Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bobler
Skrevet

Plutselig så så står det slik på laptopen.

Det er når jeg ikke lader. Putter jeg inn laderen, så kommer det et rødt kryss over hele batteri-ikonet.

Noen som vet hva laptopen vil at jeg skal gjøre? :fnise:

Altså, bør jeg la den lade helt ut, eller må jeg bytte batteri siden den ber meg om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Plutselig så så står det slik på laptopen.

Det er når jeg ikke lader. Putter jeg inn laderen, så kommer det et rødt kryss over hele batteri-ikonet.

Noen som vet hva laptopen vil at jeg skal gjøre? :fnise:

Altså, bør jeg la den lade helt ut, eller må jeg bytte batteri siden den ber meg om det?

Det er helt meningsløst å lade batteriet helt ut. Det var kanskje ett poeng for 20 år siden, da batteriene var en helt annen type enn nå. Dagens batterier blir ødelagt av dyputlading. Klattlading derimot, er ikke så galt, selv om det over tid sliter noe på levetiden det også (mye pga varme).

Du bør nok bytte.

Ett triks for å makse ut levetiden til batteriet, er å lade det opp, putte det i en plastpose, og legge det i kjøleskapet. Men da må du jo likevel være konstant tilkoblet strøm, så hva skal man da egentlig med en bærbar pc?

Gjest Bobler
Skrevet

Det er helt meningsløst å lade batteriet helt ut. Det var kanskje ett poeng for 20 år siden, da batteriene var en helt annen type enn nå. Dagens batterier blir ødelagt av dyputlading. Klattlading derimot, er ikke så galt, selv om det over tid sliter noe på levetiden det også (mye pga varme).

Du bør nok bytte.

Ett triks for å makse ut levetiden til batteriet, er å lade det opp, putte det i en plastpose, og legge det i kjøleskapet. Men da må du jo likevel være konstant tilkoblet strøm, så hva skal man da egentlig med en bærbar pc?

Hva er klattladning og dyputladning?

Er det dyrt med nytt batteri? Og er det skadelig for laptopen hvis jeg ikke kjøper nytt batteri med en gang? Har ikke mulighet til å kjøpe før i begynnelsen av april (såfremt det ikke koster et par hundre, men regner med at det koster litt mer?)

Laptopen er foresten snart 2år gammel.

Skrevet

Hva er klattladning og dyputladning?

Denne linken forklarer mye om levetiden om på batterier, og dyputlading:

Similar to a mechanical device that wears out faster with heavy use, so also does the depth of discharge (DoD) determine the cycle count. The smaller the depth of discharge, the longer the battery will last. If at all possible, avoid frequent full discharges and charge more often between uses.

Med andre ord, ikke la maskina lade batteriet helt ut, ofte. En gang i blant er greit.

Klattlading vil si at du lader batteriet før det er gått helt tomt. Noe som er helt ok, og faktisk anbefalt med dagens batterier.

Er det dyrt med nytt batteri?

Kommer litt an på. Nytt batteri til min gamle laptop fra 2007 ville kostet med ca800 originalt, og rundt 200 på ebay (uoriginalt). Umulig å si noe om kvaliteten på "piratbatterier", dog. Du må nesten google litt, prisene varierer nok litt med størrelsen på batteriet.

Og er det skadelig for laptopen hvis jeg ikke kjøper nytt batteri med en gang?

Så lenge det er helt, ser jeg ikke noen grunn til at det skulle skade selve maskinen, nei. Men er det såpass dårlig at du ikke får mer en noen minutter med arbeidstid før pcen slår seg av, hvorfor ha det koblet til i det hele?

Har ikke mulighet til å kjøpe før i begynnelsen av april (såfremt det ikke koster et par hundre, men regner med at det koster litt mer?)

Laptopen er foresten snart 2år gammel.

Vurder prisen på nytt batteri opp mot prisen av en ny pc. Mye mulig du ville blitt mer fornøyd med en ny maskin isteden? 2år er ikke uvanlig levealder for ett batteri, desverre.

Gjest Bobler
Skrevet

Denne linken forklarer mye om levetiden om på batterier, og dyputlading:

Med andre ord, ikke la maskina lade batteriet helt ut, ofte. En gang i blant er greit.

Klattlading vil si at du lader batteriet før det er gått helt tomt. Noe som er helt ok, og faktisk anbefalt med dagens batterier.

Kommer litt an på. Nytt batteri til min gamle laptop fra 2007 ville kostet med ca800 originalt, og rundt 200 på ebay (uoriginalt). Umulig å si noe om kvaliteten på "piratbatterier", dog. Du må nesten google litt, prisene varierer nok litt med størrelsen på batteriet.

Så lenge det er helt, ser jeg ikke noen grunn til at det skulle skade selve maskinen, nei. Men er det såpass dårlig at du ikke får mer en noen minutter med arbeidstid før pcen slår seg av, hvorfor ha det koblet til i det hele?

Vurder prisen på nytt batteri opp mot prisen av en ny pc. Mye mulig du ville blitt mer fornøyd med en ny maskin isteden? 2år er ikke uvanlig levealder for ett batteri, desverre.

Pleier som regel å ha laderen i hele tiden. Kanskje en halvtime-time uten i løpet av en dag (laderen er alltid ute når laptopen er av). Er ikke ofte den har ladet seg helt ut.

PCen slår seg ikke av, det er bare det at den ber meg bytte batteri på det ikonet. Alt fungerer som det alltid har gjort. Så har like lang "levetid" som den pleier å ha (1,5timer).

Ny pc er ikke aktuelt nå, det har jeg rett og slett ikke råd til. Er strålende fornøyd med laptopen, sånn ellers. :)

Så at batteriet kostet 720 på en norsk side, tror nok utlandet må bli løsningen.

Takker så mye for svar

Gjest Bobler
Skrevet

Nå har det vært borte siden i går morges.

Er det bare å se bort ifra det da? :ler:

Gjest alille
Skrevet

Det står "vurder å bytte batteri." Ikke at du må bytte batteri. Hvis du er fornøyd med batterilevetiden så lar du vær å kjøpe nytt. Hvis du ikke er avhengig av batteri kan du til og med bare la vær å bruke det når det er for dårlig.

Jeg har hatt den beskjeden på min maskin i ett år nå, levetiden er ca. 30 min. Har ingen planer om å kjøpe verken ny pc eller batteri. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...