Gå til innhold

Oppvarming av ris

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tips til hvordan jeg kan gjøre dette på best måte? Laga for mye ris til middag på mandag, så tenkte jeg skulle bruke restene i dag. Hva er beste måten å varme den opp på så den ikke blir tørr?

Videoannonse
Annonse
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg pleier å varme den i mikroen med plastfolie over, synes den blir god da :)

• Liker 1
Skrevet

Du kan steke den eller varme den i mikroen.

Skrevet

Takk for svar. Da blir det mikroen :)

Skrevet

Takk for svar. Da blir det mikroen :)

Skrevet

Stek den i olje med litt løk :)

Gjest Nuppdupp
Skrevet

ta opp en kjele, legg risen oppi, hell vann over og slå på plata. hvor vanskelig kan det være? :skratte:

AnonymBruker
Skrevet

ta opp en kjele, legg risen oppi, hell vann over og slå på plata. hvor vanskelig kan det være? :skratte:

Ris som er alerede kokt, skal kokes en gang til? Det har jeg aldri hørt om og kan ikke tenke meg at det er en god løsning!!!

• Liker 2
Skrevet

Bare vær forsiktig med ris som har stått i flere dager, jeg ble fortalt at det er en spesiell type bakterie som liker seg i ris, og den er ikke enkel å få varmet bort.

Men stekt ris er godt det, har selv laget av ris som har stått kaldt i kjøleskapet i noen dager og jeg har aldri blitt syk av det :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bra å varme opp ris da...

Det utvikles acrylamid bakterie under oppvarming av ris som er giftig for oss mennesker.

Skrevet

Varmer opp ris ofte jeg( i mikroen), ennå ikke blitt syk :)

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke bra å varme opp ris da...

Det utvikles acrylamid bakterie under oppvarming av ris som er giftig for oss mennesker.

Hva er acrylamid bakterie? :klo:

Akrylamid er et stoff som dannes når mat stekes, og det kan være skadelig i store mengder, men noen bakterie er det altså ikke.

Jeg ville nok også valgt å lage stekt ris i en eller annen variant, bare oppvarmet ris er ikke så godt, syns jeg.

:heks:

Skrevet

*En liten hadde rett dans*

Akrylamid dannes vel uansett hva du steker, ikke bare ris?

Det blir litt feil å framstille det som skjer bare med ris, bare når du steker den og som dreeper deg.... :kokk:

AnonymBruker
Skrevet

Acrylamide i mat

AnonymBruker
Skrevet

Argumentet med "jeg har vamet opp ris mange ganger, og aldri blitt syk" er lite gjennomtenkt. Alt påvirkes nødvendigvis med ikke magevondt/oppkast/diare. Acrylamid er forbundet med kreft.

Se her også

Gjest navnelapp
Skrevet

Ris kan dampast. Då fluffar eg opp risen med ein gaffel slik at den er klumpefri, har litt vatn i ein kjele (1 cm, kanskje), let det koke opp, har risen oppi og legg loket på. Så let eg det stå i nokre minutt på låg varme slik at risen er gjennomvarm.

All steikt mat inneheld akrylamid. Potetgull er visstnok ein versting. At det skal vere eit stort problem med steikt ris er i beste fall unøyaktig, eigentleg er det reint tøv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...