Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg og kjæresten drar snart til New York i 2 uker. Jeg lurer på følgende, og hadde satt stor pris på svar (har googlet litt uten å bli mye klokere):

- Hvor/hvordan kjøper jeg billetter til musikal/show på Broadway? Billigere å kjøpe i new york, eller før jeg drar på nettet? Hvordan vite at jeg ikke kjøper fake billetter? Har hørt at det er en bod ved Times Square som selger billetter samme dag som showene går..

- Hvor/hvordan kjøper jeg billetter til sportsevent, og er det sesong nå i mars? Tenker da baseballkamp, hockeykamp, am.fotball? evt. noen andre tips, hva er kult osv.?

- Hvor mye penger tror dere man trenger pr. pers pr. dag til mat? Vi er ikke så veldig luksusdyr, og kan godt klare oss med typ: brødmat til frokost, salat/kinamat/brødmat/hamburger til lunsj og biff/kinamat/pasta til middag. Gjerne en øl/vin til maten og noen ganger vann/brus/juice. Vet jo at man kan spise for sikkert $1 og for $ 100000 pr. måltid, men hvis man skal prøve å lage seg et budsjett, hva tror dere? :-) Vi kommer nok til å kose oss noen dager på "finere", mer sentrale restauranter, og noen dager kommer vi gjerne til å gå på avsidesliggende og små restauranter... Bare en pekepinn hadde vært flott!

- Hvor kjøper vi metrocard, og kan det brukes på ALLE t-banerutene på manhattan? Hva hvis vi vil dra over til Brooklyn eller New Jersey - funker det der også eller hvordan kommer man seg dit? Og hva med flyplasstransport? Må man ta taxi eller kan man ta tog?

- Er det noen spesifikke områder man bør holde seg unna mtp kriminalitet og sånn? Skumle områder? :-p Har hørt at i Harlem hører man gjerne skudd midt på dagen.... (Paranoid som jeg er ..... )

- Hvor shopper jeg? Vet om 5.ave., broadway og soho.. Men tar gjerne i mot mer spesifikke adresser og områder!

- Sist, men absolutt ikke minst: TIPS TIL VAKRE VINTAGE BUTIKKER?

Ellers settes alle andre tips pris på! Vi er helt blå, og aner ikke noe annet enn at vi skal se Central park, Times square og Empire State building. Tenker også ta gratisfergen slik at vi får sett statuen ;-)

På forhånd tusen hjertelig takk for at du gidder å lese/svare! :)

(anonym da jeg ikke vil bli gjenkjent siden jeg er mye på gravid-delen av forumet ;-) hihi

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så moro med tur til NY! :D

Jeg var der i 2 uker ca på denne tid i fjor, og det var helt topp! Og vi hadde fullt program hele veien, så det er nok å ta seg til for å si det sånn! ;)

Men over til det du lurte på:

Billetter til Broadway-shows kjøper du på TKTS-boden på Times Square. der selger de billetter til de fleste av dagens show til halv pris (eller så), og disse er du sikker på at ikke er fake. Husker ikke akkurat når den åpner, men den er lett synlig (ligger "under" den svære trappa på Times Square) så åpningstidene går an å sjekke dagen i forveien. Lønner seg å være tidlig ute for å få gode billetter (kan være litt kø der).

Vi var på Knicks-kamp på Madison Square Garden, og det var kjempekult og en helt rå stemning med masse show! Selv om vi satt heeelt øverst på det amerikanerne ser på som crappy plasser (men vi storkoste oss!) ;)Vet hvor lenge basket-sesongen varer, men det er uansett bare å stikke ned på Madison Square Garden (hvor de også har f eks hockey) og se på programmet, og eventuelt kjøpe billetter :)

Når det gjelder matbudsjett har jeg ikke noe godt svar. Jeg vet bare at vi hadde et gjennomsnittlig ukesbudsjett på 10 000,-, og dette inkluderte alt fra hotell, mat, shopping (mye!), musikaler, Knicks-kamp og alle andre attraksjoner. Og på dette klarte vi oss MEGET godt! :)

Brukte subway-en lite (synes det var mye uforutsette stans og dårlig oversikt der). Men når det gjelder flyplasstransport tok vi buss fra Newark til Grand Central Station. Det funka veldig fint hvertfall :)

Vi var en tur i Harlem, og merket ikke noe til noe som helst kriminalitet der. Det eneste jeg har hørt er at man skal holde seg unna Central Park etter kl 11. Så ellers ingenting skummelt på mine to uker der :)

Shopping: Macys er et must hvertfall! :)

Ellers er Peter Luger Steakhouse i Brooklyn er en kjent og meget god restaurant som er å anbefale. Ikke altfor dyrt i forhold til statusen heller :)

Og når man snakker om Brooklyn er noe så enkelt som en spasertur over brua en vårdag en koselig greie.

Hvis dere er intr i museer osv er jo The Met og Museum of Natural History (hvor filmen "Natt på museet" er spilt inn) berømte museer som er verdt et besøk.

Skriv dere opp på liste til billetter til David Letterman show (som ligger ikke langt unna Times Square hvis ikke jeg husker feil). Er dere heldige får dere gratis billetter :)

Og ellers bare nyyt varme pretzels, shopping og byen i seg selv!

Puh, dette ble et langt innlegg med mye prat om egne erfaringer gitt :P Men håper det er LITT til hjelp da! :)

Masse god tur!! :D

Skrevet

Hei

Jeg har vært i NYC et par ganger og kanskje du kan finne noe nyttig info i mitt NYC reisebrev med bilder og linker http://gardkarlsen.com/NYC_travelogue_2007.htm . Jeg har også laget dette Google kartet http://gardkarlsen.com/NYC_google_map.htm . Det viser hvor noen av attraksjonen ligger, noen av de restaurantene som vi prøvde og hvilke hoteller vi har bodd på. Du kan klikke på markørene for å få litt mer informasjon. Lykke til med planleggingen :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar dere!!! :-)

Skrevet

Kjekk tråd å ha med seg!

Gjest carmii
Skrevet

Du får kjøpt metrocard på alle undergrunnsbanene.

Hold deg unna selgerene på Time Square! Ble lurt med på et crappy stand-up show som liksom skulle være såå bra med bare gode komikere. Det kunne ikke vært lengre fra sannheten.

Også vil jeg bare tipse deg om at Greenday musikalen var FANTASTISK bra!

Var også på en utrolig koselig restaurant av den rimeligere sorten nede ved havnen ved Manhatten bridge (på Manhatten siden, ikke Brooklyn). Har desverre glemt hva restauranten heter.

Ta også en spasertur i Tribeca, utrolig koselig bydel!

Skrevet

Denne tråden må jeg nesten lagre, jeg og kjæresten skal forsøke å få til en tur til NY i våres :D

Gjest Almaz
Skrevet

*mine innlegg*

Håper på tur til NYC i løpet av året! ;)

Skrevet

Vi var på hockeykamp i Madison Square Garden. Veldig artig å få med seg! Vi kjøpte billetter på nettet på forhånd. :jepp:

Vi tok tog fra Penn Station til New Jersey. Artig å bruke litt sånn lokal transport også. Kjøpte billetter i billettluka på Penn Station.

Jeg synes Subway er helt genialt jeg. Vi betalte 29$ pr pers for ukeskort.

Vi har tatt en sånn flybussekspress som stopper ved Grand Central vi også. Men man kan godt ta lokaltog også som er mye billigere. Det stopper ved Penn Station ved Madison Square Garden.

Men kanskje greiere med flybussen første gangen, når man ikke er så kjent. Kjøp roundtrip-ticket, så sparer du noen dollar.

Er også fornøyd med Staten Island-ferja som ikke går så alt for langt unna Statue of Liberty. Nært nok til å få helt ok bilder av den iallefall om man har et noenlunde greit kamera.

Har dere bestilt hotell? Hvor skal dere bo?

Hvis dere liker Seinfeld, så anbefaler jeg å spise lunsj på Tom's Restaurant. Det er Seinfeld-kafeen. Bare fasaden da. Men litt kuult å ha vært der :) De har gode sandwicher der, og også burger. Sjokolademilkshaken bør også prøves. Den er kjempegod og veldig stor. 2-3 stk kan fint dele en :)

Liker dere sørstatsmat så kan jeg anbefale Blue Smoke. Der var det veldig god mat :) Spareribs og annen grillmat. Vær obs på at hvis dere spiser der så må dere bestille tilbehøret utenom (f.eks pommes frites, coleslaw osv)

Vi spiste frokost på to forskjellige steder. Pax Wholesome Food og Food Exchange. Begge steder har ok og forholdsvis rimelig mat.

Anbefaler ikke Lindy's. Der var frokosten dyr i forhold til hva man får.

Hvis du googler de stedene jeg har foreslått skal du få opp adresser osv om du er interessert i det.

Jeg ble skuffet over Macy's egentlig, men jeg likte kjoleavdelingen veldig godt.

Jeg likte Century 21 ved Ground Zero mye bedre. En meget bra Outlet med lave priser! :)

Bare å spørre hvis du lurer på noe :)

Skrevet (endret)

Går det an å kjøpe billetter til Broadwayshow på nett i forkant?

og en ting ting: når man skal bo på manhattan, hvilken flyplass er best å dra til?

Endret av Dakota
Skrevet

Går det an å kjøpe billetter til Broadwayshow på nett i forkant?

og en ting ting: når man skal bo på manhattan, hvilken flyplass er best å dra til?

Det er mange steder på nett du kan få tak i billetter, de fleste av de er andrehånds, altså at de videreselger billetter. Bare google Broadway tickets.

LaGuardia er den flyplassen som ligger naermest men det vanlige er å ankomme Newark (hvor Continentals direktefly fra Oslo flyr til), eller JFK. Begge har mange forskjellige måter å komme seg inn til Manhatten på så begge er helt greie.

Skrevet

*mine innlegg*

Her var det mange fine tips!

Jeg og kjæresten skal 10 dager til NYC i september og jeg har startet planleggingen allerede nå, så her skal det bli moro å følge med :)

Skrevet

Milford Plaza på Times Square er forresten et hotell å anbefale! :)

Rimelig via hotels.com (ihvertfall i forhold til mange andre hoteller i NY av samme standard), fint og topp beliggenhet (som navnet tilsier). :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...