Gjest Ab Skrevet 14. mars 2012 #1 Skrevet 14. mars 2012 Hmmm.. Fikk en telefon i dag av bestekompisen til min mann om at moren til hans kone som driver familiebarnehage hjemme hos seg hadde en ledig plass til vår sønn i familiebarnehagen sin og at hvis vi ville ha den så fekk vi den siste plassen.. Vår lille pode har ikke rett på barnehageplass før til neste år og kan bli nektet barnehageplass di plassene vi har søkt han inn på og svaret får vi vite i løpet av april.. Så jeg har blitt satt i ei klemme her.. Ska jeg takke ja eller nei liksom..jeg og mannen ska ta ein tur bortom i morgen å se på barnehagen. Denne barnehagen er i byn og vi bor ute på landet men barnehagen er 2 min fra begge våres jobber. What to do??hvis vi takker nei risikerer vi at han står helt uten barnehageplass..
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #2 Skrevet 14. mars 2012 Hadde dere sett for dere å heller ha barnehageplass i nærheten av der dere bor? Jeg ville i så fall undersøkt hvordan det er med ventelistene der, hvor lange de er. Vi søker plass i byen nå (Trondheim), pga flytting. Men siden vi har barnehageplass der vi bodde før, i samme kommune, men et godt stykke unna, får vi ikke være med på hovedopptaket. Og det er nesten helt umulig å få plass noe sted. Det er lange ventelister overalt. Så vi bruker mye tid på kjøring av barn midt i rushen før og etter jobb. Selv om vi bor et sted med god kollektivtransport, og egentlig kunne klart oss uten denne bilkjøringa, hvis vi bare hadde hatt barnehageplass nærmere hus eller jobb. Mulig det er lettere å få plass der du bor, men hadde det vært oss, hadde vi takket ja, tror jeg. Og familiebarnehage høres veldig fint ut, spesielt for de minste.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #3 Skrevet 14. mars 2012 Hvis dere er avhengig av barnehageplass, så ville jeg takket ja. Du kan alltids si opp plassen om du får i en av de andre barnehagene. Eller så trives dere såpass godt med den at dere slipper å tenke mer på det. Det er ganske praktisk å ha barnehagen rett ved jobb også, så slipper dere mye ekstra reising.
Leanne Skrevet 14. mars 2012 #4 Skrevet 14. mars 2012 For små barn tenker jeg at familiebarnehage er veldig greit, så lenge den er bra Det er færre barn og dermed mindre smittekilder.. Småbarn i barnehager med 14 barn på avdelingen blir ofte mye syke og de smitter hverandre.. Tenker og at småbarn har godt av kortere dager, og hvis barnet har plass i en barnehage i nærheten av din jobb blir jo dagene kortere enn om det skal leveres før du pendler inn til byen og hentes etter på.. 1-2 åringer har gelde av å være sammen med andre barn, men de må ikke nødvendigvis omgås 13 andre.. Jeg ville takket ja, og byttet til en barnehage i nærmiljøet når barnet er 3 år og skal på stor avdeling. Da er det viktig med venner i nærmiljø, flere lekekammerater å velge i og ofte skjer det mer i en vanlig barnehage enn små familiebarnehager som større barn har mye glede av. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #5 Skrevet 14. mars 2012 Jeg ville besøkt barnehagen og snakket litt med hun som drev den. Men jeg må si at jeg har veldig positiv erfaring med familiebarnehage, har selv desemberbarn og hun begynte gradvis fra okt/nov det året hun ble ett år (full bruk av plassen fra januar). Jeg synes det var positivt at hun hadde en voksen å forholde seg til og bare 4 andre barn (var 2 som delte en plass). Men ting du kan spørre, kontakt med førskolelærer (i vår var en førskolelærer der 1,2-1,5 t per barn per uke + var med i utforming av planer ol), utemiljøet (vår hadde stor inngjerda hage), innemiljø og spør også om en typisk dag i barnehagen. Du kan også ringe barnehagekontoret for å høre om hva slags dekning de har (mulig de kan si noe om muligheter for plass andre steder).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå