Snehvit Skrevet 13. januar 2004 #1 Skrevet 13. januar 2004 Er det noen uskrevne "regler" som tilsier hvilke fingre ringer (som ikke er forlovelses- eller gifteringer) bør sitte på? Dersom man bare har én ring på hånden, bør denne alltid plasseres på ringfingeren, eller går det også like greit med langfingeren (som jeg har en tendens til å foretrekke)? Hvis man skal ha to ringer på samme hånd, er det vel mest naturlig å sette disse på ring- og langfingeren. Men bør det da være ulik form på disse, og hvordan bør i så fall kombinasjonen være? Grunnen til at jeg spør, er nemlig at jeg har fått to ringer i gave som jeg snart bør bestemme størrelsen på - og da er det kjekt å bestemme seg for hvilke fingre jeg vil ha dem på. Begge er i hvitt gull - den ene er en slags alliansering med diamanter og rubiner, og den andre har en opphøyet diamant (nr. 56 på denne siden).
Arkana Skrevet 13. januar 2004 #2 Skrevet 13. januar 2004 Jeg vet ikke om det finnes noen allmenn regel for dette, men personlig synes ikke jeg det er pent med ringer på andre fingre enn ringfingeren, til nød lillefingeren. Jeg ville nok aldri hatt to ringer på samme hånd. Vanligvis bruker jeg kun forlovelsesringen, men det hender jeg bruker en annen ring i tillegg og den plasserer jeg da på den venstre håndens ringfinger.
Snehvit Skrevet 13. januar 2004 Forfatter #3 Skrevet 13. januar 2004 personlig synes ikke jeg det er pent med ringer på andre fingre enn ringfingeren Men det er ingen "regler" for at høyre ringfinger skal være forbeholdt evt. giftering? Ettersom jeg har fått to ringer som jeg i utgangspunktet ønsker å benytte på hver sin hånd, vil det da være allment "akseptabelt" å sette disse på hver sin ringfinger - eller bør jeg eksempelvis ha den ene på venstre ringfinger og den andre på høyre langfinger?
Gjest Étoile Skrevet 13. januar 2004 #4 Skrevet 13. januar 2004 Jeg kjenner ikke til noen regler, men pleier ofte å bruke en ring på hver ringfinger. Eller to ringer på en ringfinger, eller en ring på ringfinger og en på langefinger... Hvor jeg setter ringene avhenger av hvilke ringer jeg har lyst til å bruke og hvilke fingre de respektive ringene passer på. Men det kan godt være at jeg bryter en del uskrevne regler jeg ikke vet om. Jeg synes forresten ikke at det er pent med ring på lillefingeren, men vi er jo alle forskjellige!
Arkana Skrevet 13. januar 2004 #5 Skrevet 13. januar 2004 Nei, høyre ringfinger er ikke forbeholdt en giftering/forlovelsesring. Men har du en av de to ringene så skal den derimot på høyre ringfinger (i Norge i allefall).
monja Skrevet 13. januar 2004 #6 Skrevet 13. januar 2004 Vi har gifteringen på venstre ringfinger vi. Ellers har jeg ikke hørt noen regler for hvor man skal ha andre ringer. Har ringer til både ringfinger og langfinger og bruker dem på begge de fingrene like flittig.
Arkana Skrevet 13. januar 2004 #7 Skrevet 13. januar 2004 Du kan jo selvsagt ha den akkurat hvor du ønsker, men "regelen" sier at den skal være på høyre ringfinger. Det kommer av at høyre hånd er den hånden man sverger med, og holder over hjertet. I mange andre land som England og USA derimot skal forlovelse- og gifteringen på venstre ringfinger, for det er hånden som er nærmest hjertet.
Gjest Adessón Skrevet 13. januar 2004 #8 Skrevet 13. januar 2004 Jeg bærer min "viktigring" på høyre ringfinger. På den venstre langfingeren bærer jeg en massiv patinert sølvring preget med en inskripsjon på sanskrit. Denne ringen betyr noe spesielt for meg. Den er maskulin, men kler meg likevel. Har mange klassiske gullringer og tidligere pleide jeg å gå med dem på ring- og langfinger på begge hender. Men det ble for mye. Det er noen som lasser på flere ringer på samme finger. Jeg syns da at de slår hverandre i hjel. Ei heller jeg liker tommel- og lillefingerring. De er i veien.
Snehvit Skrevet 14. januar 2004 Forfatter #9 Skrevet 14. januar 2004 Jeg synes forresten ikke at det er pent med ring på lillefingeren Det er jeg helt enig i! Ei heller synes jeg det er pent hvis hånda er overlesset med ringer - to er et absolutt maksimum for meg (men foretrekker stort sett bare én). Det blir som Adessón sier - blir det for mange slår de hverandre ihjel. Men er det flere enn meg som iblant bare bruker ring på langfingeren?
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2004 #10 Skrevet 14. januar 2004 Jeg har en ring på venstre langfinger (det er en skolering jeg stort sett alltid har på meg), og gifteringen på høyre ringfinger. Morgengaven min (en-stens diamant) bruker jeg på høyre langfinger. Før jeg fikk gifteringen brukte jeg som regel å ha ringene på høyre langfinger også. Det skyldes nok i første rekke at jeg har tynne fingre, så de ringene jeg fikk passet stort sett bare på langfingeren. De to ringene du skal få Snehvit ville jeg valgt å ha på langfinger (den opphøyde) og ringfinger (allianseringen). Men det er mitt synspunkt. Om det er noen regler for dette kjenenr jeg ikke til. Hilsen Lille meg
jente|20 Skrevet 14. januar 2004 #11 Skrevet 14. januar 2004 tommel og pekefinger er pent.. tror jeg ville hatt gifteringen på høyre ringfinger..
sirka Skrevet 14. januar 2004 #12 Skrevet 14. januar 2004 Jeg har gifteringen på høyre ringfinger og en diamantring på venstre langfinger.
Grooo Skrevet 14. januar 2004 #13 Skrevet 14. januar 2004 Jeg har alltid gifteringen på høyre ringfinger, har hatt den der hele tiden. Stort sett bruker jeg bare denne. Til "pent" har jeg en aliansering som jeg bruker på venster ringfinger, og i blandt har jeg en gullring med perle innenfor gifteringen. Den er nemmelig litt stor så den sklir av ringefingeren på venstre hånd, og ring på langfingeren synes jeg ikke noe om... Ringer skal være på ringfingerene er min oppfattning
ragnalina Skrevet 19. januar 2004 #14 Skrevet 19. januar 2004 En litt mer uromantisk grunn til at de har gifteringen på venstre hånd, er at i tilfelle arbeidsulykke eller lignende, er det for de fleste (les, höyrehendt..) 'lettere' å miste en finger på venstre hånd en höyre hånd.
Gjest Étoile Skrevet 19. januar 2004 #15 Skrevet 19. januar 2004 Men er det flere enn meg som iblant bare bruker ring på langfingeren? Det hender jeg gjør det. Jeg har arvet en nydelig diamantring fra min bestemor, og den passer bare på langfingeren. I tillegg er den ganske stor, så jeg foretrekker å bruke den alene.
-ida- Skrevet 20. januar 2004 #16 Skrevet 20. januar 2004 Jeg har tre ringer og har de alle på ringfingeren, synes det er penest jeg. To på høyre hånd og en på venstre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå