AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #1 Skrevet 14. mars 2012 Informatikere - hvordan overleve som ny i arbeidslivet? Jeg har master i informatikk fra universitet. Jeg har toppkarakterer i det meste. Men jeg føler at det jeg kan er mer eller mindre ubrukelig! Jeg kan jo ikke noe om hvordan man jobber i praksis. Jeg kan masse om algoritmer og datastrukturer, og beregning av kjøretider og optimering, og jeg kan programmere i java og c++ og pyton. Men kun isolerte programmer, som ikke skal samarbeide med andre ting, og jeg aner ikke hvordan man jobber med store programsystemer. Jeg jobber nå som produktansvarlig i en it-bedrift. Nå kjeder jeg meg halvt ihjel... Jeg lager noen kravspesifikasjoner, og så er jobben min å mase og gnåle for å få andre til å faktisk gjøre noe. Og jeg føler jeg er helt på jordet. Jeg hadde aldri hørt om webservicer før jeg kom ut i jobb. Jeg kan fint lite om nettverk. Jeg føler meg helt hjelpeløs når de snakker om deploying og byggescript og servere og gud vet hva. Jeg vet ikke hva jeg vil, og jeg vet heller ikke hva jeg kan. Flere av de som jobber som utviklere her kommer fra samme uni som meg, så de må jo ha vært på samme sted som meg engang.. Jeg trives ihvertfall ikke med å ikke "gjøre" noe, jeg savner å faktisk programmere. Samtidig som jeg er redd det blir drepende kjedelig om jeg skal sitte og kode slike ting som de hos oss gjør ihvertfall.. Det virker som det er mye rutine, og lite type artige problemstillinger hvor man må bryne hjernen på hvordan man kan optimalisere på kjøretid og minnebruk... Dere andre informatikere: hvordan i alle dager klarte dere dere da dere kom ut i jobb?? Jeg antar de som går høyskole har hatt en mer "praktisk" tilnærming til utdanningen? Har dere noen råd? Hvordan lærte dere det praktiske? Har dere noen bøker å anbefale, om faktisk brukandes ting? Jeg føler jeg ikke kan søke utviklerjobber, for jeg føler meg så ubrukelig... 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #2 Skrevet 14. mars 2012 Velkommen til bransjen, har omtrent samme bakgrunn som deg. Og det er nok også mange informatikere som har fått samme "sjokkopplevelse" som deg i arbeidslivet. Det er svært viktig å henge med i IT bransjen, og da snakker jeg ikke bare om de rent faglige tingene man lærer på Universitetet, men også det mer praktiske, og det er mange som går i "fella" på akkurat det. Som deg har jeg en del fag som går på algoritmer og teoretisk systemutvikling, og det viser seg jo at det er mye som er forskjellig når man kommer ut i arbeidslivet. Det gjelder rett og slett å fortsette å lære seg nye ting underveis. Det betyr ikke nødvendigvis at man skal være ekspert på alt, men man må ha et visst minimum av kunnskaper innen systemutvikling, nettverk, serverdrift m.m. Som du sier så samarbeider man mye med andre, og jo mer man kan om de ulike domenene, jo bedre er det og jo bedre jobb kan man gjøre. Så jeg ville rett og slett prøvd å ta noen jobber der du hvertfall kommer litt inn på de forskjellige tingene, samt tatt kurs/lest deg opp. Du kan også høre med nåværende arbeidsgiver om de har mulighet til å gi deg roller som er mer "flerspektret". Det haster ikke å spesialisere seg som helt nyutdannet, det er bedre å danne en litt bred basis først, og så kan du spesialisere deg når du finner noe du liker mer enn det andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå