Gå til innhold

Tale-oppskrifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei på dere!

Jeg tenkte å starte på talen til min kjære snart, men så er det så vanskelig å starte!

Hva skal man egentlig ha i talen?

Kan dere hjelpe meg med en liten "oppskrift"?

Hadde det ikke vært til hjelp for alle om vi satt sammen en liten

oppskrift på brudens tale, brugommens tale og forloverens tale?

Ikke å følge slavisk, men som inspirasjon?

De fleste her er kanskje bruder, men jeg vet om en her hjemme som ville blitt veldig glad om han hadde fått litt hjelp! Kanskje er det noen forlovere som trenger inspirasjon også?

Jeg aner ikke om det er mulig dette her, men for å vise hva jeg mener skal jeg prøve...

Brudens Tale

* Ønske velkommen/takke for at de som har kommet har kommet for å være med å feire vår store dag

*Takke foreldre

-for oppvekst

-for hjelp med alt i bryllupet

*Takke svigerforeldre

-for kjæresten

-for hjelp med bryllupet

*Snakke om brudgommen

-fortelle om følelser og takke for alt

Brudgommens Tale

*Takke for "oppmøtet"

*Takke foreldre

-for oppvekst

-for hjelp med bryllupet

*Takke Svigerforeldre

-for hjelp med bryllupet

-for bruden

*Snakke om bruden

-om følelser og takke for alt

Forloverens tale

*Presentere seg selv

-hvem han/hun er

-hvor han/hun møtte bruden/brudgommen

*Snakke om bruden/brudgommen

-???

(nei, dette var vanskelig.. har aldri holdt noe særlig taler før, jeg.. bare til konfirmasjonen.. og så har jeg bare vært i ett bryllup så jeg har ingen "lytter-erfaring" heller..!)

Skulle ønske "listene" var litt mer detaljerte....

Kanskje dere kan hjelpe meg????

Skrevet

Taler må være personlige. Med oppskrift tror jeg man mister inspirasjonen og låses fast............

En så viktig tale som brudgommens og brudens må komme fra hjertet.

Det er nå min meninge :wink:

Skrevet

Helt enig med Jens. Jeg håper synes man skal styre unna store ord som er inaturlig for den som holder talen og snakke rett fra sjela - det er de beste talene.

Skrevet

Hmm..god ide synes jeg..men nå kommer ikke jeg til å skrive en tale, bare notere stikkord og prate rundt disse. Da er en sånn liste grei å ha.

Skrevet

hehe, jeg mener ikke at man skal ha en oppskrift som man skal følge slavisk, jeg tenker på en slik liste jeg har laget, så man har litt å skrive rundt!

Det er stort rom for utbrodering i punktene mine, jeg lurte bare på litt hjelp for jeg aner ikke hva som er vanlig å prate om i bryllup....!

Ja, det var "stikkord" jeg mente, eller grove stikkord, stikkord som de fleste kan bruke til å skrive personlige og egne stikkord til og deretter skrive talen sin utifra!!

En slags idèmyldring til stikkord til stikkordene til talen!

Skrevet

*løper å sjekker om det står noe i permen min* :D

Skrevet

Har du en perm?

Det har jeg og! (selvfølgelig) :)

Samler alle bilder av alt som er interessant, alle annonser som er aktuelle, bilder av alle kjolene jeg liker, gjesteliste-utkast, skisser til bordkort og invitasjoner, stikkord til talen min etc etc ;)

Skrevet

Der stod det faktisk ingenting om brudens tale :evil: men synes listen din over er helt OK jeg da. Skulle ønske jeg kunne holdt tale også, men til og med min elskede sier at det kanskje ikke er noen vits - er nemlig ekstremt lettrørt.

Skrevet

Det er utallige måter å legge opp en tale på.

Når folk har satt seg til bords så holder vertskapet en velkomst-tale, hvor de ønsker velkommen og takker for at folk kom. Så dette trenger dere egentlig ikke ha med i brudens/brudgommens tale. Er dere vertskap selv, holder en av dere denne velkomsttalen.

Listene dine ser greie ut. Kan si litt hva jeg har tenkt i min tale:

-Takke moren min for oppveksten, snakke litt om min far som døde for 2 år siden.

-Si litt til søsteren min, takke for gode minner

-Si litt til svigers, takke for god mottagelse og for god oppdragelse av sønnen :wink: .

-Si litt til mine venninner/forlovere, de herligste venninner man kan ha!

-Så blir det nok mye om brudgommen... Den herligste mannen som finnes!

Er litt usikker om jeg skal snakke om hvordan vi møttes og sånt.. Regner med at brudgommen har holdt tale før meg, så da får jeg se hva han har tatt med så det ikke blir masse gjentagelser. Hvis han skal holde tale da, det vet jeg jo ikke. Tenkte muligens å avslutte med et kjærlighetsdikt hvis jeg finner noe som passer.

Skrevet

¤Arwen¤:

Uff ja.. jeg aner ikke om jeg kommer til å klare å holde tale selv.. litt flaut om man ikke får det til og bare står å hulker... (er jo bare du selv som forstår akkurat hvorfor du hulker, andre vil bare tro du er litt "rar" og vil synes det er litt pinlig i lengden føler jeg...)

Man kan jo finne på andre spennende ting, da!

Men sang og dikt synes jeg er litt kjedelig.....

Jeg har vært veldig flink, det første året vi var sammen skrev jeg brev til ham hver dag, i en bok, den boka har jeg enda og der står det mye jeg kan bruke i en eventuell tale....

Det var supre punkter Engel, det var akkurat sånt jeg tenkte på!

Inspirasjonspunkter!

Skrevet
(er jo bare du selv som forstår akkurat hvorfor du hulker, andre vil bare tro du er litt "rar" og vil synes det er litt pinlig i lengden føler jeg...)

Det tror jeg ikke. Alle sier til meg at det ikke gjør noe hvis jeg gråter litt, problemet er bare at jeg ikke klarer å snakke når jeg blir sånn.

Skrevet

Det tror jeg ikke. Alle sier til meg at det ikke gjør noe hvis jeg gråter litt, problemet er bare at jeg ikke klarer å snakke når jeg blir sånn.

hehe, ja, det er det jeg mener!

Litt er greit, men hvis du står å hulker hele tiden og ikke får fram et ord vil det etterhvert bli litt pinlig...!

I hvertfall vil det bli det for meg... :lol:

Skrevet

Jeg synes "store ord" hører hjemme på bryllupsdagen jeg, da... Når skulle man ellers ta dem frem? Alle er jo ikke som Ari Behn (takk og lov), det er ikke det jeg sier, men litt høytidelig skal det da være!

Og for veldig mange er det derfor lurt og forberede seg godt, slik at man ikke blir stående og famle etter ordene. Noen tar slikt på sparket, men det tror jeg først og fremst er de som er "drevne" talere. Hvis man har øvd seg godt på forhånd unngår man "høytlesning" fra arket, og får samtidig sagt alt man hadde tenkt å si. Å skrive et dikt til bruden/brudgomen som inngår i talen kan også være en god løsning, ord og uttrykk som ellers høres ut som klisjeer blir mer naturlige i et dikt.

Selv lurer jeg bare på om jeg kan klare å holde tale uten å begynne å grine...

Skrevet

Jeg kommer garantert til å måtte tørke tårer under talen, og da kommer jeg fort ut av det... Skal ha stikkordsliste, men kommer også til å ha en nesten ferdig utskrevet utgave på lur tilfelle det stokker seg helt for meg.

Alle skjønner jo hvorfor tårene renner på en sånn dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...