AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #1 Skrevet 14. mars 2012 Hva sier egentlig arbeidsmiljøloven om fravær av helsemessige årsaker? Si at jeg skal til tannlege eller lege, må jeg da jobbe "opp igjen" de timene jeg er borte fra jobben? Lurer også på dette i forhold til foreldresamtaler (selv om ikke dette har med helse å gjøre).. Er det forskjeller på disse punktene i off. og privat sektor?
Chiquita Skrevet 14. mars 2012 #2 Skrevet 14. mars 2012 Du har krav på nødvendig fri, dersom lege/tannlege ikke kan legges utenfor arbeidstid. Du må undersøke i en ev tariff om du kan ha rett på fri med lønn. Ilke krav på fri med lønn for foreldresamtaler
OhSerendipity Skrevet 14. mars 2012 #3 Skrevet 14. mars 2012 http://www.regjeringen.no/nb/dep/smk/dok/nou-er/2000/NOU-2000-11/9.html?id=117345
Ribbonwood Skrevet 14. mars 2012 #4 Skrevet 14. mars 2012 Vanligvis er det slik at man må bruke fritiden på legetimer, tannlegetimer osv. Hvis du må legge legetimen til en tid der du skulle vært på jobb, er det normalt å jobbe inn disse timene. Er usikker på hva det konkret står om dette i arbeidsmiljøloven, det kan du jo google. Regner med at det finnes unntak i lovverket som gir rom for helsemessige ærend i arbeidstid hvis det er absolutt behov for det. Foreldresamtaler tror jeg ikke man kan få fri til. Men syke barn derimot, da har man krav på noen sykedager. Google it:)
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #5 Skrevet 14. mars 2012 Da er den grei. Tusen takk for raske svar. Hilsen trådstarter.
Gjest Spinell Skrevet 14. mars 2012 #6 Skrevet 14. mars 2012 Som andre har nevnt: du har rett til nødvendig fri. Om du har rett til fri med lønn kan man finne ut på (minst) to ulike plasser: 1. tariffavtale kan regulere dette (hvis dere f.eks er omfattet av bestemmelser om korte velferdspermisjoner - kan googles) 2. personalreglementet på arbeidsplassen din kan regulere dette Det kan derfor variere fra arbeidsplass til arbeidsplass.
vivana Skrevet 14. mars 2012 #7 Skrevet 14. mars 2012 Vi lærere får fri til legetime/tannlegetime for oss eller barna. I hvert fall i vår kommune.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå