Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er foreløpig bare en drøm og er nok noen år før det nærmer seg en realitet da ønsket om ferdig utdannelse, fast inntekt og ikke minst bomuligheter som er bedre egnet enn leilighet midt i byen ;-)

Men det hindrer meg ikke i å drømme og tenke litt på mulighetene. Nå har det seg sånn at for vi skal kunne bli foreldre må vi nesten ta turen over til Danmark. Jeg har alt lest masse om blant annet Stork Klinikken og blogger som omhandler prosessen å bli gravid ved hjelp av denne metoden. Er det en ting jeg har fått med meg er at det er kostbart.

Så det jeg spør om er deres erfaringer, dere som har har benyttet dere av f.eks Stork klinikken eller andre lignende steder. Hvor lang tid bør en forvente før en blir gravid. Hvor mye må en regne med at det vil koste (da mener jeg ALT, ikke selve forsøkene). Fortell?

(Og jeg spør ikke etter eventuelle fordommer og beskjed om at det er ikke meningen at vi som lesbisk par ikke skal ha barn, bare så det er klart!)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Indra
Skrevet

Hvordan er det igjen, kan barnet få vite hvem far er når det blir 18 år?

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke svar på spørsmålene dine, men lykke til :D

Skrevet

Hei så det var prisliste inne på stork klinikkes hjemmeside :)masse mye lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

I Danmark er det både anonyme og ikke anonyme donorer. Vet ikke hvem som får hvem, men mener å ha lest at dansker må velge ikke anonyme donorer. Mulig jeg tar feil på det altså.

I Norge er alle donorene ikke anonyme, derfor er det også altfor få donorer. Men lesbiske kan ikke benytte seg av det i Norge, så det er ikke relevant for TS.

Lykke til TS!

Skrevet

I Danmark velger donorene om de er anonyme eller ikke. Deretter velger den som blir befruktet om hun ønsker anonym eller ikke anonym donor. Med ikke-anaonymdonor kan barnet velge å få navn til far.

Priser i Danmark vet jeg dessverre lite om. Det kommer også ann på om det holder med inseminasjon, eller om dere behøver mer omfattende behandling. Dere må regne med noen reiser ned og en del ti tusener i medisiner, i tillegg til prisene som er oppgitt på hjemmesidene.

Skrevet

I Danmark er det både anonyme og ikke anonyme donorer. Vet ikke hvem som får hvem, men mener å ha lest at dansker må velge ikke anonyme donorer. Mulig jeg tar feil på det altså.

I Norge er alle donorene ikke anonyme, derfor er det også altfor få donorer. Men lesbiske kan ikke benytte seg av det i Norge, så det er ikke relevant for TS.

Lykke til TS!

Lesbiske i parforhold kan;)

AnonymBruker
Skrevet

Til deg som spør ang det med far, for meg (oss) er det uaktuelt å ha åpen donor. Jeg vet at mange er av den oppfatning at barnet må jo få lov å vite hvem far er, men greia er at denne personen er ikke far. Våre barn vil ha to mødre. Punktum. De vil ha masse tanter og onkler (jeg har ni yngre søsken, så det ikke manko på onkler og mannelige rollemodeller) og besteforeldre. Men ikke noen far. Personlig er det litt viktig for meg å kunne velge anonym donor nettopp av disse grunnene.

Mamma til ei: Ja, de har prislister, men sånn alt i alt så er det til slutt ikke selve prosessen på klinikken som koster. Så lurte egentlig bare litt på hvor mye folk har brukt på reise frem og tilbake..og hvor mange ganger. Noen har jo flaks og ting skjer rimelig fort, men normalen er vel en haug med forsøk..

Takker for svar alle sammen :)

• Liker 1
Skrevet

Er det helt uaktuelt altså, å søke IVF på Riksen? Og i såfall, er det fordi dere må ha åpen donor der?

AnonymBruker
Skrevet

Faktisk har jeg ikke en gang vurdert i Norge, enda. Nå kan det jo hende at innen vi starter med hele greia så er det lettere å få gjennom her i Norge, så da kan det jo vurderes. Men er det ikke mulighet for anonym donor blir det ikke et alternativ :)

Men slik jeg har forstått det så er det ikke så stor mulighet for lesbiske å søke IVF her i Norge pr dags dato?

• Liker 1
Skrevet

Faktisk har jeg ikke en gang vurdert i Norge, enda. Nå kan det jo hende at innen vi starter med hele greia så er det lettere å få gjennom her i Norge, så da kan det jo vurderes. Men er det ikke mulighet for anonym donor blir det ikke et alternativ :)

Men slik jeg har forstått det så er det ikke så stor mulighet for lesbiske å søke IVF her i Norge pr dags dato?

Lesbiske par har like rettigheter nå, som heterofile par. Man må være gift, eller vært samboere i minst to år. Søsteren min er lesbisk, og hun og kona har allerede hatt to forsøk med IVF på Rikshospitalet;)

AnonymBruker
Skrevet

Til deg som spør ang det med far, for meg (oss) er det uaktuelt å ha åpen donor. Jeg vet at mange er av den oppfatning at barnet må jo få lov å vite hvem far er, men greia er at denne personen er ikke far. Våre barn vil ha to mødre. Punktum. De vil ha masse tanter og onkler (jeg har ni yngre søsken, så det ikke manko på onkler og mannelige rollemodeller) og besteforeldre. Men ikke noen far. Personlig er det litt viktig for meg å kunne velge anonym donor nettopp av disse grunnene.

Mamma til ei: Ja, de har prislister, men sånn alt i alt så er det til slutt ikke selve prosessen på klinikken som koster. Så lurte egentlig bare litt på hvor mye folk har brukt på reise frem og tilbake..og hvor mange ganger. Noen har jo flaks og ting skjer rimelig fort, men normalen er vel en haug med forsøk..

Takker for svar alle sammen :)

Sorry, men sov du i biologitimen? Barnet vil ha en far da sædcellen kommer fra en mann, lik det eller ei. La oss kalle en spade for en spade. Jeg blir bare så oppgitt...

AnonymBruker
Skrevet

Sorry, men sov du i biologitimen? Barnet vil ha en far da sædcellen kommer fra en mann, lik det eller ei. La oss kalle en spade for en spade. Jeg blir bare så oppgitt...

Donor, ikke en far.

AnonymBruker
Skrevet

Donor, ikke en far.

1+1=129485 hvis jeg bestemmer meg for det. Om det stemmer eller ikke, eller om det bryter alle fysikkens lover gjør absolutt ingenting. Så lenge jeg har bestemt meg for noe så er det slik :ironi: .

Donor= biologisk far. Get it?

Skrevet

Da vil jeg påstå at du ikke er trygg i din avgjørelse om å bli mor på denne måten. Det at barnet i fremtiden kan ha mulighet til å vite hvor det genetisk sett kommer fra vil på ingen måte endre det faktum at det vil vokse opp med to foreldre som tilfeldigvis er mor. En donor vil aldri være sosial og juridisk far, men han vil alltid være biologisk far og jeg ser ingen gyldige grunner her til å ignorere dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns også du bør vurdere åpen donor. Kan være viktig for barnet senere, både for å vite litt om sitt opphav, men også hvis det er medisinske spørsmål. Lykke til i prosessen! Jeg hadde nok ikke ventet altfor lenge, ting kan ta tid, og det praktiske ordner seg alltid (men selv ville jeg nok blitt ferdig med utdannelse, hvertfall hvis det var jeg som skulle bære fram barnet)

Skrevet

Da vil jeg påstå at du ikke er trygg i din avgjørelse om å bli mor på denne måten. Det at barnet i fremtiden kan ha mulighet til å vite hvor det genetisk sett kommer fra vil på ingen måte endre det faktum at det vil vokse opp med to foreldre som tilfeldigvis er mor. En donor vil aldri være sosial og juridisk far, men han vil alltid være biologisk far og jeg ser ingen gyldige grunner her til å ignorere dette.

Enig med dette innlegget. Jeg snakker av egen moral; men jeg vil påstå det er nokså egoistisk å ikke tillate sin egen unge å vite det mest esensielle, nermlig hvor h*n er fra. Annet enn frykt for svekket bånd mellom ungen og dens mødre(dersom faren kommer inn i bildet), ser jeg ei noen årsak til at barnet skal leve uviten om sitt biologiske opphav, dersom h*n en dag føler for å vite det. Vår eksistens er omsvermet av retoriske spørsmål, og en trenger virkelig ikke tilføye mer lengsel etter svar(i dette tilfelle om hvem som er vedkommendes far) enn det som strengt tatt ikke kan unngås.

Til trådens tema, her er et nokså generelt innlegg om hvordan assistert-befruktning foregår i Danmark: http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=20872. Har sett og hørt litt rundt om priser, men de varier for mye til å fastslå en gjennomsnitt uten bedre statistikker.

• Liker 1
Gjest Misteltein
Skrevet

:takke: What she said!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...