Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Nicoline
Skrevet

Etter å ha sett nyhetene på TV2 idag må jeg si at jeg er lettet over at Økokrim fikk medhold i fortsatt fengsling av denne Mullahen ... Skremmende type :-?

Videoannonse
Annonse
Gjest bare lille meg...
Skrevet

må si meg enig der gitt...

håper han blir sittende...

Skrevet

Jeg er så lei av den medianissen der. Går det ikke an å endre lovverket så "mistanke om terrorvirksomhet" er nok til å utvise noen hvis de kan oppholde seg i hjemlandet? Erklære noen uønsket selv om de er norske statsborgere? Vente 20 år med å gi statsborgerskap så man rekker å oppdage de dårlige frøene? Være litte granne mer nøye i utplukkingen til kvoteflyktninger? Han var neppe den mest trengende i sitt nabolag dengang da.

Husker danskene for et par år siden ble dritforbanna fordi deres skattepenger gikk med til å fõre på saddams general eller hva det var.

Jeg må ærlig innrømme at jeg i alle de år har lært at kurdere, dem skal man være medfølende til, de er i en vanskelig situasjon og mange har det vondt. ALT er borte med han tufsen der.

Skrevet

Jeg er så drittlei av Mullah Krekar og enda mer lei av nikkedukke-advokaten hans Meling.

Gjest Nicoline
Skrevet

Enig Coffee, jeg håper dette ender med at de utviser både Mullahen og advokaten hans ... !!!

Skrevet
Jeg er så drittlei av Mullah Krekar og enda mer lei av nikkedukke-advokaten hans Meling.

En advokat skal jo tale sin klients sak, ikke si imot sin klient, det skjønner du vel...?

Skrevet
Enig Coffee' date=' jeg håper dette ender med at de utviser både Mullahen og advokaten hans ... !!![/quote']

Vel, advokaten er norsk, så det går nok ikke.

Skrevet
Går det ikke an å endre lovverket så "mistanke om terrorvirksomhet" er nok til å utvise noen hvis de kan oppholde seg i hjemlandet? Lover får uansett ikke tilbakevirkende kraft, så det vil ikke gå utover Krekar.

Erklære noen uønsket selv om de er norske statsborgere? Nei, det går ikke i hht menneskerettighetene.

Vente 20 år med å gi statsborgerskap så man rekker å oppdage de dårlige frøene? Joda, det går greit.

Være litte granne mer nøye i utplukkingen til kvoteflyktninger? Er Krekar kvoteflytning?

Skrevet

Jepp, Krekar er kvoteflyktning. Høres utrolig ut, ikke sant? Han kom hit i 1991 såvidt jeg husker å ha lest, som kvoteflyktning. Og fikk sitt statsborgerskap sikker mer eller mindre nøyaktig de foreskrevne 7 år senere.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor alle flyktningene må ha norsk statsborgerskap. De klarer da fint å bo her uten det. Hensikten med et flyktningeasyl er jo å være her til det er greit å reise hjem. Derfor burde det spes for flyktninger ta mye lengre tid før de får statsborgerskap.

Jeg sier dette med litt bias, min mann er innvandrer og har ingen planer om noengang å søke norsk statsborgerskap. Han klarer seg helt fint uten her.

Skrevet

Kjinkig sak det der...

Det å si at selvmordsbombere gjør en heroisk innsats og love de som sprenger seg selv sammen med noen amerikanere plass i paradis, er ikke akkurat straffbart etter norsk lov, og i ytringsfrihetens navn bør det heller ikke være det.

Men Hysj-politiet bør helt klart få lov til å lytte på hva Krekar sier og kommuniserer elektronisk.

Skrevet

Han har ikke brutt norsk lov. Skulle man bli dømt for alt mulig man tøver om på chattegrupper på nettet er det flere av oss som hadde hengt i en tynn tråd gitt.

Man forsøker å få noe på ham for å tekkes Storebror, så klart, men man klarer det ikke: Selv om "ingen" kurdere i Norge liker ham og gruppen hans er det ikke direkte ulovlig å drive frihetskamp i hjemlandet. Selv om denne "frihetskampen" står for ganske kjipe og reaksjonære holdninger vi her i Norge ikke liker (dans og kino forbudt, kvinner har å holde seg hjemme etc, nesten som Høybråten med andre ord:lol:), gjør ikke det ham til kriminell akkurat. Og politiets kilder i Kurdistan? Fengslede politiske motstandere som øyner personlige fordeler ved å uttale seg negativt om Krekar. Come on...

Men jeg er enig i en ting: Drittlei hele greia. Håper politiet klarer å slippe den saken der, de har INGENTING på ham og han er INGEN trussel mot Norge...

Skrevet
Han har ikke brutt norsk lov.

Jøss, så det vet du helt sikkert FØR det har vært rettssaker mot ham?

Gjest Anonymous
Skrevet

De vet jo at han har brutt premissene for flyktningeasyl ivertfall, med sine hyppige reiser til hjemlandet. Derfor skulle jeg ønske han ikke ble gitt statsborgerskap så fort, så kunne vi greit ha sendt ham hjem igjen. Jeg synes også krekar er et godt bevis på at hvis man VIL hjem, så kommer man seg hjem uavhengig av om de offisielle kanalene vil ta imot. Derfor er det kanskje ikke så dumt å hive ut folk med avslag fra asylmottak? Tilby dem flybillett mot at de finner kanalen hjem selv, for der kan ikke staten trå med sine offisielle fotavtrykk.

Leste i VG idag at Krekar ikke har inntekt eller offentlig støtte, han og de fire barna lever på konas inntekt som barnehageassistent. Jøss, jeg visste ikke at barnehageassistenter tjente så fett at de kan forsørge stor familie, betale enorme advokatutgifter + hyppige reiser til Irak. Er det noen som titter innom hvem som gir dem penger? Og hvorfor?

Gjest Nicoline
Skrevet
Nicoline skrev:

Enig Coffee, jeg håper dette ender med at de utviser både Mullahen og advokaten hans ... !!!

Poirot skrev:

Vel, advokaten er norsk, så det går nok ikke.

Ja, det var vits, Poirot :wink: ... men langt bak lå et håp :wink:

Skrevet

Poirot, jeg forholder meg til at verken PST eller Økokrim så langt har funnet noe å ta ham på. De klarer rett og slett ikke å finne noe kriminelt. Siste forsøk ut var en slags påstått delaktighet i et sivilt mord (!), eneste indisier var amerikansk etterretning som har intervjuet Krekars politiske motstandere i Irak. Mye maktlamper i irakisk Kurdistan nå, PUK (Krekars hovedmotstandere) samarbeider med okkupasjonsmakten, mens Krekars gruppe ikke gjør det. Muuuulig noen sier noe dritt om en politisk motstander for å mele sin egen kake?

Og la meg sitere jusprofessor Edvard Vogt om asylretten:

"Flyktningeretten gir de asylberettigede vern mot utlevering, rett til reisedokumenter for besøk i andre land og rett til å utøve sine politiske og sosiale menneskerettigheter. De er berettiget til å fortsette sitt arbeid for reformer i hjemlandet - også med militære midler i de situasjoner hvor deres folk folkerettstridig blir militært undertrykket".

og videre: "De norske juridiske problem skyldes at vi politisk og ideologisk er svake overfor kurdernes okkupasjonsmakt i dag, som krever at Norge skal utlvere ham".

Vi liker selvfølgelig ikke Krekars verdier og de reformer hans gruppe kjemper for i Kurdistan, men lover og regler og rettigheter er ikke bare for de som fortjener det. Som menneskerettighetene - de gjelder for personer som Saddam Hussain også, som ikke har fortjent dem. Ergo - retten til å fortsette frigjøringskamp el. likn. er ikke bare for politiske dissidenter fra regimer vi ikke liker (feks. Koigi Wa Wamwere eller nordmenn i Sverige under krigen, som Vogt sammenlikner med), de er også for folk som står for reformer vi egentlig ikke applauderer.

Kokt ned til: Foreløpig er det ingen indikasjoner på at Krekar har brutt norsk lov, og dermed ingen grunn til å fengsle ham. Han er heller ingen "skummel type" for deg og meg på gata i Norge, derimot er han en trussel mot kvinnefrigjøring og folks frihet til å gå på kino eller danse i irakisk Kurdistan om han skulle komme til noen makt der. Sånn sett sto han steilt mot Saddam Hussain, som faktisk var svært "flink" (sett med vestlige øyne) med likestilling og kvinners rett til utdanning og deltakelse i samfunnet. Men hups, nå rotet jeg meg bort... :)

Skrevet
Poirot, jeg forholder meg til at verken PST eller Økokrim så langt har funnet noe å ta ham på. De klarer rett og slett ikke å finne noe kriminelt.

Vel, så lenge han fremdeles er varetektsfengslet, er det umulig å si at han definitvit er uskyldig, eller at han definitivt har gjort noe ulovlig. Det er det de prøver å finne ut nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...