AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #1 Skrevet 13. mars 2012 Heihei Vi har fått en oppgave på skolen som går ut på å lage en sang. Bare teksten til en melodi da. Vi har blitt delt inn på grupper. Jeg er med 2 gutter og 2 jenter. Alle sammen er greie mot meg, men jeg har et stort problem. Jeg sliter veldig med dårlig selvtillit og er litt sjenert. Og jeg har aldri sunget for noen. Så jeg trenger hjelp til hvordan jeg skal KLARE å slippe meg løs og bare synge? Vi får karakter. Og vi skal ha litt solosynging. Jeg sliter med tanker om hvordan jeg tar meg ut og hva andre tenker om meg. Og jeg vil heller ikke at de andre skal få vite om dette, ikke læreren heller.
Gjest Tekola Skrevet 13. mars 2012 #2 Skrevet 13. mars 2012 Øv, øv og øv! Stå foran speilet hjemme og øv! Film deg selv. Bli skikkelig drittlei av å se deg selv opptre. Det funker for mange! Og så kan du jo trøste deg med at de aller fleste har det på akkurat samme måte
ini Skrevet 13. mars 2012 #3 Skrevet 13. mars 2012 En sixpack med øl og en schmekkfull karaokebar løser det meste. Neida. Joda. Men altså... Hva er det verste som kan skje? 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #4 Skrevet 13. mars 2012 Øv, øv og øv! Stå foran speilet hjemme og øv! Film deg selv. Bli skikkelig drittlei av å se deg selv opptre. Det funker for mange! Og så kan du jo trøste deg med at de aller fleste har det på akkurat samme måte Vel, føler meg ganske så elendig, og nærmest hater deg jeg ser i speilet.. En sixpack med øl og en schmekkfull karaokebar løser det meste. Neida. Joda. Men altså... Hva er det verste som kan skje? At jeg dummer meg fullstendig ut
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #6 Skrevet 13. mars 2012 Åh, som jeg kjenner meg igjen! Jeg kan godt synge i et stort kor, for da er det ingen som hører meg. Men å være alene eller som del av en liten gruppe som skal synge for andre... Jeg fikk den store skjelven bare av tanken. Så gikk jeg på lærerskolen og var ute i praksis. En av oppgavene var å lede en klasse i sangøvingen før en konsert de skulle ha. Både øvingslæreren og de andre studentene var kjempeflinke med sang og musikk, mens jeg hadde andre sterke sider. Herreguuuud som jeg gruet meg til den timen, men jeg måtte jo bare tvinge meg gjennom det. Jeg husker så godt at jeg sto der foran klassen, læreren og medstudentene og måtte være forsanger og lede an klassen. Jeg skalv i knærne, kaldsvettet og var så tørr i munnen at jeg etter hvert ikke fikk ut en lyd, men da sang klassen så greit alene at det holdt at jeg mimet. Når de var ferdige med sangen fant jeg på en unnskyldning for å stikke ut av klasserommet og lot øvingslæreren overta. Jeg kom meg inn på et toalett, lukket døra og hadde et ørlite nervøst sammenbrudd der. Tårene rant, for det hadde vært en påkjenning. Nå tenker du kanskje at dette var da skrekkelig lesing og ikke noen trøst? Men les videre, det gode kommer nå. Jeg fikk roet meg ned og kom tilbake til klasserommet med et smil klistra i fjeset og resten av dagen forløp som normalt. Etter skoledagens slutt hadde vi studentene evaluering med læreren, og jeg benyttet anledningen til å ta opp min begredelige forestilling og beklage dette. Vet du hva? Alle stilte seg helt uforstående til at jeg hadde slitt, for de syntes jeg gjennomførte øvingen helt strålende den tida jeg var der, og de trodde jeg var blitt dårlig siden jeg måtte ut. De var oppriktig overrasket over det jeg fortalte, for det hadde de aldri gjettet seg til. Og nesten som ved et trylleslag så var det ikke lenger så veldig skummelt å synge for andre. Det viste seg at det bare var min egen nedpsyking av meg selv som gjorde det så vanskelig, og da jeg overlevde den første utfordringen så gikk det såååå mye lettere etterpå. I dag koster det meg ikke en halv kalori å være forsanger foran skoleklasser (gjerne med andre voksne tilstede), i bursdager osv. Så mitt råd er: Finn en mulighet til å synge foran andre og gjennomfør selv om du føler deg klar for gjemme deg under en stein. Det er ofte den første gangen som er den verste, og så går det bare bedre og bedre derfra. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #7 Skrevet 13. mars 2012 ... Tusen takk for bra svar! Kjenner det hjalp litt, men fortsatt utrolig nervøs
#Mj# Skrevet 13. mars 2012 #8 Skrevet 13. mars 2012 jeg er og egentlig livredd for å synge foran andre. men i høst da jeg begynte på universitetet måtte vi skrive en egen sang og synge foran alle de andre. vi var egentlig fem stykk på gruppe, men dagen vi skulle synge var det bare tre av oss som var der. vi var vel ganske nervøse alle sammen, og trodde vi kom til å drite oss helt ut. men vi kom oss opp på scena og begynte å synge, og det gikk faktisk helt fint! og den følelsen når vi var ferdig var helt fantastisk! var kjempestolt av meg selv! jeg vet at det er kjempeskummelt, men jeg lover deg at den følelsen du får når du er ferdig er verdt det!
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #9 Skrevet 14. mars 2012 Tusen takk for bra svar! Kjenner det hjalp litt, men fortsatt utrolig nervøs Gjør det noe da? Du kommer neppe til å ta dette helt avslappet uansett, så aksepter nervøsiteten. Kanskje går det bedre etter hvert. Jeg synes ikke det viktigste er å tilintetgjøre nervøsiteten, men å lære seg å leve med den. Noen kommer aldri over det, men koser seg likevel med å synge/danse/prate foran andre: http://www.tv2.no/underholdning/xfactor/-jeg-er-fortsatt-like-nervoes-foer-jeg-gaar-paa-scenen-3224469.html http://www.nrk.no/programmer/radio/norgesglasset/1.895373 (jeg har snakket med Arthur Arntzen selv, og han sier han aldri ble kvitt nervøsiteten FØR han gikk på scenen, men når han først kom dit var han i storslag) Det er helt greit å være nervøs i forkant.
ini Skrevet 20. mars 2012 #10 Skrevet 20. mars 2012 At jeg dummer meg fullstendig ut Og da... eksploderer hodet ditt? Bena faller av? Fingrene blir til gulrøtter? Det begynner å vokse trær ut av ørene dine? Jeg dummer meg ut hele tiden. Verden har visst ikke gått under enda. Tror det går bra jeg. 1
otilie Skrevet 20. mars 2012 #11 Skrevet 20. mars 2012 jeg kan IKKE synge... suger totalt i det... likevel måtte jeg synge solo, helt alene på en scene under en teaterforestilling... jeg sa at jeg ikke kunne synge... men fikk som svar tilbake at det gjør jo ingenting! passer bra til karakteren din! enda verre!!!!! men det gikk bra, og folk syntes jeg var morsom :D alle andre i klassen din skal synge også, ikke bare du. Så ingen kommer til å bry seg mer om deg enn noen andre.... Det er nok bare inni hodet ditt det er ille. Bare gjør det. Da er du en erfaring rikere, og kanskje du blir LITT tøffere?
Gjest "gjest" Skrevet 21. mars 2012 #12 Skrevet 21. mars 2012 Ikke tenk på at du synger, tenk på det sånn at du bruker instrumentet ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå