jeg meldt det til politi/barnevern. Trakassering av voksne er ikke lov, hvorfor skulle det være lov å trakassere barn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå