AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #1 Skrevet 14. mars 2012 Hei! Jeg har i det siste tenkt litt på geologi utdanning, og vurdert om det er noe for meg. Er det noen her som er ferdig utdannet innen geologi eller er under utdanning som kan fortelle meg litt over studiene, jobbutsiktene osv? Har dessverre kun generellstudiekompetanse, og ser at dette er opptakskravene: Generell studiekompetanse, samt følgende spesielle opptakskrav: Matematikk R1 eller matematikk S1+S2 og i tillegg ett av følgende programfag: Matematikk (R1+R2) Fysikk (1+2) Kjemi (1+2) Biologi (1+2) Informasjonstekn (1+2) Geofag (1+2) Teknologi og forskningslære (1+2) Vil det si at jeg kun trenger å ta matte R1 eller matte S1+S2 og feks kun geogfag 1+2? Og noen som vet hva forskjellen på disse mattetypene er?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #2 Skrevet 14. mars 2012 Jobbutsiktene innen geofag er ganske gode, og særlig innen petroleumsvirksomhet. Disse jobbene er godt betalte, også. Studiene er interessante og ganske varierte, og med en del lab- og feltundervisning. Man starter, som i de fleste andre realfagsstudier, med grunnleggende fag som matte og kjemi før man gyver løs på selve moroa Ang inntakskrav stemmer det du tror: du må ha full fordypning i minst ett realfag, pluss at du må ha enten ett år med R-matte eller to år med S-matte. Jeg tok matte lenge før kunnskapsløftet, så hva som er forskjellen i dag kan jeg ikke svare på! Lykke til!
Gjest Solsmil Skrevet 14. mars 2012 #3 Skrevet 14. mars 2012 (endret) R1 er det samme som S1 + S2 (sistnevnte er lettere, og bruker da to år istedenfor ett på å lære R1 pensum. anbefales hvis du ikke er kjempegod i matte). Så i praksis må du ha R1 (eller S1 + S2, som blir det samme som R1), i tillegg til ett av fagene på listen. Endret 14. mars 2012 av Solsmil
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #4 Skrevet 14. mars 2012 Geofag Anbefaler deg å ta R1 og Geofag 1 + 2, jeg R1 er mer teoretisk matte (som du VIL får bruk for under geologiutdanningen), S-matte er mer statistikk, bedrift, regnskap etc (sånn jeg har forstått det), altså mer rettet mot samfunnsfagene.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #5 Skrevet 14. mars 2012 Geofag Anbefaler deg å ta R1 og Geofag 1 + 2, jeg R1 er mer teoretisk matte (som du VIL får bruk for under geologiutdanningen), S-matte er mer statistikk, bedrift, regnskap etc (sånn jeg har forstått det), altså mer rettet mot samfunnsfagene. Glemte en sak: Matte på uni kan være ganske heavy, sliter du med R1 kommer du nok også til å slite på uni! Så ser ikke poenget med å ta "enkel" matte når man først skal inn på ett realfagsstudie
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #6 Skrevet 14. mars 2012 Takk for svar! Leste litt på nettet om hva temaene på de to mattetypene var, og jeg føler vel mest for å ta R1 matte. Har allerede tatt ett friår, så føler ikke for å bruke to år ekstra på den andre typen. Men er det noen som kan fortelle hvordan studiet er, hvordan det er å studere på de forskjellige stedene osv?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #7 Skrevet 14. mars 2012 Takk for svar! Leste litt på nettet om hva temaene på de to mattetypene var, og jeg føler vel mest for å ta R1 matte. Har allerede tatt ett friår, så føler ikke for å bruke to år ekstra på den andre typen. Men er det noen som kan fortelle hvordan studiet er, hvordan det er å studere på de forskjellige stedene osv? Kan bare svare for UiO, og jeg går ikke geologi, men et annet studie som er ganske nært knyttet opp mot geologi. - Jeg synes selve fagene (spesielt matten. Jeg hadde mat1100, tror geofagstudentene har mat1001 som er hakket enklere, og tror du slipper unna mat-inf1100 som er et mareritt) er TØFFE. Men så får man jo også så veldig mye igjen for det! Lærer veldig mye på kort tid. Det er helt ufattelig dyktige og engasjerte forelesere på UiO! - Studiemiljøet er veldig bra, om enn litt nerdete Synes det er lett å bli kjent med folk, lett å finne noen å lese/løse oppgaver sammen med, f.eks. - Opplever at UiO virkelig satser på realfagsstudentene sine, det er hauger av arrangementer, de rekrutterer til relevante ekstrajobber, studieturer, +++. Veldig lett å bli oppslukt i fag og miljøet rundt!
Ivana Skrevet 14. mars 2012 #8 Skrevet 14. mars 2012 Å studere geologi er noe av det beste valget jeg har tatt i mitt liv (er fortsatt under utdanning). Jeg hadde så godt som ingen kunnskap om geologi da jeg startet på universitetet, men fant raskt ut at det var noe som passet meg godt. Tror geologi er bra hvis du ikke vil bare ha et teoretiske fag, som matte, men et fag som er mer praktisk der man kan være ute i felt og tolke diverse situasjoner i øvelser. Har lært så mye spennende!Du kan gå inn på de forskjellige universitetene for å se hvilke fag som man må ha. Jobbutsiktene er gode ifølge det jeg har hørt. Mange av geologene jobber innen oljebransjen, men det er også mye annet spennende å jobbe med. Du må selvfølgelig gå for det du ønsker, men som en geologistudent vil jeg anbefale deg å studere geologi! 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #9 Skrevet 14. mars 2012 Og hvor du enn starter å studere: jeg vil virkelig anbefale et opphold ved Universitetssenteret på Svalbard! Geologistudiene der var i alle fall fantastiske for noen år siden, da jeg gikk der. Masse feltundervisning, veldig "tett på prosessene", herlig miljø og en opplevelse for livet
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #10 Skrevet 15. mars 2012 Jeg kan ikke svare for de "rene" geologistudiene, men jeg går Tekniske Geofag - sivingstudie innen geologi. Jobbutsiktene er svært gode for geologer, og ikke bare innen olje! Det kan nok desverre hende at du ikke får jobb akkurat der du vil, siden de geologiske problemstillingene ofte ikke er å finne akkurat i nærheten av feks de største byene (men dette kommer helt an på hvilken retning du velger). Som du ser i media, går det ras heletiden, og da trengs det geologer! Framover vil nok slike problemer bli mer og mer relevant, slik at løsmassegeologer blir mer og mer ettertraktet. I tillegg bygges det mye tunneler, veier, vannkraftanlegg osv. som krever berggrunnsgeologer, men da kanskje helst ingeniørgeologer. Kravene i anleggsbransjen til dokumentering av geologiske forhold har dessuten blitt strengere, slik at entreprenører også har behov for geologer. I tillegg har du mulighet til å jobbe med mer "ren" kartlegging, feks. hos NGU, eller forskning, mineralutvinning (kommer nok til å bli STORT de neste årene!), på pukkverk osv. Studiet er til tider hardt og med en del pugging. Vi har feks. bergartseksamen i 3. klasse hvor vi skal kjenne igjen 200-250 bergarter og mineraler. Men det er veldig gøy å lære så mye om jorden rundt deg! I tillegg er det en del praktisk undervisning med feltarbeid, mikroskopering, kartarbeid osv. Og det beste: Når du kommer ut i jobb, slipper du å sitte på kontoret 8 timer per dag, året rundt!
Ivana Skrevet 15. mars 2012 #11 Skrevet 15. mars 2012 eller forskning, mineralutvinning (kommer nok til å bli STORT de neste årene!), på pukkverk osv. Ja. Det må sies, norge vil i fremtiden satse stort på utvinning av edle metaller, som gull. Det er også tegn på at det finnes diamanter i Finnmark blant annet! Så jobb innenfor der er vel godt mulig å få:D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå