otilie Skrevet 14. mars 2012 #1 Del Skrevet 14. mars 2012 Jeg reiser mye kollektiv, men svir vekk MASSE penger på det. Skal jeg reise til foreldra mine fra der jeg studerer nå, med buss + tog, så koster det rundt 1400 kr tur-retur.... bussprisene i hjembyen min har også gått opp 1 kr ca annenehvert år. jeg husker en voksenbillett var 14 kr da jeg gikk på barneskolen.... nå er det 31 kr :S togprisene har også gått opp.... husker at jeg ikke gadd kjøpe minipris for ca 2 år siden fordi studentprisen på tog fra oslo ble rett over 200 kr... nå koster den 270 eller noe :S:S:S:S Skal ikke kollektivtrafikk være miljøvennlig og noe dem ønsker alle skal ta? Hvorfor setter dem opp prisene da? I hjembyen min har de også sånne busskort så du MÅ betale hver måned. Før hadde de klippekort, som du betalte 400 kr på.... og det klippekortet kunne du ha hele livet ditt omtrent..... VELDIG fint for de som ikke tar buss HVER dag. Men ikke nå lenger:( Jeg sitter heller på med venninna mi som har bil, om hun skal inn til Oslo, når jeg skal ta toget derfra.... så jeg slipper å betale buss for å komme meg dit.... Og når jeg er hos foreldra mine så ber jeg de alltid hente meg om jeg skal steder.... busstidene er dårlige dit de bor og.... BLÆÆÆ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ibanez Skrevet 14. mars 2012 #2 Del Skrevet 14. mars 2012 Enig i at det er for dyrt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katten. Skrevet 14. mars 2012 #3 Del Skrevet 14. mars 2012 Uhm. Det må jo gå rundt for selskapene. I tillegg vil alle priser øke med årene. Prisindeksregulering, vettu. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PinkLeaf Skrevet 14. mars 2012 #4 Del Skrevet 14. mars 2012 Min mening er slik: For å få lavere priser på kollektivtransport, må flere benytte seg av den. Men for å få flere brukere, må det også bli billigere.. Litt catch 22, men jeg syns staten skal bevilge mer til kollektivtransport, slik at prisene kan gå ned, og tilbudet økes. Tenk hvor mye mindre køer det blir hvis det går en buss mer i timen i rushtida.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #5 Del Skrevet 14. mars 2012 Jeg bor på vestlandet, og med litt flaks kan jeg få flybilett som er flere hundre kroner billigere enn buss til Oslo/Trondheim.. Kanskje ikke så rart at folk velger fly..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
otilie Skrevet 14. mars 2012 Forfatter #6 Del Skrevet 14. mars 2012 ja jeg bodde i bergen ifjor, og de som har fulgt med på lokalnyhetene der (kan hende det har stått i vg/dagbladet også... husker ikke..) så kan det bli sykt forurensa der... MANGE som tok bussen. En gang kjørte to busser forbi meg fordi begge var så fulle at det ikke var plass til fler.... likevel gikk bussprisen opp 2 kr siden da. Gratisbussene i sentrum har dem slutta med og.... skjønner at selskapene må tjene penger og holde fart med økonomien i resten av landet... men at vi skal betale mer for å være miljøvennlig blir bare dumt... syns staten/kommunene kunne gjort noe mer med det ja. at togprisen for en strekning har gått opp 60-ish kr på to år syns jeg bare er merkelig.... går det opp like mye om 2 år til, så blir det jo bare helt sykt. Tviler på at studielånet/stipendet mitt går opp like mye i forhold...... :/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #7 Del Skrevet 17. mars 2012 Kort svar: Fordi det koster å drifte et kollektivtilbud. Lengre svar: Fordi kollektivtilbudet i hovedsak er brukerfinansiert, og driftsselskapet må dra inn nok via billettinntekter til å kunne dekke kostnadene de har til driften. La oss se på Oslo og Akershus som ett eksempel, der kollektivtilbudet driftes av Ruter. De har en årlig omsetning på ca. 5,5 milliarder kroner, der 3 milliarder kommer fra billettinntekter, 2 milliarder kommer fra (fylkes)kommunene, og 500 millioner fra staten (Oslopakke 3). 30-dagesbillett for Oslo koster 620 kroner, og enkeltbillett koster 50 kroner. Man kan si hva man vil om denne prisen, men dersom man f.eks. senket prisene til det halve ville ruter miste rundt 1,5 milliarder kroner i inntekter, som igjen ville føre til betydelige kutt i tilbudet. Når du sier det er dyrt, hva sammenligner du med? Bil? Skal du eie egen bil så ryker det garantert flere ganger så mye penger. Bare årsavgift og forsikring vil nok bli det samme et årskort koster for kollektivtransport. Jeg synes prisene er helt greie, men synes helt klart tilbudet og regulariteten kunne vært betydelig bedre. At man tilbys ståplass på en buss som alltid er 10 minutter forsinket er uhørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
otilie Skrevet 17. mars 2012 Forfatter #8 Del Skrevet 17. mars 2012 jeg har ikke bil selv, og det er jo mest fordi jeg ikke hadde hatt råd. (student) Men det blir svidd bort en god del penger når det koster godt over tusenlappen å ta seg en tur hjem.... Og det med studentpriser.... Og om prisene skal økes enda mer de neste årene, og studielånet ikke øker i takt, så blir det jo bare dumt. Det var greit at en togbillett hjem kosta 210 kr, men om den om 2 år til kommer til å koste 330 kr så skjønner jeg ingenting.... da kjører jeg aldri tog igjen.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest UngKalven Skrevet 17. mars 2012 #9 Del Skrevet 17. mars 2012 Kjøp deg bil og kjør på høyt turtall mens du viser fingeren til regjeringen. Det gjør jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 17. mars 2012 #10 Del Skrevet 17. mars 2012 (endret) Jeg reiser mye kollektiv, men svir vekk MASSE penger på det. Skal jeg reise til foreldra mine fra der jeg studerer nå, med buss + tog, så koster det rundt 1400 kr tur-retur.... bussprisene i hjembyen min har også gått opp 1 kr ca annenehvert år. jeg husker en voksenbillett var 14 kr da jeg gikk på barneskolen.... nå er det 31 kr :S togprisene har også gått opp.... husker at jeg ikke gadd kjøpe minipris for ca 2 år siden fordi studentprisen på tog fra oslo ble rett over 200 kr... nå koster den 270 eller noe :S:S:S:S Skal ikke kollektivtrafikk være miljøvennlig og noe dem ønsker alle skal ta? Hvorfor setter dem opp prisene da? I hjembyen min har de også sånne busskort så du MÅ betale hver måned. Før hadde de klippekort, som du betalte 400 kr på.... og det klippekortet kunne du ha hele livet ditt omtrent..... VELDIG fint for de som ikke tar buss HVER dag. Men ikke nå lenger:( Jeg sitter heller på med venninna mi som har bil, om hun skal inn til Oslo, når jeg skal ta toget derfra.... så jeg slipper å betale buss for å komme meg dit.... Og når jeg er hos foreldra mine så ber jeg de alltid hente meg om jeg skal steder.... busstidene er dårlige dit de bor og.... BLÆÆÆ Det er fordi prisnivået generelt er svært høyt i Norge, og politikere fra høyre til venstre deler noe av den samme motstand mot bruk av gulrot i miljøpolitikken. Gulrot-tiltak, som å sponse kollektivtransport og gjøre det billig å ta tog og billig å ta buss og trikk koster penger på statsbudsjettet, pisk-tiltak, som økte avgifter på bensin og drivstoff og privat bilbruk vil derimot bidra med økte inntekter i statskassen. For en politiker av Jens Stoltenbergs kaliber er det derfor veldig mye bedre å bruke pisk enn gulrot. Pisk gir inntekter i statskassen, gulrot innebærer at fellesskapet faktisk skal bruke penger på miljø, og det sitter mye lenger inne. Endret 17. mars 2012 av Cuckold Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #11 Del Skrevet 17. mars 2012 Og om prisene skal økes enda mer de neste årene, og studielånet ikke øker i takt, så blir det jo bare dumt. Da er det vel størrelsen på studielånet som er problemet, og ikke billettprisene? :gjeiper: Det er ikke kollektivselskapet sin skyld at din inntekt ikke følger den generelle pris-/lønnsveksten i samfunnet. Hva med å klage på manglende justering av størrelsen på studielånet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
otilie Skrevet 17. mars 2012 Forfatter #12 Del Skrevet 17. mars 2012 Da er det vel størrelsen på studielånet som er problemet, og ikke billettprisene? :gjeiper: Det er ikke kollektivselskapet sin skyld at din inntekt ikke følger den generelle pris-/lønnsveksten i samfunnet. Hva med å klage på manglende justering av størrelsen på studielånet? sikkert. men synes fremdeles det er latterlig at prisene skal økes så mye... som sagt over her så er det jo masse avgifter på bil... mye fordi det er forurensene. men virker ikke som de bruker de pengene på noe miljøvennlig mtp tog/buss osv.... og skjønner at selskapene må ha økonomien på plass, men seriøst.... hvorfor en økning med 30 kr på ett år hos nsb? :O det er også prat om å legge ned togstasjonen der jeg gikk på skole før, fordi dem ikke har råd til å oppgradere perrongen mht de nye togsettene.... Ingen over nsb gadd bry seg.... fint med kollektivtrafikk der også....... -.- nå ser vel busselskapene sitt stikk med å sende busser dit og legge på en 20kroning ekstra fordi det blir den eneste muligheten å komme seg til og fra den plassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #13 Del Skrevet 17. mars 2012 sikkert. men synes fremdeles det er latterlig at prisene skal økes så mye... Jeg må si meg helt enig i dette. Kollektivselskapene øker prisene vel mye. Enkeltbillett for voksen i Oslo gikk opp massive 14% den 1. februar i år, fra 44 til 50 kroner. De henviser til justering for konsumprisindeks (prisvekst), men i følge SSB var den 1,2 og ikke 14% i 2011. Prisendring fra 1. februar - Ruter.no Konsumprisindeksen - SSB På 30-dagersbillett gikk prisen "kun" opp 5%, fra 590 til 620 kroner. Det er ikke mange kronene, men det gir feil inntrykk. På den ene siden sies det at det skal satses på kollektivtilbud, men på den andre siden så økes prisene betydelig mer enn både pris- og lønnsvekst. NSB er ikke noe bedre, og prisene er i grunn alt for høye. Noe er galt når det er billigere å fly fra Oslo til Paris enn å ta toget fra Oslo til Lillehammer. Det trengs rett og slett en massiv satsning på kollektivtilbudet i Norge. Det være seg å bygge ut tilbudet, kraftig oppruste det som finnes og at staten går inn med kraftig subsidiering av billetter. Først da kan man vifte med gulroten for å få bilistene til å parkere bilen. En vakker dag - kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hmmz Skrevet 17. mars 2012 #14 Del Skrevet 17. mars 2012 Tror det skyldes fire ting 1. Lønnskostander i norge er høye og kollektivtrafikk blir dermed dyrt (vedlikehold og drift) 2. Utstyret er ikke standardisert lokalt og nasjonalt 3. Tomme bussruter (pga tid eller sted) må subsidieres av resten 4. Det er lettest å gi faen ettersom de har monopol pga staten legger avgifter på alternativene. Det er bare å se på strukturen til kollektivtrafikken i Oslo. Tror det er minst ti selskaper som selger tjenester og varer til hverandre der andre ikke har lov til å by. Det er jo å be om kaos... Internprising er smart til en viss grad... Og så kommer katastrofer som flexus på toppen den gang de finner ut at det er lurt å bruke konsulenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #15 Del Skrevet 17. mars 2012 Tror det skyldes fire ting 1. Lønnskostander i norge er høye og kollektivtrafikk blir dermed dyrt (vedlikehold og drift) Sant. Det høye lønnsnivået i Norge drar helt klart opp prisene. 2. Utstyret er ikke standardisert lokalt og nasjonalt Godt poeng. På grunn av klima trenger vi ofte utstyr med helt andre spesifikasjoner enn i mange andre land. Få andre land har klima som varierer mellom pluss 35 grader, til minus 30 grader, snø, is og storm. Bare det at leddbussene i Oslo skal være 18,75 meter fordyrer det hele. 18,74 meter er godkjent, men ikke 18,73 eller 18,76 meter. Makan! 3. Tomme bussruter (pga tid eller sted) må subsidieres av resten Nok ett godt poeng. Det er få folk bosatt i Norge, og bosettingene er godt spredd. Altså vil det ofte være linjer med dårlig belegg, eller gjerne full buss en retning på morningen, men tom retur, og så full buss i motsatt retning på ettermiddagen. Alt dette koster penger. 4. Det er lettest å gi faen ettersom de har monopol pga staten legger avgifter på alternativene. Det er bare å se på strukturen til kollektivtrafikken i Oslo. Tror det er minst ti selskaper som selger tjenester og varer til hverandre der andre ikke har lov til å by. Det er jo å be om kaos... Internprising er smart til en viss grad... Og så kommer katastrofer som flexus på toppen den gang de finner ut at det er lurt å bruke konsulenter. Monopolet er noe herk! NSB har tilnærmet monopol på togtransport i Norge, og det samme har lokale kollektivselskaper (som Ruter i Oslo og Akershus). Fri konkurranse fører stort sett til lavere priser, da selskapene blir nødt til å kutte kostnader for å kunne konkurrere. Riktignok praktiseres det med anbud hos en del selskaper, men det gir ikke samme konkurranse da avtalene ofte er for en 5-7 årsperiode. Fri konkurranse gir løpende konkurranse, og ikke bare hvert 5-7 år. Så har vi selvsagt alle skandaleinnkjøpene som også drar kostnader som ellers kunne gått oss kundene til gode i form av bedre kollektivtilbud. Her i Oslo har Ruter kastet bort minst en milliard kroner de siste årene på håpløse innkjøp. Nevner: - Flexus-billettsystemet. - Porter på t-banestasjoner, som nå 10 år senere fortsatt ikke er tatt i bruk. - T-banevognene T2000, som etter kun få måneder i drift nå er skrotet. - Trikkene SL-95 som nå 10 år etter å ha blitt satt i drift vurderes utskiftet fordi driftsikkerheten er utrolig dårlig, fordi de ikke kan brukes på alle linjer, og fordi de bryter i stykker skinnegangen. - Korrupsjonsskandalen i Unibuss, Man, Ruter, m.m. - Gulleråsen t-banestasjon som etter 110 år drift plutselig ikke kan brukes. - Osv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pannekakehore Skrevet 17. mars 2012 #16 Del Skrevet 17. mars 2012 Skal ikke kollektivtrafikk være miljøvennlig og noe dem ønsker alle skal ta? Hvorfor setter dem opp prisene da? Fordi prisene ikke styres etter at flest mulig skal reise kollektivt, men etter mest mulig inntjening/penger inn til statlige/kommunale firmaer. Hver gang noen skrur opp bilavgiftene, så skrus kollektivprisene opp, og forholdet blir omtrent det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå