Gå til innhold

Fra innekatt til utekatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, pus bestemte seg for å hoppe ned fra balkongen i andre etasje. Det er første gang.

Så da er det vel på tide å begynne å slippe han ut. Han koste seg veldig med en liten frøken her utenfor, som han har tittet på en del. Problemet er at han ikke reagerte når jeg fant han nede. Han var redd og skremt. Jeg lot han være litt under trappa til naboen, og han tittet fram og fulgte etter denne frøkna. De stod og "la halen på hverandre" og stod inntil hverandre. Tror nabokatten (hannkatt) var litt sjalu, siden han fulgte etter dem. Og var utenfor.

Hvordan skal vi ta steget? Jeg synes det er jo greit han har valgt å utforske mer enn kun her inne, men kanskje ikke når han er så redd og sky. Og ikke reagerer på innkalling slik jeg opplevde nå.

Tips? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Bobler
Skrevet

Puser du på han i hverdagen? Hvis ikke bør du begynne med det. Gi han noe godt flere ganger om dagen, og pus på han hver gang. Også (forhåpentligvis) kommer han for å få noe godt. Katter kobler fort opp en lyd til noe god mat. :ler:

Kan være greit å gå med en sele på pus ute den første tiden. Ikke alle katter aksepterer det, men om den gjør det er det en kjempefin måte til å la pus utforske med deg, uten at han har mulighet til å stikke av. Bruk lang tid, og vær med han ut de første dagene han får gå ut. Ta det gjerne på en fin dag, så du kan ha døren åpen f.eks.

(Håper han er kastrert? :) )

• Liker 1
Skrevet (endret)

Puser du på han i hverdagen? Hvis ikke bør du begynne med det. Gi han noe godt flere ganger om dagen, og pus på han hver gang. Også (forhåpentligvis) kommer han for å få noe godt. Katter kobler fort opp en lyd til noe god mat. :ler:

Kan være greit å gå med en sele på pus ute den første tiden. Ikke alle katter aksepterer det, men om den gjør det er det en kjempefin måte til å la pus utforske med deg, uten at han har mulighet til å stikke av. Bruk lang tid, og vær med han ut de første dagene han får gå ut. Ta det gjerne på en fin dag, så du kan ha døren åpen f.eks.

(Håper han er kastrert? :) )

Ja, jeg roper på han og han kommer løpende hver eneste gang vi er inne. Og han kjenner igjen lyden av godteposen. Allikevel når vi var ute, ble han som en stein. Og han løp ikke bort til meg når vi var ute i dette fremmede terrenget.

Jeg hadde planer om å ta han med ut fra våren av, ta med et pledd, ha han i sele og tilbringe dagen ute med han, men han har jo tydeligvis bestemt seg for at det skulle skje nå. Og det er litt for kaldt ute til at jeg orker å sitte ute i timesvis. Jeg får gi han husarrest fra verandaen hvertfall. Kan ikke være bra at han skal hoppe ned hver gang, selv om jeg tror han ålte seg nedover stolpen. Jeg hørte masse kloring nedover.

Han ble kastrert når han var 5-6 mnd ;)

Grunnen til at jeg har hatt han inne er fordi det har vært vinter, han er supersky og skvetten (får panikk om mennesker går forbi han....). Så jeg har liksom.. tenkt at han ikke har lyst å være ute. For vi har prøvd å være utenfor leiligheten vi bodde i før, og da satt han som en stokk i flere timer på et sted og krøp sammen til en liten ball. Blitt litt tøffere siden da :fnise:

Jeg har ikke så lyst å ha han ute om han skal være panisk og manisk der ute, samt ikke lytte. :sukk:

Endret av ninuska_
Gjest Bobler
Skrevet

Du trenger ikke være ute timesvis :) Men bare så han får vært litt ute. Nå om dagen er det nesten sommer i vestfold, og en time ute er bare bra :) Er det at det ofte er så mye å utforske, pus kan lett "glemme tiden" og surre rundt. Med bånd har du bedre kontroll, samt at pus har en trygg person i nærheten og han har ikke mulighet til å stikke av hvis en lyd skremmer han. :)

Kan være at han fikk litt sjokk med en gang, det går seg nok litt til når han blir tryggere. Har selv en pus som er livredd folk og fè, men gud som han koser seg ute. Og han kommer som et olja lyn når jeg roper. Men ser han andre mennesker, så gjemmer han seg. I begynnelsen var han litt for redd, og jeg slet med å få han inn, men det gikk fint etterhvert. :) (han har vært vill, og fant han med et kjøttsår 6uker gammel, så han har alltid vært livredd alle andre)

Skrevet (endret)

Det er beroligende å høre at din katt fungerer ute selv om han er litt sky for mennesker. Den pusen jeg klappet igår, som min katt hev seg etter, la seg på ryggen og koste med meg mens jeg søkte etter pus. Veldig kontaktsøkende.

Men jeg burde holde han inne enn så lenge? Han finner vel på å hoppe ned igjen han..

Endret av ninuska_
Gjest Bobler
Skrevet

Hvis du ikke har mulighet til å bli med ut nå, så ville jeg holdt han inne ja. Du kan jo kjøpe en sele i hvertfall, og lære pus å bruke den (inne). Så har du noe å gjøre mens du venter på finværet jeg sender deg! :)

Skrevet

Hvis du ikke har mulighet til å bli med ut nå, så ville jeg holdt han inne ja. Du kan jo kjøpe en sele i hvertfall, og lære pus å bruke den (inne). Så har du noe å gjøre mens du venter på finværet jeg sender deg! :)

Jeg har hatt på han sele før, og det har gått veldig fint faktisk! Han syns det er helt greit. Vært høyt og lavt - vært en sprek og aktiv matmor som har løpt etter pus som jaktet litt her og der :fnise: Det fulgte bare med et lite, kort bånd med selen, så jeg kjøpte et sånt "bånd" for hunder, altså, en slik line (det står helt stille hva det heter), så nå har han masse å gå på!

Takk for så utfyllende og fine svar! Det setter jeg veldig pris på :)

Skrevet

I dag er været forholdsvis greit og vi skal ut på tur på plenen! Er det greit å ta det litt senere i kveld? Etter at alle er hjemme fra jobb i bygget, så det er litt rolig? Eller burde det være dag? Uerfaren matmor!

Gjest Bobler
Skrevet

I dag er været forholdsvis greit og vi skal ut på tur på plenen! Er det greit å ta det litt senere i kveld? Etter at alle er hjemme fra jobb i bygget, så det er litt rolig? Eller burde det være dag? Uerfaren matmor!

I bånd eller uten bånd? Med bånd går det greit uansett, uten bånd ville jeg i såfall gjort det kjapt. Katter er jo egentlig nattdyr, og mus kommer frem når mørket kommer :ler:

Fint at du venter så det ikke er mye folk ut, er mye som skjer om mange er ute, biler som kommer og går, unger som leker osv. :)

Skrevet (endret)

Vi hadde bånd. Han ville ikke gå ned, så jeg bar han til døra. Satt han foran og åpnet den. Da var det noen som løp ut. Litt skremt. Veldig nysgjerrig. Og han satt seg under verandaen til naboen i ca. 20 min før han begynte å traske rundt. Nabokatten var også der. Ikke den søte frøkna, uheldigvis. Men vi var ute i 1 t og 25 minutter. Og da begynte jeg å bli skikkelig kald. Og katten ville ikke akkurat bevege seg mot døra. Så jeg bar han til døra. Satt han ned foran. Og låste opp. Så gikk vi inn døra. :)

Han fikk snust, hoppet litt rundt og sånn. Litt redd med en gang det kom en lyd. Men heldigvis var alle naboene borte i kveld! Hjalp veldig :) Han så ganske fornøyd ut. Og gjett hvem som stod og mjauet ved døra når vi kom inn igjen.... :lur:

Endret av ninuska_
Gjest Bobler
Skrevet

Vi hadde bånd. Han ville ikke gå ned, så jeg bar han til døra. Satt han foran og åpnet den. Da var det noen som løp ut. Litt skremt. Veldig nysgjerrig. Og han satt seg under verandaen til naboen i ca. 20 min før han begynte å traske rundt. Nabokatten var også der. Ikke den søte frøkna, uheldigvis. Men vi var ute i 1 t og 25 minutter. Og da begynte jeg å bli skikkelig kald. Og katten ville ikke akkurat bevege seg mot døra. Så jeg bar han til døra. Satt han ned foran. Og låste opp. Så gikk vi inn døra. :)

Han fikk snust, hoppet litt rundt og sånn. Litt redd med en gang det kom en lyd. Men heldigvis var alle naboene borte i kveld! Hjalp veldig :) Han så ganske fornøyd ut. Og gjett hvem som stod og mjauet ved døra når vi kom inn igjen.... :lur:

Så bra :) Det er en god start!

Puser har en tendens til å bli masete når de får smaken av det søte liv. Pus her i huset er litt bortsjemt mtp på at han alltid får gå ut når han vil. Så hvis jeg ikke kommer det øyeblikket han steller seg foran døren, så HYLER han til jeg kommer :ler:

Lurt av deg å la han gå inn selv, og ikke bære han helt inn :)

Skrevet (endret)

Så bra :) Det er en god start!

Puser har en tendens til å bli masete når de får smaken av det søte liv. Pus her i huset er litt bortsjemt mtp på at han alltid får gå ut når han vil. Så hvis jeg ikke kommer det øyeblikket han steller seg foran døren, så HYLER han til jeg kommer :ler:

Lurt av deg å la han gå inn selv, og ikke bære han helt inn :)

Ja, jeg måtte bære han bort til inngangsdøra. For ellers hadde vi aldri kommet oss inn. Men jeg tenkte det var en fin ting om han kom seg over dørstokken.

Det gikk mye bedre enn når vi har prøvd før. Tror det har mye å si at det var rolig og kveld. Også at nabokatten vandret rundt. Tror den fikk han litt sånn "tøff" - pøh, klarer den det, da klarer han det! Han la seg bak en busk og bykset fram alt han hadde når nabokatten gikk forbi. :ler: Trodde nabokatten skulle drepe han først, for han har frest en del på han, men katten min har ikke brydd seg veldig. Mangel på sosiale antenner? :sjenert: Men nabokatten satt litt forfjamset der bare. Som om han gav opp på fresingen, for det funket ikke.

Men han har en lang vei å gå før han kan være ute alene. For han blir så distrahert av å være ute at han ikke lytter. Og han er veldig lydig liten pus hjemme :)

Endret av ninuska_
Skrevet (endret)

I dag skremte en nabo han rett ved inngangsdøra. Så han nektet å gå ut. Etter litt om og men, snek han seg ut. Vi var ute i hagen. Jeg tok av han båndet så han kunne gå innom kriker og kroker, men han begynte å bevege seg lenger bort, så da tok jeg det på igjen. Måtte bære han hjem igjen: jeg klarer jo ikke styre han hjem. Så la han utenfor ytterdøra, låste opp, som igår, men han nektet å bevege seg. Så jeg satt der i en halvtime, til jeg til slutt måtte gi opp. Bar han opp to av de første trappene, og satt han ned. Da gikk han helt av seg selv til leilighetsdøra vår og satt og ventet på at jeg skulle låse opp.

Hvordan kan vi øve på å gå inn og ut? Jeg skjønner ikke helt hva jeg kan gjøre. :sukk:

Endret av ninuska_
Gjest Bobler
Skrevet

Tror det går seg til med litt tid. Viktig å ha litt tålmodighet, spesielt med en pus som er litt skremt av seg :)

Hvis han har noe han elsker av godteri, kan du jo prøve å lokke han med det? :)

Synd han ble skremt av naboen, men det går jo over heldigvis! :)

Skrevet (endret)

Tror det går seg til med litt tid. Viktig å ha litt tålmodighet, spesielt med en pus som er litt skremt av seg :)

Hvis han har noe han elsker av godteri, kan du jo prøve å lokke han med det? :)

Synd han ble skremt av naboen, men det går jo over heldigvis! :)

Jeg håper det går seg litt til; jeg har tenkt å ta han med ut hver dag framover når jeg har tid til litt lenger tur. Det blir nok mye enklere når det er sommer, men jeg tror fortsatt at det er vanskelig å få han til å gå helt ut på egenhånd (altså vente på han) ned alle trappene, og det samme med inn, når han er så redd. For han blir helt manisk hvis det kommer ukjente mennesker.

Problemet er at han er så fjern når vi er ute at han er helt borte. Det fungerer ikke med godteri eller koseprat. Når jeg hadde han uten bånd, så gikk jeg litt vekk fra han, og da fulgte han med på hvor jeg var hvertfall. Selv om han koste seg med å gnage på en busk mesteparten av tiden :fnise:

Jeg prøver å se positivt på det: det ser ut som om han storkoser seg ute med alle lyder og lukter, selv om han får en litt alternativ måte å komme seg inn og ut på!

Har fortsatt stort håp om at den lille kattefrøkna skal være ute når vi går ut - han var som en annen katt når hun var der!

Endret av ninuska_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...