Gå til innhold

Barn som lyver...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

om farlige ting.

Min samboer har to barn fra tidligere ekteskap.I går oppdaget jeg at det var pyrret på den ene listen ved garasjeporten vår. Det var et godt kutt med masse sot rundt....

Jeg var ikke hjemme i går kveld men vet at barna var ute å fyrte på noen stjerneskudd som var igjen fra nyttårsaften. Barna er 10 og 12 og sambo stolte såpass på dem at de fikk ta med en lighter å gå ut alene.

Da jeg kom hjem senere på kvelden oppdaget jeg dette svimerket og det var såpass stort at dette ikke har skjedd ved et uhell. Sambo tar dette så opp med barna men de sverger at de ikke har gjort det.

De vi leier hus hos er nærmeste nabo og har selv 3 barn,hvor en av dem er fosterbarn ganske nylig flyttet hit. Magefølelsen min sier meg at dette er det vår eldste som har funnet på men sambo tror det er noen av nabobarna.... Det skal sies at vår eldste har funnet på liknende ting før,som han nekter for men andre barn har observert.Og pappan tror på han....

Noen tips om hvordan jeg skal takle dette? Må jo få samlet alle barna og foreldre for om det viser seg at det ikke er noen av dem må jo dette raporteres til politiet, ellers må vi begynne å sitte vakt hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har egentlig ikke noe råd eller tips, men generellt bør barna være så trygge på foreldrene at de kan bekjenne alle synder hjemme og vite at konsekvensene er rimelige - ikke kjeft, juling eller annen ubehagelig straff.

Jeg husker fra min barndom at det ikke var noe værre enn å ha gjort noe dumt for mine foreldre ble alltid så sinte i stedet for å prate stille og roligt med meg og sammen med meg finne en løsning på de problemene jeg var havnet i. Jeg viste jo utmerket godt hva jeg hadde gjort og trengte ikke å for ørtende gang få det påtalt. Da var det enklere å lyve.

Dere kan jo atter en gang prate med barna og forklare alvorligheten ved ildspåsettelse (ilden kan spre seg, liv kan gå tapt), og fortelle dem at så lenge dere ikke vet hvem som har gjort det må dere kontakte politiet (en liten trussel - politiet finner ut). Gi mulighet for at sviinga var et uhell - det kan jo faktisk hende. Vis at dere er kjemperedde for ildspåsettelse og at det kan bli vanskelig å sove om natten og være hjemmefra. Ha en brannøvelse hjemme for sikkerhets skyld.

Hold oss oppdatert.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det å sende lighter med barn ut å gjøre med å stole på dem???

Hva i all verden skal ti og tolvåringer med lighter? De røyker forhåpentligvis ikke, så hvorfor i alle dager skal de ha med seg lighter ut??? :o

Jeg blir litt matt, man kan ikke gi ungene lett tilgang på å gjøre ugagn heller da....

Å sende lighter ut med tiåringer er å be om bråk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

' date=' men generellt bør barna være så trygge på foreldrene at de kan bekjenne alle synder hjemme og vite at konsekvensene er rimelige - ikke kjeft, juling eller annen ubehagelig straff.[/quote']

:o

"mamma, jeg har svidd av garasjen til naboen...."

"så fint at du forteller det vennen, her har du en hundrings til å gå på kino..."

:o *Tex er målløs....* :o

Noe som er relativt uvanlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg òg reagerte på at barna ikke skal få kjeft engang Trille... Har du barn selv? Klart straffen skal stå i forhold til det de har gjort, men å lyve om noe gir bare mer straff her i huset og det vet ungene. Men når det er sagt... Jeg har ikke noen gode råd å komme med til deg xx, men jeg synes det er ganske alvorlig ja. Men hvis du skal samle alle foreldre og barn ville jeg snakket med foreldrene til nabobarna først så de vet hva det gjelder... Ikke moro å få en sånn skyllebøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Tex:

Jeg var ikke hjemme i går kveld men vet at barna var ute å fyrte på noen stjerneskudd som var igjen fra nyttårsaften. Barna er 10 og 12 og sambo stolte såpass på dem at de fikk ta med en lighter å gå ut alene.

Ellers tror jeg at disse barna trenger en streng samtale med noen voksne, ja. De er gamle nok til å vite hva de har gjort og da må de ta konsikvensen for det.

Du kan jo gjøre som andre har nevnt, si at du skal kontakte politiet og anmelde saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør igjen,

hva skal ti og tolvåringer med lighter?

Er stjerneskudd lov å leke alene for så små barn?

Trodde det var attenårsgrense for all bruk av fyrverkeri her til lands.....

En ting er tiåringer med stjerneskudd nyttårsaften med mor og far, en annen ting er å la de leke med det alene...

Det hadde IKKE mine barn fått lov til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kan ikke svare på hvorfor han ga dem lov til å ta med lighteren ut da jeg ikke var hjemme,som tidligere nevnt. Det var vel et øyeblikks ubetenksomhet. De er tross alt 10 og 12 år og burde være såpass oppegående at de også skjønner konsekvensen av uvettig bruk av åpen ild. De går ikke med lighter til vanlig.......... :o Det er ikke snakk om raketter eller lignende men den minste utgaven av stjerneskudd

Jeg har allerede snakket med naboen og deres barn var alle og sto på slalom i det aktuelle tidspungt så det er nok som jeg trodde en av våre.

Jeg lurer også litt på om jeg som "!stemor" kan ta dette direkte med barna eller synes dere jeg skal overlate det til pappan? Han sier som sagt at han tror på barnas ord!

Dette er livsfarlig og burde reageres på.

Jeg vurderer å si at jeg har ringt politiet og at til de kommer for å fortelle oss hva som skjedde er Playstation konfiskert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ii jordbær

Uuuh.. gjest over var meg. (Sitter på sentralbordet i dag, så jeg glemmer å logge meg inn)

Eh.. En tolvåring burde kunne håndtere en lighter alene, uten at ting skal gå galt.

mtp stjerneskudd og barn, er jeg litt usikker. Det er jo bare stjerneskudd, samtidlig som stjerneskudd sikkert kan gjøre stor skade på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollektiv straff. Den som føler at dette er urettferdig vil garantert si ifra, eller så vil den som har gjort det få dårlig samvittighet og innrømme at det var han. Hendelsen kan i alle fall ikke gå ubemerket hen. De er såpass gamle at de bør stå til rette for hva de har gjort. Ellers er det en mildt sagt dårlig ide å sende dem ut med lighter i den alderen. Gutter elsker flammer og eksprimenterer med alt uten å helt være klar over konsekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest c75 i.i

Jeg ville nok tatt dette direkte med barna, med faren til stede. Og jeg ville stolt på magefølelsen, når naboens unger likevel er "eliminert som misstenkt".

Du trenger jo ikkje kjefte og rope,men forklar med fast og streg røst at dette er helt uakseptabel oppførsel og vil få konsekvenser!

Er selv "stemor" til to og vet at man kan komme opp i situasjoner man helst bare vil overse,men er nødt til å ta tak i.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det en mildt sagt dårlig ide å sende dem ut med lighter i den alderen. Gutter elsker flammer og eksprimenterer med alt uten å helt være klar over konsekvensene.

Er heeelt enig,men en eller annen gang må sambo lære..... Han er ganske naiv når det gjelder de der to....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har det å sende lighter med barn ut å gjøre med å stole på dem???

quote]

Han stolte vel på at de ikke fant på noe f..skap,da,vettu! Type; "Fyr KUN på stjerneskuddet og ikke svi av hele kåken" ting...

.......men vi er alle forskjellig.... jeg ville ikke latt dem gå ut alene med lighter og det vet de for de ville ikke spurt meg en gang da de allerede vet svaret.

Pappa skal vel være litt kul og kompis han da. Ville jo være synd om garasjen brant ned i forsøket...

Bare en liten avsporing dette her... For spørsmålet mitt var noe helt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør igjen,

hva skal ti og tolvåringer med lighter?

Er stjerneskudd lov å leke alene for så små barn?

Trodde det var attenårsgrense for all bruk av fyrverkeri her til lands.....

En ting er tiåringer med stjerneskudd nyttårsaften med mor og far, en annen ting er å la de leke med det alene...

Det hadde IKKE mine barn fått lov til!

Det er 16 års aldersgrense på stjerneskudd.

Siden de inneholder jernfilspon(gir de fine stjernene) og når de brenner har flammen en temp på ca 2000 grader C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er naiv, men er det mulig å holde en 12-åring unna lightere/ fyrstikker? Har de i det hele tatt problemer med å få kjøpt den slags på en hvilken som helst bensinstasjon eller dagligvare? Det tviler jeg på. Syns ikke pappan kan klandres for å ha sendt med 12-åringen lighter. De er da rundt oss på alle kanter! Verre er det at gutten ikke har fått med seg at det kan være en smule skummelt å TENNE PÅ HUS med den.

2 uker husarrest uten TV tenker jeg bør være preventivt nok. Når saken oppklares, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg òg reagerte på at barna ikke skal få kjeft engang Trille... Har du barn selv?

Ja, jeg har faktisk 4 stk. og har ikke opplevd at vi har måttet hale sannheten ut av dem eller fått høre fra naboer, når de har gjort ugagn. De forteller det selv.

Jeg kan godt holde moralprediken, men den går aldrig på "du er dum" men hellere "det du gjorde var dumt" samt prating om eventuelle konsekvenser episoden ville fått hvis det gikk virkelig galt.

Hvis ungen har lekt med lighter ville det første jeg gjorde sjekke om han har brannsår som må renses og han ville kanskje føle seg trygg på min reaksjon og fortelle.

Har hørt hos ett vennepar "Hva faen i Helvete er det du holder på med? Er du fullstendig idiot? Klarer du ikke tenke? Er du dum?"

Eplegrønn: Kollektiv straff er litt skummelt - tenk hvis guttene faktisk ikke har gjort noe? Man skal være ganske sikker i sin sak hvis man skal beskylde noen for å lyve - både barn og voksne - magefølelse holder ikke her.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som du vet er det ikke lov å gi barn fyrverkeri. Stjerneskudd virker uskyldig helt til det skjer noe. vet du at det er 900 g i et?

Det har skjedd før, men da burde han vite at du sender ikke med en 12 åring en lighter.

Hadde du ventet at han skulle tilstå slik med en gang. Helt normalt at han ikke gjør det.

Om dere lurer så ta med barna til naboen og forhør dere. Like greit hvem som har gjort det. Slik at hverken deres barn eller naboens får skylden for noe de ikke har gjort. Antagelig har de funnet på dette i inpuls. Slike ting kan skje med gutter på hans alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Det at denne faren forguder sine barn så mye at han ikke ser dem for de små svin de kan være noen ganger er ikke betryggende akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...