AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #1 Skrevet 14. mars 2012 Hei Jeg er student med ca 200 000 på konto (der halvparten er oppsparte penger fra studielånet så langt). Har minst 3 år igjen av studiene (og planlegger boligkjøp når jeg er ferdig). Jeg vurderer om jeg burde plassere pengene et annet sted, spesielt nå som renten er så lav. Vurderte å putte ca halvparten i indeksfond for Oslo børs eller lignende, og beholde resten på sparekonto. Er dette en ok/dårlig idé, eventuelt er det andre steder jeg heller burde putte dem? Banken gir meg 3,4% rente for øyeblikket.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #2 Skrevet 14. mars 2012 Hvis du trenger pengene til bolig, er det en elendig idé å ha dem i fond. aksjemarkedet gir gevinst fordi det også er fare for tap. Desto større risiko for tap, desto høyere forventet avkastning. Oslo børs er et mer risikofylt marked enn f.eks det amerikanske s&p 500, og det er derfor forventet at avkastningen er høyere. Mellom 1973-78, tapte Oslo Bors 73% av sin verdi. I 2008-09 var det rundt 65% tap. Hvis du kan tape pengene, er det bare å kjøpe på - det er forventet at det skal gi gevinst, men med potensiell gevinst følger potensielt tap.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #3 Skrevet 14. mars 2012 Hva burde man gjøre med pengene da? Alle maser jo om de fantastiske lave rentene for tida, men for en sparer er det jo bare dritt (ihvertfall foreløpig).
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #4 Skrevet 14. mars 2012 Skal man tolke ut fra skattereglene vil staten at du skal kjøpe bolig for alt du har og alt du vil tjene.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #5 Skrevet 14. mars 2012 Er synd hvis det er slik da. Det skal svært godt gjøres at det ville lønt seg for meg å kjøpe bolig før jeg er ferdig med studiene. For øyeblikket tjener jeg ikke nok til å få benyttet rentefradraget godt nok... Da måtte boligene hatt noe heftig prisvekst i såfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå