Gå til innhold

Mikrochip på katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

er det ikke tiltak for de fleste å sjekke om en katt har en mikrochip? Er det ikke større sjanse at man kontaktes dersom katten har halsband med anhenger(tlf nr.)? Senest i dag så jeg en påkjørt katt i veikanten, nå vet jo ikke jeg om den har chip da, men tydeligvis så syns ikke bilføreren det var verdt å sjekke. At man bare lar en påkjørt katt ligge i veikanten er helt forferdelig, fikk helt vondt inni meg da jeg så den! Jeg har en katt selv som ikke er merket enda, hadde i utgangspunktet tenkt å gjøre det ila. neste ukene, men ble litt i tvil nå.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tirkes
Skrevet

Vi tok med en påkjørt katt til nærmeste dyrlege for å få døde katten sjekket. De tok også bilder og beskrivelse og tok katten for kremering/destruering og la inn annonser på diverse nettsteder slik at eierene skulle få svar om de søkte etter den. For der var ingen chip.

Gjest badeand1
Skrevet

Drittsjåfører som bare kjører forbi og gir faen.

Særlig de som kjører på katter og bare drar videre. Hater sånne folk. -_-

• Liker 5
Skrevet

Kjempeviktig å chippe kattene, da vet både dyrlege, politi og Falken hvem som eier katten og de ringer deg om den blir funnet, i live eller påkjørt...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En skadet katt ville jeg ha gjort alt for.

En død katt ingenting. Det fikk bli til nestemann som kjørte forbi. Muligens litt anderledes dersom jeg var årsaken til dødsfallet. Da hadde jeg nok fått sjekket ut chip.

*KG har iallfall lært meg noe*

Skrevet

Hei,

er det ikke tiltak for de fleste å sjekke om en katt har en mikrochip? Er det ikke større sjanse at man kontaktes dersom katten har halsband med anhenger(tlf nr.)? Senest i dag så jeg en påkjørt katt i veikanten, nå vet jo ikke jeg om den har chip da, men tydeligvis så syns ikke bilføreren det var verdt å sjekke. At man bare lar en påkjørt katt ligge i veikanten er helt forferdelig, fikk helt vondt inni meg da jeg så den! Jeg har en katt selv som ikke er merket enda, hadde i utgangspunktet tenkt å gjøre det ila. neste ukene, men ble litt i tvil nå.

Du stoppet jo heller ikke å sjekka den.......

Min katt har chip og tatovert ID i øra så politi/dyrlege vet at den har chip. I tillegg har den halsbånd med telefonnummer.

Neste gang du ser et dødt dyr i veien så ring politet. Det gjorde jeg en gang og kort tid etter var de å henta den.

• Liker 4
Skrevet

Hannkatten min er chippet og fikk samtidig en synlig tatovering i øret som viser det.

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

begge pusene mine var både chippet og hadde halsbånd med nr. Syns begge deler er best fordi halsbånd til katter skal jo være av den typen som skal falle av om de hekter bort i noe, og det er greit at de har en type merking om det skulle skje.

• Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet

Hei,

Tydeligvis ikke du heller.

Du syns det er helt forferdelig og du fikk vondt inni deg men du stoppa ikke?

• Liker 5
Skrevet

Eg ser etter øyretatovering og halsband når eg finn kattar i vegkanten. Her omkring er det ikkje vanleg å chippe kattane, og det er langt til dyrlegen for veldig mange (eg forstår godt at det ikkje er så interessant for tilfeldig forbipasserande å køyre ein time for å sjekke ID på ein død katt). Dermed er faktisk kontaktinfo i/på eit evt halsband meir effektivt.

Elles bur eg på ein liten stad, så når kattar forsvinn/blir funne i vegkanten, så får den rette eigaren ofte nyss om det i løpet av kort tid uansett (evt at dei som finn ein død katt har høyrt om at den var sakna) fordi folk pratar med kvarandre.

Hittil har eg ikkje køyrd på noko dyr sjølv, og eg håpar eg slepp å oppleve det...

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Konklusjonen er ganske åpenbar:) Skal få chippa katten så fort som mulig.

Kan man merke at den er chippa dersom den ikke har tatovering i øret?

Ringte politet ja.

Skrevet

Takk for svar. Konklusjonen er ganske åpenbar:) Skal få chippa katten så fort som mulig.

Kan man merke at den er chippa dersom den ikke har tatovering i øret?

Ringte politet ja.

Ja, man kan kjenne den. Jeg kjenner den ihvertfall på min.

Skrevet

Tydeligvis ikke du heller.

Du syns det er helt forferdelig og du fikk vondt inni deg men du stoppa ikke?

Stoppa for å se om den hadde halsband. Men nei, jeg tok ikke å gjennomførte en grundig undersøkelse. Typisk at man skal få tyn for et eller annet hver gang man lurer på noe her inne. Gidder ikke å begi meg ut på en diskusjon om hvor elendig karma jeg har nå, altfor mange perfekte mennesker her inne til at jeg kan holde følge.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, man kan kjenne den. Jeg kjenner den ihvertfall på min.

Men jeg som ikke-katteeier vil lete etter synlige tegn.

Gjest badeand1
Skrevet

Stoppa for å se om den hadde halsband. Men nei, jeg tok ikke å gjennomførte en grundig undersøkelse. Typisk at man skal få tyn for et eller annet hver gang man lurer på noe her inne. Gidder ikke å begi meg ut på en diskusjon om hvor elendig karma jeg har nå, altfor mange perfekte mennesker her inne til at jeg kan holde følge.

Ah, du stoppa ja. :)

Da tar jeg tilbake det jeg sa.

Skrevet

Men jeg som ikke-katteeier vil lete etter synlige tegn.

Nei, man kan ikke se den, men jeg tror de fleste har tatovering i øra.

Gjest Bobler
Skrevet

Nei, man kan ikke se den, men jeg tror de fleste har tatovering i øra.

Det tror jeg var mer vanlig før. Har chippet totalt 9 katter de siste 3 årene (ikke alle er mine! :) ), og ingen har fått tatovering i øret, bare chip. Ei heller mine venners/families katter som har blitt chippet i det siste.

(Men kan jo være det er noe de gjør et sted, men ikke et annet sted! :) )

Det er veldig viktig å chippe. Halsbånd kan falle av, og det er greit å ha chipen om pus vandrer langt. Her er det både chip og halsbånd med refleks og tlf-nummer til meg og samboeren. Og selvutløser selvfølgelig.

AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg var mer vanlig før. Har chippet totalt 9 katter de siste 3 årene (ikke alle er mine! :) ), og ingen har fått tatovering i øret, bare chip. Ei heller mine venners/families katter som har blitt chippet i det siste.

Det er veldig viktig å chippe. Halsbånd kan falle av, og det er greit å ha chipen om pus vandrer langt. Her er det både chip og halsbånd med refleks og tlf-nummer til meg og samboeren. Og selvutløser selvfølgelig.

Dyrebeskyttelsen og Foreningen for omplassering av dyr i Trondheim får tatovert kattene. Jeg synes tatoveringen er altfor liten. Jeg har hatt flere katter fra begge steder i fanget, og har måtte sett godt etter for å finne tatoveringen på disse kattene. Kan skjønne at "vanlige" folk ikke ser tatoveringen på døde katter eller katter som går løse, og da ikke tenker på at kattene kan være chippet.

Skrevet

Jeg har fryktelig dårlig samvittighet på grunn av en død katt jeg så en kveld for et års tid siden. Kjæresten og jeg kom kjørende et sted ikke så langt unna, og fikk se en katt som lå død i veien. Ut i fra det jeg kunne se i farta, hadde den alvorlige synlige skader og et stort åpent sår i ryggen.

Det kom som et sjokk på meg å se den døde og blodige katten, så jeg begynte å gråte kraftig. Jeg ville snu, men kjæresten rådet meg fra det. Jeg slet en del psykisk fra før, så han mente det ville bli for tøft for meg å ta hånd om en katt med så store skader. Sannsynligvis hadde han rett i det, men jeg gråt uansett fælt og sov dårlig den natta. Jeg vet jo at det riktige hadde vært å sjekke om katten var chippet, men jeg tror det ville blitt en tøff påkjenning for meg.

Skrevet

Det er fem år siden min ble chippet. Mulig de har slutta med det, men hva er vitsen med det da?

Tror også det er forskjell fra dyrlege til dyrlege. Ei venninne chippa sin hos en annen dyrlege omtrent samtidig som min og den ble ikke tatovert.

Veldig greit å ha halsbånd i tillegg med nummer på. Min har vært overraskende flink til å ikke miste det i motsetning til min forrige katt som mistet et i uka. Måtte ha et lager til han :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...