Gå til innhold

Befalskole

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er en jente som går siste året på videregående nå. Kunne godt tenkt meg å gå på befalskole etter skolen, som et springbrett til senere utdannelse. Det er jo en god begynnelse på lederutdanning+at man får en del tilleggspoeng. I tillegg får man lønn pliktåret, som gjør at jeg kan finansiere senere studier bedre.

Har egentlig ingen aning hva jeg vil studere...står mellom noe innen økonomi, markedsføring, salg, ledelse og organisasjon+ at jeg tenker litt på fysioterapi...huff, er utrolig usikker!

Derfor tenkte jeg at befalskolen hadde vært en god begynnelse. Har noen av dere gått på befalskole som har lyst til å fortelle meg litt om hvordan det var? Hva gikk dere, sjø-luft eller hæren?

Har undersøkt på mil.no (forsvarets hjemmeside), men blir ikke såå mye klokere...Ville likt å hatt en oversikt over ulike linjer innefor de forskjellige områdene, men fant ingen. Noen som har noe informasjon på det området?

Kort og greit, så hadde jeg satt svært pris på å høre fra dere som har erfaring eller bare vet mye om befalskolen. Det hadde virkelig hjulpet masse :)

-HT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lekebøll ii
Har egentlig ingen aning hva jeg vil studere...står mellom noe innen økonomi, markedsføring, salg, ledelse og organisasjon+ at jeg tenker litt på fysioterapi...

Sjøforsvaret har administrasjonslinje og idrettslinje - det kunne kanskje vært noe?

Derfor tenkte jeg at befalskolen hadde vært en god begynnelse. Har noen av dere gått på befalskole som har lyst til å fortelle meg litt om hvordan det var? Hva gikk dere, sjø-luft eller hæren?

Jeg sluttet etter 7 mnd (skade), men jeg kan godt prøve å svare på spørsmålene du har likevel. Jeg var i Hæren.

Har undersøkt på mil.no (forsvarets hjemmeside), men blir ikke såå mye klokere...Ville likt å hatt en oversikt over ulike linjer innefor de forskjellige områdene, men fant ingen. Noen som har noe informasjon på det området?

Hvis du spør litt mer konkret, kan det hende jeg vet litt.

Ellers bør du bestille brosjyrene de har på mil.no - de er ganske OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for raskt svar! :)

Kan du bare fortelle meg litt om hvorfor du valgte hæren fremfor sjø-eller luftforsvaret? Hvilke linjer er det i hæren?

Har tenkt på hæren jeg og, liker meg best på land i skog og mark, men er usikker. Vet liksom så lite om hva man gjør i hæren og sjøforsvaret. Kan du opplyse meg litt på det området hvis du klarer? Spm er muligens veldig bredt, men vil bare ha en pekepinn på hva de ulike går ut på.

Er du forresten jente eller gutt? Hvis du er jente, hvordan var det å være jente i forsvaret?

-HT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll ii

Bare hyggelig.

Kan du bare fortelle meg litt om hvorfor du valgte hæren fremfor sjø-eller luftforsvaret? Hvilke linjer er det i hæren?

Jeg valgte Hæren fordi det var de som hadde den linja jeg ville inn på (militærpolitiet).

I Hæren er det veldig mange ulike linjer:

Kart over utdanningssteder i Norge

Først: det finnes to alternativer - UB (utskrevet befalskurs) og BS (befalsskole).

UB varer i ett år, uten pliktår (du blir sersjant etter et halvt år med befalskurs så vidt jeg vet). BS varer i ett år, med befalsutdanning og pliktår etterpå.

Her må du velge hva du ønsker selv.

Jeg kan ikke så mye på linjene på UB, men BS:

Du har Samband på Jørstadmoen, Kampvåpenet (artilleri, kavaleri etc) på Rena, Ingeniør på Hvalsmoen, Logistikk, MP & Sanitet på Sessvollmoen (Jessheim) og Språk i Oslo.

Luftforsvaret har kun èn befalsskole, med både tekniske og operative linjer.

Sjøforsvaret har også èn befalsskole, som jeg igrunnen kan svært lite om.

Har tenkt på hæren jeg og, liker meg best på land i skog og mark, men er usikker.

Ett spørsmål: liker du friluftsliv? Også om vinteren?

Vet liksom så lite om hva man gjør i hæren og sjøforsvaret. Kan du opplyse meg litt på det området hvis du klarer? Spm er muligens veldig bredt, men vil bare ha en pekepinn på hva de ulike går ut på.

Det er umulig å svare på "hva man gjør" i Hæren og Sjøforsvaret.

Som sersjant jobber du vanligvis med opplæring og skolering av soldater. Dette kommer litt an på hvilken linje du bestemmer deg for.

Det innebærer instruksjon, øvelser etc.

Det første året vil være preget av dette.

:roll: Sorry, men jeg klarer ikke helt å fiske frem hva du egentlig lurer på - hvor mye vet du fra før om hva dette innebærer?

Jeg er jente.

Fysisk synes jeg ikke det var noe problem å være jente i Forsvaret, dersom du har godt nok treningsgrunnlag.

Dette kommer selvsagt også veldig an på hvilke linjer du velger - administrative/tekniske linjer er jo selvsagt lettere fysisk enn operative (de fleste).

Det er endel kjipe holdninger blant enkelte av gutta - noe jeg igrunnen ser på mest som forsvar fra deres side. Jenter på deres enemerker. :briller:

Så lenge du klarer å gi faen i dette, og gjøre det du vil, bør det gå bra - om enn med litt frustrasjoner på kjøpet.

Jeg har heldigvis aldri opplevd noe negativt fra befal og offiserer - her har det utelukkende vært positive opplevelser. Kjempebra. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Huff, skjønner godt at du ikke forsto noe særlig av det ene spm! :)Vet bare ikke hvordan jeg skal formulere meg siden jeg ikke vet noe om dette i det heletatt omtrent!

Sjekket ut den linken til sjøforsvaret du la ut, likte den administrasjonslinjen. Men det står som opptak at man må minimun ha matte 2my. Det blir et problem, da jeg sluttet med matte i andre klasse. Hva må man evnt gjøre da? Ta opp faget?

Er det forresten en liknende linje i hæren?

Er det en tilsvarende side med oversikt over de ulike linjene innenfor hæren forresten..? Tror ikke jeg fant det, men muligens bare jeg som er elendig til å lete :)

Til spm ditt om jeg liker friluftsliv uansett årstid, så ja, det gjør jeg. Liker å være mye ute.

Sånn som jeg ser det nå, så føles det som sjøforsvaret kanskje er mer riktig for meg, med tanke på hva jeg ønsker å studere i ettertid av befalskolen.. Men jeg vet jo enda ikke særlig mye om linjene i hæren..finnes det tilsvarende linjer der, så vil befalskole i hæren være bra også.

Takk så mye for at du gidder å svare altså, skikkelig takknemlig for det! Svarene dine klarner opp endel av de jeg har gått å lurt på :)

-HT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll ii
Sjekket ut den linken til sjøforsvaret du la ut' date=' likte den administrasjonslinjen. Men det står som opptak at man må minimun ha matte 2my. Det blir et problem, da jeg sluttet med matte i andre klasse. Hva må man evnt gjøre da? Ta opp faget?[/quote']

Ja, da må du ta opp faget. Sjekk om du får gjort det dette halvåret, - nå til høsten er nemlig siste sjanse for å gå befalsskole....

Neste år vil de kun (så vidt jeg vet) ta opp egnede soldater fra førstegangstjenesten, og sende disse på befalskurs.

Da må du altså gå førstegangstjeneste, og så håpe å gjøre en så god prestasjon at du blir tilbudt befalsopplæring.

Ellers vil jeg ikke tro at det å ta adm-linje eller ei i militæret vil ha noe å si for studiene seinere. Du lærer jo det du skal.

Jeg ville heller satset på befalsskolen pga praktisk ledererfaring og ja, erfaring generelt.

Nei, det er det ikke.

BSKamp

Logistikkvåpenet operativt

Hærens Samband

Her er noe, i alle fall.

En kjempefordel - i alle grener.

Spesielt hæren, men alle befalsskoler innebærer mye utetid og endel øvelser.

Som sagt, så tror jeg ikke dette er spesielt relevant uansett.

Bare fortsett å spørre du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prestekrage

Sambo jobber i forsvaret, og snakket litt om dette forrige dagen;

Fra nå skal de tradisjonelle befalskolene legges ned. Hvis jeg husker riktig skulle man nå utdanne befal i avdelingene.

Det vil si at man går inn i vanlig tjeneste, men at det underveis ville være en utvelgelse (sikkert etter meldt interesse) for så å starte utdanningen.

Anbefaler deg til å ta en telefon til forsvarets responssenter, så får masse informasjon om "fag"valg etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll ii

Ja prestekrage, det stemmer - det er dette jeg skrev ovenfor det er snakk om:

Neste år vil de kun (så vidt jeg vet) ta opp egnede soldater fra førstegangstjenesten, og sende disse på befalskurs.

Da må du altså gå førstegangstjeneste, og så håpe å gjøre en så god prestasjon at du blir tilbudt befalsopplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Ooops; der fikk jeg straffa for å ikke lese svar-innleggene godt nok...

Men så lenge informasjonen ikke er motstridenede er det jo ikke så farlig om man får innformasjon 2 ganger.. *trøster meg selv, flau nå*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Sånn. Nå er jeg innlogget også.

Ooops; der fikk jeg straffa for å ikke lese svar-innleggene godt nok...  

Men så lenge informasjonen ikke er motstridenede er det jo ikke så farlig om man får innformasjon 2 ganger..  *trøster meg selv, flau nå*

prestekrage, det var da ikke sånn jeg mente det. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...