AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #1 Skrevet 14. mars 2012 Hei. Er det noen her som har kommet inn på UiO på grunnlag av realkompetanse? Jeg blir 25 i år og har søkt, da jeg ikke har videregående opplæring. Jeg har søkt på Statsvitenskap, men har jo ingen relevant arbeidserfaring ift det studiet. Jeg har kun butikkjobb og noe frivillig arbeid i utlandet. Jeg har henvendt meg til en haug av rådgivere og til UiO, men ingen, absolutt ingen har peiling på hvordan man vurderer realkompetanse?! Hele realkompetansevurderingen virker veldig tilfeldig? Det står også i følgesskjemaet jeg har fått fra UiO at de vil ha et brev hvor man skriver om motivasjon og egen evne til å gjennomføre studiet, men tror dere de i det hele tatt vil vektlegge det hvis jeg kun har butikkjobb som yrkeserfaring (og opphold i utlandet da..)? Vil ikke få forhåpninger om å kunne komme inn, og lurer på om noen har egne erfaringer med realkompetansevurdering.
hulaboer Skrevet 14. mars 2012 #2 Skrevet 14. mars 2012 Det sier da seg vel selv at hvis du bare har butikkjobb i sekken, så har du ikke realkompetanse for Statsvitenskap? 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #3 Skrevet 14. mars 2012 Det sier da seg vel selv at hvis du bare har butikkjobb i sekken, så har du ikke realkompetanse for Statsvitenskap? Da har du klart å gi meg et svar som UiO og rådgivere ikke har klart.. De har nemlig ikke sagt noe om at butikkjobb = ikke realkompetanse for statsvitenskap.. de har sagt at jeg skal skrive brev om hvorfor jeg vil gå studiet, min motivasjon etc. Og at jeg skal sende inn attest fra jobben om stillingsprosent og hvor lenge jeg har arbeidet der.. Hvorfor sier de ikke bare til meg at det ikke er noe vits i å søke hvis jeg kun har butikkjobb som arbeidserfaring? Og hvordan kan for eksempel å være hudpleier kvalifisere til opptak på psykologi studiet? For jeg har nemlig ett eksempel på det.. Og hva slags jobb er det som gir realkompetanse for statsvitenskap da? Det sier seg jo selv at man ikke får jobb innen NORAD f eks uten generell studiekompetanse?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #4 Skrevet 14. mars 2012 Det er faktisk ikke alle studier som tar opp folk uten GENS, men det er lov å søke. Gikk et studiet der noen var tatt opp med realkompetanse, men det var relevant kompetanse av typen hjelpepleier til et sykepleierstudiet og ufaglært i barnehage til et førskolelærerstudium. Tror ikke du skal ha så store forhåpninger. 3
hulaboer Skrevet 14. mars 2012 #5 Skrevet 14. mars 2012 De har nemlig ikke sagt noe om at butikkjobb = ikke realkompetanse for statsvitenskap.. de har sagt at jeg skal skrive brev om hvorfor jeg vil gå studiet, min motivasjon etc. Og at jeg skal sende inn attest fra jobben om stillingsprosent og hvor lenge jeg har arbeidet der.. Realkompetanse handler da om at du faktisk har reell erfaring og kompetanse innenfor noe som er direkte relevant for studiet: SO: "Realkompetanse er all den kompetansen ein person har skaffa seg gjennom lønna eller ulønna arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller på annan måte. Kvar enkelt lærestad avgjer sjølv kva som gir realkompetanse til studia sine. Same type studium kan difor ha ulike krav til realkompetanse, slik at vurdering ved ein lærestad ikkje gjeld ved andre lærestader. Informasjon om dei konkrete krava til realkompetanse får du ved den enkelte lærestaden." Hvorfor sier de ikke bare til meg at det ikke er noe vits i å søke hvis jeg kun har butikkjobb som arbeidserfaring? Det vet jeg ikke. Det høres ut som de er inkompetente og aldri skulle jobbet med dette.
Gjest Bond Skrevet 14. mars 2012 #6 Skrevet 14. mars 2012 Det ksn faktisk hende ingen har så langt spurt så de ikke har jelt oversikt over reglene. Ikke at det unnskylder, men men. Jeg tror også at statsvitenskap på uio er nok ganske populært, så jeg tror dessverre også at sjansene dine er ganske små, men du kunne jo prøve noe lignende et annet sted som kanskje har litt mindre konkurranse, der jobberfaringen din kan anses som relevant?
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #7 Skrevet 18. mars 2012 Det er faktisk ikke alle studier som tar opp folk uten GENS, men det er lov å søke. Gikk et studiet der noen var tatt opp med realkompetanse, men det var relevant kompetanse av typen hjelpepleier til et sykepleierstudiet og ufaglært i barnehage til et førskolelærerstudium. Tror ikke du skal ha så store forhåpninger. Statsvitenskap gjør det jo. De reklamerer i hvertfall med det på uio sine sider. Det finnes tilfeller hvor folk med kun butikkjobb bak seg har kommet inn på sykepleien, de har dog hvert en del eldre. Hvert studiested bestemmer selv hva de godtar som realkompetanse, så dette kan variere fra sted til sted. Det er ingen faste regler, det bestemmes kun etter skjønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå