Arwen Skrevet 14. januar 2004 #1 Skrevet 14. januar 2004 Ordentlig vanilje er himmelsk, derfor har jeg lyst til å lage hjemmelagd vaniljesukker, det som man kjøper på butikken inneholder jo ikke vanilje i det hele tatt. Skulle ikke vært lov å kalle det det synes jeg. Men.. hvordan gjør jeg det? Legger man bare en vaniljestang i sukker? I så fall hvor lenge?
LilleMy Skrevet 14. januar 2004 #2 Skrevet 14. januar 2004 Hm... det skulle gjerne jeg også ha visst!
Gjest gjest1 Skrevet 14. januar 2004 #3 Skrevet 14. januar 2004 Når jeg f.eks har lagd vaniljesaus, er det ennå mye godis igjen i vaniljestanga. Den skyller jeg bare av og tørker før jeg legger den på et tett glass med sukker. Så fyller jeg på med sukker etterhvert og nye vaniljestenger etter hvert som jeg har brukt en. Dette kan stå i det uendelige. Du kan og gjøre som Jamie, han tok3-4 vaniljestenger og moset i foodprosessoren i lag med et kilo sukker. Skal kjøres til sukkeret blir grått.
BlaBla Skrevet 14. januar 2004 #4 Skrevet 14. januar 2004 Hvor får man egentlig kjøpt vaniljestenger?
Gjest Myumi Skrevet 14. januar 2004 #5 Skrevet 14. januar 2004 Kjør 1 kg. sukker i foodprosessoren sammen med 4-5 stenger ekte vanilje (det enkleste stedet å få tak i vaniljestenger på er i mange byer på apotek), ta dette på ett tett glass, gjerne Norgesglass og la det stå i minst en uke før du bruker det.
Pusekatt Skrevet 14. januar 2004 #6 Skrevet 14. januar 2004 Hvor får man egentlig kjøpt vaniljestenger? Vanlige dagligvarebutikker (også Rema). Finnes i Black Boy-pose sammen med annet krydder.
Fakse Skrevet 14. januar 2004 #7 Skrevet 14. januar 2004 Melis kan også brukes i stede for sukker, dersom du vil ha mere finkornet pulver.
Arwen Skrevet 14. januar 2004 Forfatter #8 Skrevet 14. januar 2004 Takk for tips. Forøvrog kjøper jeg mine vailjestenger på matbutikken. Alt fra Rema 1000 til Meny.
Arkana Skrevet 14. januar 2004 #9 Skrevet 14. januar 2004 Når du lager vaniljesukker bruker du melis, ikke sukker. 1
Fakse Skrevet 14. januar 2004 #10 Skrevet 14. januar 2004 Når du lager vaniljesukker bruker du melis' date= ikke sukker. Rent tenknisk er melis og sukker det samme, bare at det ene er mere finkornet enn det andre. Sukker finnes jo også i finere eller grovere konsistens. En kan fint bruke begge deler, det kommer an på hvordan en ønsker at resultatet skal bli.
Arkana Skrevet 14. januar 2004 #11 Skrevet 14. januar 2004 Ja, det vet jeg jo. Men konsistensen har jo en del å si ettersom hvor man bruker vaniljesukkeret, det er ikke alltid det passer seg å ha grove sukkerkorn i maten.
Gjest gjest1 Skrevet 14. januar 2004 #12 Skrevet 14. januar 2004 Når jeg lager f.eks sukkerbrød, bytter jeg ut en del av det vanlige sukkeret med mitt hjemmelgde vaniljesukker istedet for 1ts kjøpevaniljesukker når jeg pisker egg og sukker til eggedosis. Da spiller det ikke noen rolle om sukkeret et fint eller grovt. Og tilsvarende gjør jeg i alle oppskrifter der jeg kan bytte ut kjøpeVS med hjemmelagd.
BlaBla Skrevet 14. januar 2004 #13 Skrevet 14. januar 2004 Når jeg lager f.eks sukkerbrød, bytter jeg ut en del av det vanlige sukkeret med mitt hjemmelgde vaniljesukker istedet for 1ts kjøpevaniljesukker når jeg pisker egg og sukker til eggedosis. Da spiller det ikke noen rolle om sukkeret et fint eller grovt. Og tilsvarende gjør jeg i alle oppskrifter der jeg kan bytte ut kjøpeVS med hjemmelagd. Jeg bare lurte på hvor stor del av sukkeret bytter du ut med vaniljesukkeret?
Gjest gjest1 Skrevet 14. januar 2004 #14 Skrevet 14. januar 2004 Det varierer litt, men ca 1/4-1/3 del av sukkeret bytter jeg ut med hjemmelagd vaniljesukker
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2004 #15 Skrevet 14. januar 2004 Pluss at melis er tilsatt noe stivelse!
Glitterchick Skrevet 14. januar 2004 #16 Skrevet 14. januar 2004 Når jeg lager vaniljesukker kjører jeg vanlig sukker i en blender sammen med noen vaniljestenger, antall etter smak. Da får man meliskonsistensen som lettere blander seg i oppskriftene. Å blande med melis i utgangspunktet syns jeg av og til kan bli klissete og klumpe seg. Når man kjøper stenger, pass på at de er myke, bøy litt på posen. Harde stenger putter jeg i glass med vanlig brunt sukker, og har til te og kaffe. superdigg!
Arkana Skrevet 14. januar 2004 #17 Skrevet 14. januar 2004 Når jeg lager vaniljesukker kjører jeg vanlig sukker i en blender sammen med noen vaniljestenger, antall etter smak. Da får man meliskonsistensen som lettere blander seg i oppskriftene. Å blande med melis i utgangspunktet syns jeg av og til kan bli klissete og klumpe seg. Når man kjøper stenger, pass på at de er myke, bøy litt på posen. Harde stenger putter jeg i glass med vanlig brunt sukker, og har til te og kaffe. superdigg! Jeg finmaler ikke vaniljestengene med sukker/melis slik du gjør da. Jeg bare fyller en gammel vaniljesukkerboks e.l. med melis og legger i 1-2 vaniljestenger og lar den stå og trekke smak et par uker før jeg begynner å bruke den.
Gjest Pjusk Skrevet 15. januar 2004 #18 Skrevet 15. januar 2004 Ehemm... Kanksje teit spørsmål, men kan man ikke bare stappe disse vaniljestengene nedi boksen med vaniljesukker? Eller vil det da bli for kraftig smak (dobbelt opp liksom)?
Arkana Skrevet 15. januar 2004 #19 Skrevet 15. januar 2004 Ehemm... Kanksje teit spørsmål' date=' men kan man ikke bare stappe disse vaniljestengene nedi boksen med vaniljesukker? Eller vil det da bli for kraftig smak (dobbelt opp liksom)?[/quote'] Det er vel ingen vits i å ha vaniljestenger i vaniljesukkeret? Poenget er jo hvordan man lager vaniljesukker selv, uten å bruke ferdiglaget vaniljesukker.
Gjest Pjusk Skrevet 15. januar 2004 #20 Skrevet 15. januar 2004 Ordentlig vanilje er himmelsk' date=' derfor har jeg lyst til å lage hjemmelagd vaniljesukker, det som man kjøper på butikken inneholder jo ikke vanilje i det hele tatt. Skulle ikke vært lov å kalle det det synes jeg. Men.. hvordan gjør jeg det? Legger man bare en vaniljestang i sukker? I så fall hvor lenge?[/quote'] Vel, da misforsto jeg sikkert.... Forsto det bare slik fra hovedinnlegget at det ferdigkjøpte vaniljesukkeret ikke smakte nok vanilje, og hun fikk som svar at man da kunne f.eks. legge vaniljestenger i sukker eller melis isteden. Derfor mitt spørsmål; Hvorfor ikke legge vaniljestangen i vaniljesukkeret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå