Gå til innhold

Forhåndssteke potetbåter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

skal ha en vennegjeng over på middag på torsdag. Middagen blir ganske sen, og jeg har planer før besøket, så tilberedningstiden er ikke det helt store. Kan jeg forhåndssteke potetbåter i ovnen tidligere på dagen? Halvsteke de, eventuelt steke de helt og bare varme opp, med godt resultat?

På forhånd takk for all hjelp og alle tips! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Jada, det går kjempefint. Steik dei ferdige, og varm dei litt før dokke går til bords. Bruk bakepapir i forma, det sparer masse oppvask. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Tror nok sikkert at det går fint å steke dem litt på forhånd, men det er enda bedre å halvkoke dem først, la dem renne av, avkjøle, for så å tilsette fett, og deretter steke dem ferdig i ovnen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror nok sikkert at det går fint å steke dem litt på forhånd, men det er enda bedre å halvkoke dem først, la dem renne av, avkjøle, for så å tilsette fett, og deretter steke dem ferdig i ovnen. :)

Har du noen tanke om hvor lenge de eventuelt bør koke, og deretter steke? Jeg er nemlig skrekkelig dårlig på å koke poteter, av alle ting, så halvkokt sier meg så lite. :fnise: Mener å huske potetene jeg har for øyeblikket er relativt små og faste, hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Har du noen tanke om hvor lenge de eventuelt bør koke, og deretter steke? Jeg er nemlig skrekkelig dårlig på å koke poteter, av alle ting, så halvkokt sier meg så lite. :fnise: Mener å huske potetene jeg har for øyeblikket er relativt små og faste, hvis det har noe å si.

Hehe, jeg er også fryktelig dårlig når det gjelder potetkoking. :ler: Men hvis man har gjennomsnittlig store poteter og deler hver i fire båter, f.eks., er ca. 10 minutter nok. Deretter kan de vendes i veldig varmt fett, og så avsluttes i ovnen på ganske høy varme (220 grader, f.eks.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så, for å få det litt langt inn med teskje: halvkoke - renne av - avkjøle (over et par timer, forhåpentligvis, for da er jeg ute av huset) - tilsette varmt fett (oppvarmet olje? :klo: )- inn i ovnen til de er ferdige?

Skulle tro jeg aldri hadde laget mat før, jo. Jeg er ikke så hjelpesløs til vanlig, jeg lover! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Så, for å få det litt langt inn med teskje: halvkoke - renne av - avkjøle (over et par timer, forhåpentligvis, for da er jeg ute av huset) - tilsette varmt fett (oppvarmet olje? :klo: )- inn i ovnen til de er ferdige?

Skulle tro jeg aldri hadde laget mat før, jo. Jeg er ikke så hjelpesløs til vanlig, jeg lover! :fnise:

Hehe, ja. :) Det er fint å riste formen med de halvkokte potetene og det varme fettet, sånn at overflaten på potetene blir litt sånn rufsete, samtidig som at de blir dekket med fett. Det gjør dessuten til at de trekker til seg litt mer fett og blir sprøere.

Samtidig gjør for mye fett til at potetene blir litt sånn soggy, så det er lurt å ikke overdrive. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...