AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #1 Skrevet 13. mars 2012 Ååh jeg vil ha vafler! Men gidder ikke å dra til butikken IGJEN
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #2 Skrevet 13. mars 2012 Et ekstra egg? Natron? Jeg ville kjørt på med et ekstra egg, jeg
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #4 Skrevet 13. mars 2012 Ååh tusen takk for svar! Bare følger en oppskrift jeg, men da bare tar jeg et ekstra egg da :D
HvittHus Skrevet 13. mars 2012 #5 Skrevet 13. mars 2012 Ååh tusen takk for svar! Bare følger en oppskrift jeg, men da bare tar jeg et ekstra egg da :D Det kan du fint gjøre. Og i min datters berømte valfler, er det i tillegg vaniljesukker, kardemomme, rømme og en større mengde sukker. Har du vaniljesukker og kardemomme, så sleng det i også.:-)
Lista Skrevet 13. mars 2012 #6 Skrevet 13. mars 2012 Trenger da ikke bakepulver i vafler. De skal ikke heve akkurat :gjeiper:
Gjest navnelapp Skrevet 13. mars 2012 #7 Skrevet 13. mars 2012 Du kan bruke hornsalt eller natron. Brukar du natron bør du også ha noko surt med, som f.eks. surmjølk eller rømme. Og ja, vafler skal heve. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #8 Skrevet 13. mars 2012 Jeg har aldri brukt bakepulver i vafler. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #9 Skrevet 14. mars 2012 Du kan bruke hornsalt eller natron. Brukar du natron bør du også ha noko surt med, som f.eks. surmjølk eller rømme. Og ja, vafler skal heve. Åja? Det står kanskje i vaffellovverket det da. Som når det gjelder all annen mat, det fins nesten ingen fastlagte regler for hva som skal og ikke skal. Dette er noe enhver som står bak kjøkkenbenken finner ut av, alt etter hva man liker eller hva andre slags preferanser man har. Jeg liker best å bruke et ekstra egg, men verken bakepulver eller natron, men jeg hevder likevel ikke st det SKAL være slik 2
Brunhilde Skrevet 14. mars 2012 #10 Skrevet 14. mars 2012 Jeg bruker aldri bakepulver (eller annet hevemiddel) i vaflene mine og jeg får skryt av dem. Jeg bruker til og med lite egg, noe jeg lærte som barn. "Vafler blir best med lite egg, pannekaker med mye". Selvfølgelig en smakssak, men jeg føler det og begge deler blir vellykket, hver eneste gang. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #11 Skrevet 14. mars 2012 Jeg bruker aldri bakepulver (eller annet hevemiddel) i vaflene mine og jeg får skryt av dem. Da kommer vaffelpolitiet og tar deg 5
Gjest navnelapp Skrevet 14. mars 2012 #12 Skrevet 14. mars 2012 Da kommer vaffelpolitiet og tar deg Altså, egg er jo eit utmerka hevemiddel, og viss ein piskar eggedosis først så treng ein ikkje spesielt mykje hevemiddel, det kan sikkert bli godt utan og. Nokre vaffeloppskrifter er med bakepulver/hornsalt og andre er utan. Men dei bør jo løfte seg litt, syns eg. Elles kan du like gjerne lage pannekaker.
DysterPytten Skrevet 14. mars 2012 #13 Skrevet 14. mars 2012 Vaffelrøra skal svelle, ikke heve. Gjærdeig hever. Du kan fint sløyfe bakepulver. 4
Brunhilde Skrevet 14. mars 2012 #14 Skrevet 14. mars 2012 Vaffelrøra skal svelle, ikke heve. Gjærdeig hever. Du kan fint sløyfe bakepulver. Jepp! Jeg lar den svelle, minst en halv og helst en hel time, før jeg steker vaflene. De blir ikke flate, Alt godt, selv om jeg bare visper egg og sukker lett sammen før jeg tilsetter alt det andre. Bare prøv! Av og til gjør man ting av gammel vane, ting som å tilsette hevemiddel i vaffelrøre. 1
DysterPytten Skrevet 14. mars 2012 #15 Skrevet 14. mars 2012 Jepp! Jeg lar den svelle, minst en halv og helst en hel time, før jeg steker vaflene. De blir ikke flate, Alt godt, selv om jeg bare visper egg og sukker lett sammen før jeg tilsetter alt det andre. Bare prøv! Av og til gjør man ting av gammel vane, ting som å tilsette hevemiddel i vaffelrøre. Beste er jo om du lager røra dagen før og lar den stå i kjøleskapet natten over!
Brunhilde Skrevet 14. mars 2012 #16 Skrevet 14. mars 2012 Beste er jo om du lager røra dagen før og lar den stå i kjøleskapet natten over! Jammen kjære deg, da! Jeg vet jo ikke at jeg har lyst på vafler i morgen før i morgen kommer. Men jo, frokostvafler av gårsdagens røre er slett ikke å forakte! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå