Gå til innhold

Taklamper til bad og gang

babord

Anbefalte innlegg

Hei!

Holder på og skal bytte ut de grusomme lampene som hang i leiligheten da vi kjøpte. Jeg har problemer med å finne noe passende til å ha på badet og i gangen, har dessverre ikke mulighet til å installere spotter.

Per i dag henger det sånne takplafonder med frostet glass både på badet, soverommet og i gangen, men de orker jeg ikke lenger...noen forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen forslag, men på badet må du ha lampe som er til baderom så du står ikke fritt til å kjøpe hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for info...den lampen som er der nå er akkurat samme som de på soverom og gang så enten er de også badelamper eller så har ikke de som bodde der før brydd seg om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er i Øvrige områder (Sone 3) kan man fritt bruke vanlege lamper (som er IP20.) http://www.lysbutikken.no/default.asp?ItemID=2049

I gang kan det vere fint med en spotskinne? Evt. wire belsyning. Fint viss du har bileter eller likande på vegg du ynskjer å belyse.

Desse fåes i alle moglege lengder og farger, både med og utan LED (Led er miljøvenleg, brukar lite straum men vanskeleg å dimme.)

Finnes og systemer der man kan bygge på skinnene..

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Led kan utmerket dimmes, men problemet er at mange av dimmerene man får kjøpt krever en viss last (altså pærer koblet til) som ofte er større enn det led-pærene krever. Jeg vil tro at om man passer på og kjøper en dimmer som er dimensjonert for liten last så burde det ikke være et problem.

Jeg er forøvrig i samme situasjon. Har endel lamper som bør vekk, dog ikke på bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at om man passer på og kjøper en dimmer som er dimensjonert for liten last så burde det ikke være et problem.

Ikkje nødvendingvis. Har sjølv prøvd dette ut, med dårleg resultat. Difor seier eg at LED er endå vanskeleg å dimme bra, i tillegg får ein ikkje same effekt som med f.eks halogen, der ein dimmer 0-100%, med LED vert effekten gjerne 60-100%. Altså, liten forskjell mellom neddimma og fullt oppdimma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Jeg har lest anbefalinger ang dimmere å koble på en vanlig lyspære i kretsen for å få høy nok last. Men, det synes jeg blir for dumt. Fjerner endel av hensikten med LED-lamper.

Man bør nok snakke med en seriøs forhandler/virksomhet for å avklare dette på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...