Gå til innhold

Hvordan får jeg en wordfil til å bli zip? OG inneholde xml?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er litt grønn på det her, og spesielt på mac. Men jeg skal altså endre en wordfil til en zip-fil. På Mac. Må jeg laste ned et zip-program eller noe? Jeg vet ikke hva zip er engang jeg nemlig...

Endret av andemor
Gjest Tekola
Skrevet

I Windows høyreklikker jeg bare og velger "Send til - komprimert (zippet) mappe.

Første tingen som kom opp da jeg googlet "zip file mac" var denne, ser ut til at den kanskje kan hjelpe deg :)

AnonymBruker
Skrevet

.zip er et komprimeringsfilformat. Bl.a. mye brukt når man har store og/eller mange filer og vil gjøre det mer effektivt å laste ned/overføre/etc. Merk også at .zip ikke er et alternativ til f.eks. .doc - .zip-filer er ikke lesbare, men må pakkes ut først.

Om det følger med noen brukbare programmer på mac aner jeg ikke - men jeg kan foreslå 7zip. Ganske enkel og grei å bruke.

Kan jeg spørre om hvorfor du skal komprimere et Word-dokument?

• Liker 1
Gjest döderlein
Skrevet (endret)

På mac høyreklikker du på filen og trykker på «komprimer (filnavn)».

Endret av döderlein
Skrevet

.zip er et komprimeringsfilformat. Bl.a. mye brukt når man har store og/eller mange filer og vil gjøre det mer effektivt å laste ned/overføre/etc. Merk også at .zip ikke er et alternativ til f.eks. .doc - .zip-filer er ikke lesbare, men må pakkes ut først.

Om det følger med noen brukbare programmer på mac aner jeg ikke - men jeg kan foreslå 7zip. Ganske enkel og grei å bruke.

Kan jeg spørre om hvorfor du skal komprimere et Word-dokument?

Skal søke på en jobb, og laste opp CV hos dem. Men når jeg prøver å laste opp står det at det må være av type zip. Synes det er litt rart egentlig, men kanskje noen har veldig lange CV-er.

Skrevet (endret)

På mac høyreklikker du på filen og trykker på «komprimer (filnavn)».

Takk! Og nå fikk jeg Zip-filen du lastet opp inneholder ikke en xml-fil . Makan. :murvegg: Hva gjør jeg nå da?

Endret av andemor
Skrevet

Må hele CV-en lages som xml først? Og hva er DET? Høres jo ut som excel det... Skjønner ingenting..

Skrevet

Trodde jeg. :kjefte:

Filen du har lastet opp støtter ikke standarden for Portable CV. En standard Portable CV fil, krever at det skal være kun en xml-fil inne i den opplastede zip-filen.

WHAT? Er det flere xml-filer inne i dokumentet mitt? Det går jo ikke an!

Gjest najki
Skrevet (endret)

Inne hos Europass kan du få laget en CV i xml-format.

Uansett høres dette ut som en kronglete måte å få levert CV'en sin på!

Endret av najki
Skrevet

Filen du har lastet opp støtter ikke standarden for Portable CV. En standard Portable CV fil, krever at det skal være kun en xml-fil inne i den opplastede zip-filen.

De skal ikke ha CVen som en zip-fil med et XML-vedlegg, de skal ha den i PortableCV-format!

Skrevet

De skal ikke ha CVen som en zip-fil med et XML-vedlegg, de skal ha den i PortableCV-format!

Huff... Ja... Ble veldig styrete dette altså...

Skrevet

Huff... Ja... Ble veldig styrete dette altså...

Det kan du trygt si.

Jeg har bare såvidt hørt om "Portable CV", og det ser ut til å være en norsk standard for overføring av CVer mellom rekrutteringsfirmaer o.l. Hvordan man skal lage slik en "Portable CV"-fil hvis man ikke er registrert hos et slikt firma, sier nettsiden ingenting om.

Skrevet (endret)

Det kan du trygt si.

Jeg har bare såvidt hørt om "Portable CV", og det ser ut til å være en norsk standard for overføring av CVer mellom rekrutteringsfirmaer o.l. Hvordan man skal lage slik en "Portable CV"-fil hvis man ikke er registrert hos et slikt firma, sier nettsiden ingenting om.

Jeg lurer på om det er intensjonen? At man ikke skal få "tilgang" til denne filen på brukernivå? Man kan laste den ned, og opp til en "sertifisert aktør", men det er det hele. Innholdet tror jeg er kodet på ett vis.

WHAT? Er det flere xml-filer inne i dokumentet mitt? Det går jo ikke an!

Jeg tror du må lage en slik "Portable CV fil" hos en såkalt "sertifisert aktør", dvs ofte ett vikarbyrå. Man har visst mulighet for å lage en slik standardisert fil på NAV.no også, laste ned derifra, og deretter laste den opp på den siden du vil sende inn søknad.

Les i margen her. (Slik går du fram)

Endret av Lutetium 71
Annonse
Skrevet

Jeg brukte lang tid i går på å lage en CV på NAV, men da jeg leste litt mer nøye, så kan de kun IMPORTERE og ikke EKSPORTERE. :kjefte: Veldig frustrerende det her... Kanskje Manpower kan eksportere også. Prøver igjen i dag... Tror det er en test fra det stedet jeg skal søke jobb, dette. For å sjekke at jeg har utholdenhet, tålmodighet, og en viss peiling på data.

Skrevet

Testa akkurat nå.

Openoffice/Writer - lagra som ODF-tekstdokument (med filending .odt)

Word - lagra som .docx

Jeg døpte dem om til .zip og joda:

Begge disse er nå zip-arkiver som inneholder underkataloger og filer.

Kan det være dette de mener. Bør ikke være noe hokus pokus å levere inn CV, med mindre det er en IT-jobb og de skal sette deg på prøve...

AnonymBruker
Skrevet

Testa akkurat nå.

Openoffice/Writer - lagra som ODF-tekstdokument (med filending .odt)

Word - lagra som .docx

Jeg døpte dem om til .zip og joda:

Begge disse er nå zip-arkiver som inneholder underkataloger og filer.

Kan det være dette de mener. Bør ikke være noe hokus pokus å levere inn CV, med mindre det er en IT-jobb og de skal sette deg på prøve...

Jepp, det er dette de tenker på. Dette var det første jeg tenkte på når jeg leste overskriften faktisk ;)

Det er docx-format som de ønsker og vil ha.

Skrevet

Jeg ga opp å gjøre det der på MAC, jeg. Det gikk jo som en drøm på PC. Så konklusjonen er: MAC er for morro, PC er for jobb. :gjeiper:

• Liker 2
Skrevet

Mac har jo alltid vært leketøy, men det er det ikke alle som skjønner...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...