Gjest Lilu Skrevet 14. mars 2012 #1 Skrevet 14. mars 2012 hva betyr det? Ser det i mange jobbannonser fra kommuner. Foretrekker de en utlending fremfor en nordmann? jeg synes det høres litt diskriminerende ut. Kan de ikke skrive heller at de oppfordrer alle til å søke, uansett etnisitet osv? 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #2 Skrevet 14. mars 2012 Nei, det er nok ikke slik at de foretrekker utlendinger fremfor nordmenn, det er vel heller det at de ønsker et mangfold på arbeidsplassen? Det kan også være fordi det finnes brukere med minoritetsbakgrunn, og at det kan være positivt med arbeidere med minoritetsbakgrunn. Dette er ikke stort anderledes enn når det står "pga personalsammensetningen så oppfordres menn til å søke", eller "...nyutdannede oppfordres til å søke" 6
Gjest Lilu Skrevet 14. mars 2012 #3 Skrevet 14. mars 2012 Synes de heller kan skrive at de ønsker søkere uansett etnisitet og kjønn osv. Da inkluderer de alle. 4
Bernardette Skrevet 14. mars 2012 #4 Skrevet 14. mars 2012 Nei, det er nok ikke slik at de foretrekker utlendinger fremfor nordmenn, det er vel heller det at de ønsker et mangfold på arbeidsplassen? Det kan også være fordi det finnes brukere med minoritetsbakgrunn, og at det kan være positivt med arbeidere med minoritetsbakgrunn. Dette er ikke stort anderledes enn når det står "pga personalsammensetningen så oppfordres menn til å søke", eller "...nyutdannede oppfordres til å søke" <- Det hun skrev. Det er ikke noe galt i å oppfordre en spesiell gruppe til å søke (være seg minoritetsbakgrunn, spesifikk utdannelse og jobberfaring eller annet) hvis det er det de trenger. 2
Gjest Lilu Skrevet 14. mars 2012 #5 Skrevet 14. mars 2012 <- Det hun skrev. Det er ikke noe galt i å oppfordre en spesiell gruppe til å søke (være seg minoritetsbakgrunn, spesifikk utdannelse og jobberfaring eller annet) hvis det er det de trenger. Utdannelse og jobberfaring sier det jo seg selv at det er greit å ønske, men etnisitet har jo ingenting å si for å gjøre en god jobb. Hvis jeg skal ansette noen en gang i fremtida skal jeg oppfordre etnisk norske til å søke. Eller blir det diskriminerende? 3
Bernardette Skrevet 14. mars 2012 #6 Skrevet 14. mars 2012 Utdannelse og jobberfaring sier det jo seg selv at det er greit å ønske, men etnisitet har jo ingenting å si for å gjøre en god jobb. Hvis jeg skal ansette noen en gang i fremtida skal jeg oppfordre etnisk norske til å søke. Eller blir det diskriminerende? Ikke vær teitere enn nødvendig nå, dette er faktisk en saklig debatt. I noen tilfeller kan faktisk etnisitet spille en rolle, som bl.a i eksemplene til hun jeg siterte i forrige innlegg. Noen stillinger jobber direkte mot enkelte etniske grupper, og da er det selvsagt en fordel å ha god kommunikasjon med dem. 3
Pysa Skrevet 14. mars 2012 #7 Skrevet 14. mars 2012 Man vil gjerne ha et personale som avspeiler befolkningen, og da ønskes det ofte noen fra språklige minoriteter. 1
Gjest Lilu Skrevet 14. mars 2012 #8 Skrevet 14. mars 2012 Ikke vær teitere enn nødvendig nå, dette er faktisk en saklig debatt. I noen tilfeller kan faktisk etnisitet spille en rolle, som bl.a i eksemplene til hun jeg siterte i forrige innlegg. Noen stillinger jobber direkte mot enkelte etniske grupper, og da er det selvsagt en fordel å ha god kommunikasjon med dem. "Ikke vær teitere enn nødvendig nå, dette er faktisk en saklig debatt." Jeg er ikke teit, så du er veldig nedlatende nå. Ha deg ut av tråden min hvis du skal oppføre deg sånn. Og jeg snakker jo ikke om jobber som er spesielt for enkelte etniske grupper, men jobber som hvem som helst kan ha. Og da burde ikke hudfarge og kultur osv ha så mye å si. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #9 Skrevet 14. mars 2012 Det offentlige er forpliktet til å ansette den best kvalifiserte søkeren, så man trenger ikke bli forbigått om man er norsk og søker. Det dreier seg om moderat, ikke radikal, kvotering. (Mao: ved to søkere som står likt vil den utenlandske foretrekkes.) Som søker har man dessuten innsyn i utvidet søkerliste, så man ser hvilke kvalifikasjoner de andre søkerne har, og kan protestere på innstillingen dersom man mener seg forbigått. Tekster som den du viser til er vanlige i offentlige stillinger, da man ønsker å gjenspeile mangfoldet i befolkningen. I jobbannonser til arbeidsplasser med tydelig kjønnsdominans står det derfor ofte kvinner/menn oppfordres til å søke. 2
Gjest Lilu Skrevet 14. mars 2012 #10 Skrevet 14. mars 2012 Det offentlige er forpliktet til å ansette den best kvalifiserte søkeren, så man trenger ikke bli forbigått om man er norsk og søker. Det dreier seg om moderat, ikke radikal, kvotering. (Mao: ved to søkere som står likt vil den utenlandske foretrekkes.) Som søker har man dessuten innsyn i utvidet søkerliste, så man ser hvilke kvalifikasjoner de andre søkerne har, og kan protestere på innstillingen dersom man mener seg forbigått. Tekster som den du viser til er vanlige i offentlige stillinger, da man ønsker å gjenspeile mangfoldet i befolkningen. I jobbannonser til arbeidsplasser med tydelig kjønnsdominans står det derfor ofte kvinner/menn oppfordres til å søke. Jeg skjønner det, men synes likevel det blir litt feil. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #11 Skrevet 14. mars 2012 Man vil gjerne ha et personale som avspeiler befolkningen, og da ønskes det ofte noen fra språklige minoriteter. Ah. I de fleste tilfeller ønsker man kompetant personale, men i noen tilfeller har kompetanse ikke noe å si, det er viktigere at personalet "avspeiler befolkningen"? Hva for en bedrift har råd til å tenke slik?
sebastianen Skrevet 14. mars 2012 #12 Skrevet 14. mars 2012 Jeg skjønner det, men synes likevel det blir litt feil. Det har du veldig rett i , all kvotering er veldig feil. ( bukker, slenger smellkyss, og trekker seg tilbake ) 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #13 Skrevet 14. mars 2012 Ah. I de fleste tilfeller ønsker man kompetant personale, men i noen tilfeller har kompetanse ikke noe å si, det er viktigere at personalet "avspeiler befolkningen"? Hva for en bedrift har råd til å tenke slik? Formuleringen dreier seg ikke om det, men om ikke å utestenge gode søkere.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #14 Skrevet 14. mars 2012 Formuleringen dreier seg ikke om det, men om ikke å utestenge gode søkere. Man utestenger jo søkere pga deres etnisitet når man ikke oppfordrer personer med majoritetsbakgrunn å søke. Da kan vi jo ikke snakke om å "avspeile" befolkningen lenger. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #15 Skrevet 14. mars 2012 Hvis jeg skal ansette noen en gang i fremtida skal jeg oppfordre etnisk norske til å søke. Eller blir det diskriminerende? Ikke gjør deg selv dummere enn du er, vær så snill! Hvis du først skal lage en idiotisk sytetråd a la "innvandrere kommer å stjeler jobben min!!!!!" så får du heller fokusere på svenskene da, de har ikke ulik hudfarge og heller ikke ulik kultur, men de ser da ut til å være norske arbeidsgiveres favoritter.. men det er greit det da, siden de er hvite? Jeez. 4
Ramona Skrevet 14. mars 2012 #16 Skrevet 14. mars 2012 Det offentlige er forpliktet til å ansette den best kvalifiserte søkeren, så man trenger ikke bli forbigått om man er norsk og søker. Det dreier seg om moderat, ikke radikal, kvotering. (Mao: ved to søkere som står likt vil den utenlandske foretrekkes.) Som søker har man dessuten innsyn i utvidet søkerliste, så man ser hvilke kvalifikasjoner de andre søkerne har, og kan protestere på innstillingen dersom man mener seg forbigått. Tekster som den du viser til er vanlige i offentlige stillinger, da man ønsker å gjenspeile mangfoldet i befolkningen. I jobbannonser til arbeidsplasser med tydelig kjønnsdominans står det derfor ofte kvinner/menn oppfordres til å søke. Ja. Men selv om man ønsker å gjenspeile mangfoldet, så er det sjelden man velger den med minoritetsbakgrunn, selv om "to søkere står likt", da den som anasetter stort sett er etnisk norsk selv. I det offentlige (hvor kvotering er mest relevant), er arb.giver pålagt å lyse ut stillinger og skrive slike annonser, selv når de allerede har rekruttert en kandidat internt eller via sitt nettverk. Slik får de 200 søknader som de kaster i søpla, og gir faen i kvotering. sannheten er at i Norge, pr idag, så har nettverk alt å si for om du får jobb eller ikke. Det finnes ikke en rettferdig måte å få jobb på, hvor man sender CV+ søknad og den beste blir valgt ut. Fun fact: all forskning har vist at personer med minoritetsbakgrunn blir diskriminert på arb.markedet. Men poenget er at myndighetene, av prinsipp, ønsker å gjenspeile mangfoldet ved kvotering, noe som er bra, selv om det ikke gjenspeiler virkeligheten, akkurat. true story. 1
Gjest Katten. Skrevet 14. mars 2012 #17 Skrevet 14. mars 2012 Kan også være at de opplever at svært få med minoritetsbakgrunn søker på slike jobber, og dermed prøver å engasjere dem til å søke. 2
Snøvott Skrevet 14. mars 2012 #18 Skrevet 14. mars 2012 Blir ikke dette like latterlig som å oppfordre kvinner (eller kanskje til og med menn i sjeldne tilfeller, hva vet vel jeg) til å søke?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #19 Skrevet 14. mars 2012 Om jeg ser jobbannonser der de med minoritetsbakgrunn blir oppfordret til å søke, gruer jeg meg ofte litt for å søke. Ganske enkelt fordi jeg da oppfatter at min søknad kommer lenger bak i køen, bare fordi jeg ikke har minoritetsbakgrunn. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #20 Skrevet 14. mars 2012 Blir ikke dette like latterlig som å oppfordre kvinner (eller kanskje til og med menn i sjeldne tilfeller, hva vet vel jeg) til å søke? Gjør man ikke det da? Jeg mener jeg har sett det både når det gjelder barnehagejobber og sykepleiere, altså at menn oppfordres til å søke. Har vel i mindre grad sett det om kvinner. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå