AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #1 Skrevet 14. mars 2012 jeg er ei jente på 21 år fra Tromsø som vurderer å flytte til storbyen Oslo. Har ei venninne som skal flytte dit ned nå. Men det jeg lurte på er om det er lurest å få seg jobb først eller leilighet? litt kjipt å få seg jobb og ikke noen plass og bo, og motsatt. Lurer også på hvor i Oslo det er fint å bo, er jo så mange bydeler, og jeg er IKKE kjent i oslo for å si det slik ;p Takk på forhånd!
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #2 Skrevet 14. mars 2012 Jobb først, helt definitivt. Det er veldig dyrt å bo i Oslo, og du må jo finne bosted etter hvilken inntekt du ender opp med å få. Inntekten vil jo også bestemme hvor du kan bo, men siden du er ung ville jeg absolutt vurdert bofellesskap. Man blir kjent med nye mennesker(ikke bare den man er venn med), og det er billigere. Man får absolutt mer ut av byen om man bor i sentrumsnære bydeler(grunerløkka/torshov/sagene/kampen/tøyen/grønland/majorstuen/sankthanshaugen) - med mindre du liker å bo nærme skogen og er ei veldig rolig jente som helst vil være hjemme i helgene. mange tenker det er mye billigere å bo litt utenfor sentrum, men det stemmer ikke - og når man leier er det ikke særlig prisforskjell fra de sentrale bydelene. når jeg var på din alder bodde jeg 15 min med tbane fra sentrum, jeg var vant til den avstanden hjemmefra - men det ble veldig asosialt i Oslo, og gav en mye dårligere opplevelse av byen.
pinar Skrevet 14. mars 2012 #3 Skrevet 14. mars 2012 jeg tror jeg ville gått for et kollektiv så blir du kjent med folk også Om du ikke vil ha det for bråkete , men likevel ikke for langt unna sentrum ville jeg vurdert f.eks Sagene, Bjølsen, Bislet, Hasle++ Jeg er veldig glad i Gamlebyen! Det er mange om jobene her, så jeg ville nok skaffet meg det først. Spørs hvor kresen du er? Eller så kan du jo gå på skole? Om du ikke har gjort det.
Sophia Skrevet 14. mars 2012 #4 Skrevet 14. mars 2012 Områder: Gamlebyen, St.Hanshaugen, Bislett, Grunerløkka og Thorsov synes jeg er koselig! Vil også anbefale jobb først! Greit å vite hvor langt man kan strekke seg med tanke på husleie
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #5 Skrevet 14. mars 2012 Jeg ville ha studert noe, om så bare for et år. Da kan du på på nordnorsken og gjøre deg godt kjent i byen.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #6 Skrevet 17. mars 2012 Jeg ville satset på å skaffe jobb først. Altså søke jobber mens du bor i Tromsø, så flytte da jobb er på plass. Inntekten i jobben vil kunne være avgjørende for hvor du bor. Boligprisene i Oslo er høye, f.eks. så er snittprisen for å leie en 2-roms leilighet over 10.000 kroner i måneden. Jeg bor selv på Torshov, og både stortrives med og kan anbefale det. Andre fine områder er Grünerløkka, Sagene, Ila, St. Hanshaugen, Bislett, Majorstuen og Uranienborg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå