AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #1 Skrevet 14. mars 2012 Leste denne saken i lokalavisa mi, og må innrømme at jeg ble litt satt ut.. Er dette spesiell vanlig praksis å avlive katter fordi de biter? Har aldri hørt om det før, noensinne. Klart de er glad i katten sin, fyren plasserte den på kattehotell fordi han ville sikre den best mulig omsorg og pleie.. http://www.firda.no/nyhende/article5970468.ece
Ribbonwood Skrevet 14. mars 2012 #3 Skrevet 14. mars 2012 Dette hørtes veldig spesielt ut. Katter biter noen ganger hvis de føler seg plaget eller hvis de vil være i fred. De kan ikke snakke, så de mjauer og kanskje biter noen ganger. Rabies-argumentet er også ganske langt bak mål. Svært få katter i Norge har rabies. Råttent gjort av mattilsynet spør du meg. 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #4 Skrevet 14. mars 2012 Godkjent eller ikke, rabies er ikke en vanlig smittsom kattesykdom i Norge, av alle mulige ting. Det at katten liksom skulle ha rabies var vel 0,1% sjanse for, sånn omtrent. Hallo, man gjør ikke slikt. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #5 Skrevet 14. mars 2012 Fæl sak Katten var jo ikke godkjent. Da kunne vel heller kattehotellet gitt beskjed om at kun katter med godkjent rabiesvaksine fikk lov til å bo der. Å avlive katten "for sikkerhets skyld" er råttent. 7
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #6 Skrevet 14. mars 2012 De skulle IKKE avlivet den, da kunne de heller sagt at de ikke vil ha katten der når vaksinene ikke er godkjent, slik AB #5 foreslår! Man avliver ikke andres dyr! ts. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #7 Skrevet 14. mars 2012 Dette hørtes veldig spesielt ut. Katter biter noen ganger hvis de føler seg plaget eller hvis de vil være i fred. De kan ikke snakke, så de mjauer og kanskje biter noen ganger. Rabies-argumentet er også ganske langt bak mål. Svært få katter i Norge har rabies. Råttent gjort av mattilsynet spør du meg. Hvorfor avlives da hunder om de biter? 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #8 Skrevet 14. mars 2012 Hvorfor avlives da hunder om de biter? Hunder som biter kan generelt sett forårsake langt mer skade enn en katt som biter. Tipper det er grunnen. 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #9 Skrevet 14. mars 2012 Hunder som biter kan drepe med bittet, de kan rive et menneske fra hverandre. 2
CathFoto Skrevet 14. mars 2012 #11 Skrevet 14. mars 2012 Leste saken etter jeg skrev innlegget, og mtp at katten var rumensk så stiller saken seg litt annerledes. Men kan de ikke teste for rabies før de avlivet en katt som har eiere som bryr seg om den? De kunne jo fått regning på vaksinen? 3
Skywalker Skrevet 14. mars 2012 #12 Skrevet 14. mars 2012 Det er ikke rabies på fastlandet i Norge. Stemmer. Og en av grunnene til dette er streng kontroll med dyr fra utlandet. Får vi først rabies inn hit blir vi neppe kvitt den igjen, og den er dødelig både for mennesker og dyr. Rabies er så falig at jeg skjønne at Mattilsynet følger "føre var", prinsippet når de får inn dyr de er usikre på. Men er selvsagt veldig trist for katteeieren i denne saken. Kanskje det er begått en feil her, men det er ikke godt å bedømme ut fra en avisartikkel. 3
CathFoto Skrevet 14. mars 2012 #13 Skrevet 14. mars 2012 Skywalker: Helt enig med deg, jeg leste artikkelen etter innlegget mitt, så skrev et til.
Skywalker Skrevet 14. mars 2012 #14 Skrevet 14. mars 2012 Så det etter at jeg hadde postet, CathFoto. 1
Majott Skrevet 14. mars 2012 #15 Skrevet 14. mars 2012 De kom jo hit i 2010, og katten ble jo vaksinert mot rabies to ganger i hjemlandet. Så det tyder på at den kom lovlig til Norge. Vaksinen gikk ut i august i fjor, altså i 2011. Ingen katter som bor i Norge må ha rabiesvaksine. Denne katten har ut fra det som står her, være i Norge i over ett år, og vært innekatt. Den må da kunne regnes som "norsk" katt uten medbrakt rabiessmitte etter så lang tid? Det høres helt tullete ut at katten ble avlivet pga dette. 9
Skywalker Skrevet 14. mars 2012 #16 Skrevet 14. mars 2012 Det som virkelig er tullete er at eier fikk tre ukers klagefrist. Etter at katten var død.. 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #17 Skrevet 14. mars 2012 De kom jo hit i 2010, og katten ble jo vaksinert mot rabies to ganger i hjemlandet. Så det tyder på at den kom lovlig til Norge. Vaksinen gikk ut i august i fjor, altså i 2011. Ingen katter som bor i Norge må ha rabiesvaksine. Denne katten har ut fra det som står her, være i Norge i over ett år, og vært innekatt. Den må da kunne regnes som "norsk" katt uten medbrakt rabiessmitte etter så lang tid? Det høres helt tullete ut at katten ble avlivet pga dette. Det er hva jeg også tenker. Katten kom hit rabiesfri, og den var vaksinert for å forsikre at den ikke dro rabiessmitte til landet. I tillegg ble den jo godkjent på grensa og hos tollen med papirene i orden for å komme inn i Landet. Og siden vi i Norge ikke vaksinerer mot rabies, så ble den jo teknisk sett Norsk etter at den kom hit, og trengte ikke ny vaksine. Det at vaksinen gikk ut, vel, der i utlandet hvor man vaksinerer mot rabies, så må man vaksinere en gang i året. I Norge går ikke det, så ikke rart den gikk ut da! Idiotisk.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #18 Skrevet 14. mars 2012 De kom jo hit i 2010, og katten ble jo vaksinert mot rabies to ganger i hjemlandet. Så det tyder på at den kom lovlig til Norge. Vaksinen gikk ut i august i fjor, altså i 2011. Ingen katter som bor i Norge må ha rabiesvaksine. Denne katten har ut fra det som står her, være i Norge i over ett år, og vært innekatt. Den må da kunne regnes som "norsk" katt uten medbrakt rabiessmitte etter så lang tid? Det høres helt tullete ut at katten ble avlivet pga dette. Det er hva jeg også tenker. Katten kom hit rabiesfri, og den var vaksinert for å forsikre at den ikke dro rabiessmitte til landet. I tillegg ble den jo godkjent på grensa og hos tollen med papirene i orden for å komme inn i Landet. Og siden vi i Norge ikke vaksinerer mot rabies, så ble den jo teknisk sett Norsk etter at den kom hit, og trengte ikke ny vaksine. Det at vaksinen gikk ut, vel, der i utlandet hvor man vaksinerer mot rabies, så må man vaksinere en gang i året. I Norge går ikke det, så ikke rart den gikk ut da! Idiotisk. Nei, nå trekker dere veldig bastante slutninger uten å bruke en kalori på å sjekke regelverk. Innføring av katter i Norge fra EU-listsen krever mer enn rabiesvaksine. Det kommer ikke fram at eieren har EU-godkjent pass for katten, eller godkjent vaksine for revens dvergbendelorm, blant annet. Katten skal i tillegg vaksineres innen 7 dager etter innføring i Norge. All denne informasjonen ville de hatt på vaksinasjonskort og dokumenter i tillegg til rabieskortet som nevnes i artikkelen dersom det ble utført. Dette kan ha blitt gjort uten at artikkelen nevner det, men man kan i alle fall ikke dra en slik konklusjon ut av tynn luft. Eierene skulle sørget for riktige papirer, og kattehotellet skulle definitivt bedt om vaksinasjonskort og dokumentasjon på forhånd. Ingen godkjente dyrepensjonat har lov til å ta inn katter uten at de er oppdatert med vaksiner.
CathFoto Skrevet 14. mars 2012 #19 Skrevet 14. mars 2012 Nei, nå trekker dere veldig bastante slutninger uten å bruke en kalori på å sjekke regelverk. Innføring av katter i Norge fra EU-listsen krever mer enn rabiesvaksine. Det kommer ikke fram at eieren har EU-godkjent pass for katten, eller godkjent vaksine for revens dvergbendelorm, blant annet. Katten skal i tillegg vaksineres innen 7 dager etter innføring i Norge. All denne informasjonen ville de hatt på vaksinasjonskort og dokumenter i tillegg til rabieskortet som nevnes i artikkelen dersom det ble utført. Dette kan ha blitt gjort uten at artikkelen nevner det, men man kan i alle fall ikke dra en slik konklusjon ut av tynn luft. Eierene skulle sørget for riktige papirer, og kattehotellet skulle definitivt bedt om vaksinasjonskort og dokumentasjon på forhånd. Ingen godkjente dyrepensjonat har lov til å ta inn katter uten at de er oppdatert med vaksiner. Og alle eiere får ikke med seg slikt ift pensjonat så da burde pensjonatet nevne dette ved bestilling/innlevering? 3
Majott Skrevet 14. mars 2012 #20 Skrevet 14. mars 2012 (endret) Nei, nå trekker dere veldig bastante slutninger uten å bruke en kalori på å sjekke regelverk. Innføring av katter i Norge fra EU-listsen krever mer enn rabiesvaksine. Det kommer ikke fram at eieren har EU-godkjent pass for katten, eller godkjent vaksine for revens dvergbendelorm, blant annet. Katten skal i tillegg vaksineres innen 7 dager etter innføring i Norge. All denne informasjonen ville de hatt på vaksinasjonskort og dokumenter i tillegg til rabieskortet som nevnes i artikkelen dersom det ble utført. Dette kan ha blitt gjort uten at artikkelen nevner det, men man kan i alle fall ikke dra en slik konklusjon ut av tynn luft. Eierene skulle sørget for riktige papirer, og kattehotellet skulle definitivt bedt om vaksinasjonskort og dokumentasjon på forhånd. Ingen godkjente dyrepensjonat har lov til å ta inn katter uten at de er oppdatert med vaksiner. Ja, det er sant. Jeg uttalte meg uten å sjekke regelverket, men utfra hva som er sannsynlig. Går ut fra at katten kom lovlig inn til landet, og er vaksinert her. Og at den er levert dyrepensjonatet med de papirene de krevde der. Hvis ikke, kan en virkelig begynne å lure. Ettersom katten har bodd 1,5 år i Norge, så tenkte vel hverken eier eller dyrepensjonat på papirer på rabiesvaksine. Tviler på at eier hadde gått ut i media med dette om katten var ulovlig innført. Men dette er fortsatt antagelser fra meg, da. Endret 14. mars 2012 av Majott
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå