Gå til innhold

Navnløse barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min lenke

Utrolig at så mange barn ikke har fornavn!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke helt greia med å ikke klare å gi ungen navn.

De burde jo klare å ta en sånn avgjørelse, hvordan skal de ellers ta avgjørelser ang barnet fremover?

Da syns jeg ikke de skulle hatt barn engang, stakkars unger.

Skrevet

er egentlig ikke noe særlig sjokkert jeg. er det rart?

Gjest Swipper
Skrevet

er egentlig ikke noe særlig sjokkert jeg. er det rart?

Jeg syns det er rart at man enda ikke har funnet navn på barnet sitt etter 6 måneder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner et par som fikk den purringen ved fire og en halv måned, som nevnes i artikkelen. Vi spøkte med at barnet kom til å bli tildelt et navn, og selv de mest beslutningsudyktige foreldre klarte faktisk å enes om hva avkommet skulle hete innen fristen. Utrolig at foreldrene ikke forstår at barnet må få et navn.

Og kjedelig at politiet ikke kan følge opp saken med annet enn henleggelse. Altså, jeg forstår at det finnes alvorligere kriminalitet, men hvor krevende saksbehandling kan en slik sak innebære?

Skrevet

Jeg syns det er rart at man enda ikke har funnet navn på barnet sitt etter 6 måneder.

Ja, det er rart. men sitter ikke med bakoversveis akkurat.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel stort sett det at folkeregisteret/skattetaten ikke har fått inn de riktige papirene, som gjør at barna blir kategorisert som navnløse. Tror nok de aller fleste har navn i daglig bruk, men kanskje foreldrene ikke har oppgitt riktig adresse, eller ikke forstått at det er viktig å sende inn papirene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel stort sett det at folkeregisteret/skattetaten ikke har fått inn de riktige papirene, som gjør at barna blir kategorisert som navnløse. Tror nok de aller fleste har navn i daglig bruk, men kanskje foreldrene ikke har oppgitt riktig adresse, eller ikke forstått at det er viktig å sende inn papirene.

Det tror jeg også. Barna (de fleste av dem ihvertfall) har helt sikkert fått et navn, men har bare sløve foreldre som ikke skjønner at det er viktig å sende inn papirene. Finnes mange sånne treige folk skjønner dere, ingenting sjokkerende ved det.

• Liker 1
Skrevet

Mange treige, sløve folk! Eg las i artikkelen at eit av barna var 4 år! Og at det fantes ungar som hadde eitt fornamn hjå mor og eitt anna hjå far! Stakkars unge...

Gjest WendyClear
Skrevet

Lurer på om ikke barnevernet burdet blandes inn i slike saker. Jeg ser for meg foreldre som bare sitter og sløver uten evne til å ordne med dokumenter av noe slag. Skal ganske mye til for å bli såå uenige om navn (de fleste løser jo dette med dobbeltnavn), så det går nok heller på sløvhet hos mange.

Gjest MorAase
Skrevet

Min lenke

Utrolig at så mange barn ikke har fornavn!

Synes vi bør innføre en lov som gir alle guttebarn Ronny som fornavn, og alle jentebarn blir hetende Tanja.

• Liker 1
Skrevet

Utrolig sløvt å ikke sende inn papirene innen de seks månedene er gått!

Men at det kan ta tid å bli enige om et navn kan jeg forstå. En i familien min fikk ikke navn før han/hun var rundt 4 måneder om jeg husker korrekt, inntil da het han/hun bare "babyen". Var ikke grunnet mangel på kjærlighet eller dedikasjon, men heller det at det var så mange fine navn å velge mellom. Barnet ble jo forgudet og elsket og tatt vare på uansett. Også endte han/hun til slutt opp med et nyyydelig navn! :)

AnonymBruker
Skrevet

Men hvor kommer ryktet om at staten tildeler navn etter en viss tid fra? For det har jeg alltid hørt om trodd på. Merkelig.

Gjest WendyClear
Skrevet

Men hvor kommer ryktet om at staten tildeler navn etter en viss tid fra? For det har jeg alltid hørt om trodd på. Merkelig.

I flere andre land har de en ordning der barnet får tildelt et fornavn, kanskje det er her "ryktet" kommer fra? En får jo tildelt navn i Norge også, men kun mors etternavn.

AnonymBruker
Skrevet

mener å ha hørt et intervju med minken fosheim om at forldrene ville hun skulle hete minken fordi hun var så nyskjerrig av seg, men det nektet folkeregisterer og tildelte henne navnet birte, og det er det navnet som blir brukt av skattevesenet og noen andre offentlige etater

så det er mulig det er derfor at tildeling av navn har satt seg som mulig

Skrevet

Skjønner ikke helt greia med å ikke klare å gi ungen navn.

De burde jo klare å ta en sånn avgjørelse, hvordan skal de ellers ta avgjørelser ang barnet fremover?

Da syns jeg ikke de skulle hatt barn engang, stakkars unger.

Hvor synes du barna skal leveres da?

Barnet kan fint ha navn, det er ikke slik at man først kan bruke navn på ungen etter det er registrert av myndighetene.

Gjest Mildrid
Skrevet (endret)

De fleste ungene har vel navn selv om det ikke er registrert noen plass, foreldrene går neppe rundt og roper "gutt".

Endret av Mildrid
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...