Gjest Anonymous Skrevet 23. mai 2002 #1 Del Skrevet 23. mai 2002 hva synes dere om pels? jeg har vært inne på en del sider og jeg synes det blir mer og mer kvalmt... ville dere likt å leve i et bur mindre enn dere selv, og deretter bli drept ved å få en elektrode i r###??? og til dere som er for pels,gi meg noen argumenter??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tull&tøys Skrevet 23. mai 2002 #2 Del Skrevet 23. mai 2002 HEI!! Er såååå enig med deg, pels er det verste som finns!!! Haaaaaaaater pels!!! Det er sykt at noen "mishandler" dyrene sånn, bare for å være "fine". Og for å tjene penger. Helt sykt. Nei til pels!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 23. mai 2002 #3 Del Skrevet 23. mai 2002 Jeg ville unngått å bruke pels fra dyr som blir behandlet dårlig - blant annet rev. Så vidt jeg vet er måten de behandles på under, om ikke enhver, så iallefall under min kritikk. Pels fra dyr som behandles på en ordentlig måte derimot/går fritt, ser jeg ikke problemet med. Jeg har et spørsmål til dere som har sterke meninger mot pels: hva med skinn..? Jeg har hittil aldri fått et godt svar på hva som er forskjellen på å bruke pels, og å bruke sko, vesker o.l. av skinn.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 23. mai 2002 #4 Del Skrevet 23. mai 2002 Har en T-shirt med påskriften: Fur coats are worn by beatiful animals and ugly people Har fått endel provoserte reaksjoner på den Er ellers ingen fanatiker og har skinn av selvskutt hjort hengende på veggen. Som noen nevnte over her; kommer an på hvordan dyrene er holdt osv.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 23. mai 2002 #5 Del Skrevet 23. mai 2002 ..aaah, Amanda som nevnte det der med dyrehold. Du er en smarting du, jenta!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 23. mai 2002 #6 Del Skrevet 23. mai 2002 Forskjellen mellom pels og skinn er: Pels kommer fra søte dyr med store øyne, og som ofte opptrer i Disneyfilmer. Skinn kommer fra krøtter. Samme hvor mye man ser på det, så er ikke kyr like søte som selunger eller kaniner eller minker. Dessuten, så brukes kua til noe mer enn bare skinn. For hver skinnjakke du får, får du også en del kilo kjøtt, i tillegg til at du har fått melk en stund for du slakter dyret. Dermed er skinn et biprodukt av kjøtt- og melkeproduksjon, mens reveoppdrett er slakting av dyr KUN for en ting. Hadde man spist reven, hadde det kanskej blitt litt mer akseptabelt. I tillegg tror jeg at folk synes det er greiere å forholde seg til kuer i fjøs enn pelsdyr i bur. Kuer har alltid stått i fjøs. Rever er villdyr. Det blir feil å stenge dem inne på den måten man gjør. Og så tror jeg at sko til skinn og sko til klær blir oppfattet som to forskjellige ting. De fleste er mye mindre bevisst på materialene i skoene sine enn de er i klær som de behandler mer bevisst. Så jeg tror at skinnjakke oppfattes som noe negativt, men ingen tenker på sko. Om jeg ville brukt pels? Ja, hvis jeg hadde bodd et sted hvor det var praktisk. Å bo i Oslo, gjør at det kun er nødvendig med pels under 10 ganger i året. Det er på de dagene som det er -20C, og du skal ut. Da hadde det vært deilig å ha en varm pels. Og jeg hadde brukt den. Men jeg vil nok ikke kjøpe meg en pelsjakke helt uten videre. I hvertfall ikke av rev, mink eller andre "unyttige" pelsdyr. Men jeg har en skinnjakke jeg ikke har noe problem med å bruke, og har sett kaninskinnsjakker som er dritlekre, men akk så dyre. Kanin kan spises, så dermed er det ikke fullt så ille, synes jeg. Catzy12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 23. mai 2002 #7 Del Skrevet 23. mai 2002 Oppdrettspels er SYKT SYKT SYKT! Var på en pelsfarm en gang, og gråt i flere uker etterpå. Det var det jævligste jeg noen gang har sett!! Etter min mening blir pels/skinn fra frittgående/ville dyr noe annet. F.eks sau, lam, killing, elg, ku/kalv osv. Dette er dyr som, forhåpentligvis, lever et alright liv. Går fritt -iallfall om sommeren. Så slaktes de (selvom jeg ikke alltid liker å tenke på det, så er det jo tross alt naturlig at vi mennesker spiser kjøtt fra dyr), og det er tross alt bedre at pelsen/skinnet kan brukes til noe nyttig enn at det bare blir kastet. Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 23. mai 2002 #8 Del Skrevet 23. mai 2002 ...for meg dreier ikke dette seg om hvorvidt dyrene opptrer i Disney-filmer eller ikke, men det handler om det faktum at jeg ønsker vi mennesker skal ha respekt for både hverandre og dyrene helt UAVHENGIG av hvor søt man er og hvor store øyne man har! Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 23. mai 2002 #9 Del Skrevet 23. mai 2002 Jeg kan bare gjenta det som er sagt før her : Oppdrettspels er sykt sykt. Jeg fikk en revepels for et halvt år siden av min mor. Den gikk i retur med det sammen. Aldri kunne jeg ha tenkt meg å gå med noe slikt. "Mennesker" som ifører seg pels bare for forfengelighetens skyld er svært ureflekterende og usympatiske. Skille som her blir gjort mellom skinn og pelssdyr er for meg et feilt skille. Man bør skille mellom det dyret man bruker stort sett "alt av" og det dyret man avler opp i fangenskap bare for å tilfredstille noen "menneskers" forfengelige "skapte behov". Jeg skjønner ikke at folk tør å viser seg i pels, tatt i betraktning at vi vet hvilket helvete disse dyra gjennomgår!!!! Gå inn her å se og skjemmmes!!!! http://www.dooa.no/kampanjer.html 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 24. mai 2002 #10 Del Skrevet 24. mai 2002 pels er helt grusomt, forkastelig og toppen av blind egoisme. MEN jeg bruker skinn. hvorfor synes jeg det er ok? vel, fordi lær kommer fra dyr jeg spiser, og det ville i hvertfall være uetisk sløsing å ikke utnytte hele kadaveret når dyret først er drept. jeg har til gode å høre om noen som spiser f.eks. mink. hvorfor synes jeg det er greit å spise dyr, en sau er jo ikke mindre verdt enn en mink? vel, jeg synes ikke egentlig det. jeg levde som veganer i flere år for å ta konsekvensen av mine oppfatninger om alle levende skapningers verdi, og endte opp alvorlig feilernært. måtte innse at det var 'meg eller dem' hvis jeg ville beholde helsa, og gikk tilbake til å spise kjøtt (og melk og egg og fisk), bruke skinn og ull (hei, jeg vet at sauen ikke dør av å bli klippet iblant, men det ser ikke særlig trivelig ut for sauen likevel) det har ikkeno' med disney å gjøre, men en pragmatisk livsinnstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2002 #11 Del Skrevet 24. mai 2002 Er helt, totalt enig. Pelsoppdrett er grusomt. Skinn kan taes fra dyr som allikevel skal spises, men pelsdyrene dyrkes fram for å få så fin pels som mulig. Når dette er sagt, så har jeg arvet to nydelig kåper, begge i skinn med for/kanter av pels. Vet ikkeom jeg tør å gå med dem lenger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 24. mai 2002 #12 Del Skrevet 24. mai 2002 Av en eller annen bisarr måte er jeg litt fascinert av CruellaDeville.. Waco ps, 101 dalmantinere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2002 #13 Del Skrevet 24. mai 2002 norge produserer årlig pels for 300 millioner kroner... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2002 #14 Del Skrevet 26. mai 2002 går på det samme hvilke dyr det kommer fra, like forkastelig er det uansett!! Å mishandle uskyldige dyr for rike menneskers forfengelighets skyld er bare for JÆVLIG!!!!! Ferdig med det. -Det er 2 typer jenter som bruker pels: De uten hjerne og de uten hjerte!!- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. juni 2002 #15 Del Skrevet 1. juni 2002 Det var nå fælt så aggressive dere var da. Jeg elsker pels jeg. Har arvet både mink jakke og kåpe + flere krager og stolaer i forskjellige pelser. De er så deilig å ha på når det er kaldt ute, og det er flott. Drømmer om chinchilla og sobel men det er dyrt det. Har ikke sans for dyr som blir holdt i små bur, men mine pelser har jeg som sagt arvet fra bestemor og oldemor så jeg har ikke dårlig samvittighet for det, og bærer pelsene med stolthet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. juni 2002 #16 Del Skrevet 2. juni 2002 Har også arvet en minkkåpe og en krave, og kunne selvfølgelig tenkt som så at disse dyrene var jo døde uansett, jeg gjorde ingenting for å fremme pelsindustrien. Men ved å bruke dem ville det jo se ut for alle som om jeg syntes pelsbruk var ok, ikke sant? Så for å støtte opp under mitt standpunkt om at dette er galt, kan jeg ikke bruke pelsen min, samme hvor gammel den er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elenath the Elf Skrevet 3. juni 2002 #17 Del Skrevet 3. juni 2002 Hmmm... Her var det mange meiniger både for og mot. For meg er det et enkelt valg da jeg er er ideologisk motstander av å drepe levende vesener for bekvemmelighet. Det vil si at jeg ikke spiser kjøtt (har vært vegetarianer i mange år) og heller ikke bruker produkter der enten hele eller deler stammer fra dyr som har blitt slaktet. Jeg prøver også å la være å spise laktose (også fordi jeg reagerer på det) og egg, men som tidligere nevnt er dette vanskelig fordi her oppe i nord kan man lett få mangel av vitaminet B12. Men jeg prøver etter beste evne å handle slik at det er samsvar mellom liv og lære. For meg er det å bruke pels et barbarisk valg, og slett ikke verdig for oss som såkalte siviliserte mennesker. På en måte kan jeg faktisk skjønne tankegangen bak synspunktet at det er "bedre" å bruke skinn enn pels, fordi at kua uansett blir slakta som følge av at noen velger å spise kjøtt. Det synes også å være et prinsippielt skille mellom det og å bruke pels fra oppdrettsdyr som lever under forferdelige forhold under påvente av å bli slakta for at pelsen skal havne på en "rik frue". For meg er det fullstendig umoralsk at et liv skal bli skapt og leve i lidelse på grunn av menneskelig forfengelighet.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå