Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Jeg skal til å søke på lærerutdanning 5-10 for neste år, og har lyst til å bli mat og helse-lærer (i tillegg til andre fag, selvsagt). Jeg har cøliaki, og kom til å tenke på at dette kanskje er et hinder når man skal være lærer i mat og helse. Når jeg har cøliaki kan jeg jo ikke smake på noen type gjærbakst etc. som elevene lager. Noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

da jeg gikk resturant og matfag på videregående hadde jeg en lærer som hadde cøliaki, om det går an burde det vel være mulig på andre trinn? men er det ikke en studieveileder eller noe sånt du kan spørre?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror da det skulle gå bra - du kan vel fint bedømme konsistens og utførelse på bakverket uten å spise gjærbaksten?

På ungdomsskolen lagde vi forsvinnende lite gjærbakst; det gikk mest i middager. Kan ikke huske at læreren smakte på noe av det, men det begynner å bli lenge siden så det kan jo hende hun snek seg til en liten bit uten at jeg husker det.

AnonymBruker
Skrevet

TS her :)

Takker for svar folkens :) Vi lagde en god del bakverk på ungdomsskolen, og læreren spiste alltid maten vår sammen med oss til slutt - kanskje derfor jeg var litt bekymra. Men da regner jeg med at det kommer til å gå greit :) Eneste kan vel være hvis en elev spør om en saus eller noe er for salt, da må jeg få noen andre til å sjekke det :gjeiper:

Skrevet

Jeg husker at jeg hadde en allergiker til heimkunnskapslærer da jeg gikk på ungdomsskolen, så det går ann. Nå vet ikke jeg hva det var hun ikke tålte, men hun smakte så og si aldri på maten vi lagde. Resultatet var at noen alltid "bølla" med andres mat (putta oppi masse salt i andres bolledeig f.eks.) Men om du er litt ekstra obs på hva "børstene" foretar seg, så burde det vel ikke være noe problem.

AnonymBruker
Skrevet

Har en tante med cøliaki. Hun har vært m&h lærer i mange år. Det fungerer helt fint :jepp: Hun bedømmer maten etter utseende og konsistens. (Det er ofte også mel i sauser o.a.)

Dessuten er faget så mye mer enn bare det ferdige resultatet.

Lykke til med utdanningen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...