Gå til innhold

Mikrochip på katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fryktelig dårlig samvittighet på grunn av en død katt jeg så en kveld for et års tid siden. Kjæresten og jeg kom kjørende et sted ikke så langt unna, og fikk se en katt som lå død i veien. Ut i fra det jeg kunne se i farta, hadde den alvorlige synlige skader og et stort åpent sår i ryggen.

Det kom som et sjokk på meg å se den døde og blodige katten, så jeg begynte å gråte kraftig. Jeg ville snu, men kjæresten rådet meg fra det. Jeg slet en del psykisk fra før, så han mente det ville bli for tøft for meg å ta hånd om en katt med så store skader. Sannsynligvis hadde han rett i det, men jeg gråt uansett fælt og sov dårlig den natta. Jeg vet jo at det riktige hadde vært å sjekke om katten var chippet, men jeg tror det ville blitt en tøff påkjenning for meg.

Jeg skjønner deg godt. Jeg hadde nok fått litt hetta selv, men har heldigvis aldri kommet over en som ennå lever. En nabo kom over en som var sterkt skadd. Hun ringte politiet og de kom ganske kjapt.

Det viktigste er å skaffe hjelp fort hvis den lever selv om man ikke orker å gjøre det selv. Da er der bare å ringe politiet. Kan ikke de selv så skal de sende noen fra mattilsynet.

Selv om det beste er vel å få den så fort som mulig til dyrlegen selv. Det hadde jeg håpet noen hadde gjort med min hvis den var i live.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Jeg hadde nok fått litt hetta selv, men har heldigvis aldri kommet over en som ennå lever. En nabo kom over en som var sterkt skadd. Hun ringte politiet og de kom ganske kjapt.

Det viktigste er å skaffe hjelp fort hvis den lever selv om man ikke orker å gjøre det selv. Da er der bare å ringe politiet. Kan ikke de selv så skal de sende noen fra mattilsynet.

Selv om det beste er vel å få den så fort som mulig til dyrlegen selv. Det hadde jeg håpet noen hadde gjort med min hvis den var i live.

Den katten jeg fant var i alle fall død. Ja, jeg er enig i at det hadde vært verre å finne en katt som fortsatt var i live, men med store skader.

Jeg fant en gang en død kattunge som jeg visste hvor hørte hjemme. Det var fælt å måtte ringe på og komme med den døde kattungen i armene. Trøsten var at eieren i alle fall fikk vite om det.

• Liker 1
Gjest Bobler
Skrevet

Den katten jeg fant var i alle fall død. Ja, jeg er enig i at det hadde vært verre å finne en katt som fortsatt var i live, men med store skader.

Jeg fant en gang en død kattunge som jeg visste hvor hørte hjemme. Det var fælt å måtte ringe på og komme med den døde kattungen i armene. Trøsten var at eieren i alle fall fikk vite om det.

Det syntes jeg var veldig fint av deg. Ene pusen min ble påkjørt og drept i sommer. De som kjørte på han kjørte jo videre, men de som kom bak (og så det) stoppet, sjekket den forferdelig blode pusen min og ringte meg. Må å vært helt jævlig for dem, jenta som satt på grein mer enn meg fordi hun fikk så vondt av meg og syntes så synd på meg fordi jeg mistet pusen min.

Hadde ikke de stoppet, så ville jeg nok ikke fått vite det før jeg leitet selv (han ble kastet inn i en busk på et jorde..). Ble så glad for at de stoppet og ringte meg, til tross for at klokka var 4 på natta.

Skjønner ikke hvordan folk har hjerte til å kjøre videre. Hva hvis katten ikke dør? Og blir liggende halvdød i veikanten? En katt kan gå i sjokktilstand, og ligge totalt i ro, men fortsatt leve. Uansett hvor død den ser ut, så MÅ man stoppe og sjekke pulsen..

• Liker 3
Skrevet

Det syntes jeg var veldig fint av deg. Ene pusen min ble påkjørt og drept i sommer. De som kjørte på han kjørte jo videre, men de som kom bak (og så det) stoppet, sjekket den forferdelig blode pusen min og ringte meg. Må å vært helt jævlig for dem, jenta som satt på grein mer enn meg fordi hun fikk så vondt av meg og syntes så synd på meg fordi jeg mistet pusen min.

Hadde ikke de stoppet, så ville jeg nok ikke fått vite det før jeg leitet selv (han ble kastet inn i en busk på et jorde..). Ble så glad for at de stoppet og ringte meg, til tross for at klokka var 4 på natta.

Skjønner ikke hvordan folk har hjerte til å kjøre videre. Hva hvis katten ikke dør? Og blir liggende halvdød i veikanten? En katt kan gå i sjokktilstand, og ligge totalt i ro, men fortsatt leve. Uansett hvor død den ser ut, så MÅ man stoppe og sjekke pulsen..

Helt enig. Mna bør stoppe/skaffe hjelp uansett hvordan tilstanden til katten ser ut til å være. Da får de som eier den i det minste vite hva som har skjedd og en mulighet til å begrave den. Det må være grusom når de forsvinner og man aldri får vite hva som har skjedd.

Etter den nye dyrevernloven så er man vel også pliktet til å stoppe. Så ser man noen som kjører på et dyr uten å stoppe så ta nummeret på bilen.

Skrevet

Det verste da jeg fant den døde kattungen, var at bare et par timer før hadde jeg sett den i live. Da lekte den i hagen der den bodde.

Skrevet

Jeg tar med dyr jeg finner skadet eller døde til veterinæren, de fleste har ikke chip dessverre.. Utrolig trist når en hardt skadet pus blir avlivet fordi det ikke er mulig å få tak i eieren (om det bare er ''småskader'' kunne jeg selvsagt betalt men en operasjon har jeg ikke råd til) og eieren aldri får vite at katten døde.

En god del av kattene har nok ikke eier heller, det er nesten tristere å vite at ingen kommer til å savne pusen som døde alene i en veikant.. Får tårer i øynene bare av å tenke på det :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...