Tordensky Skrevet 13. mars 2012 #1 Skrevet 13. mars 2012 Jeg og samboeren sitter og skal skrive samboerkontrakt+testamente og kom til å tenke på at vi sikkert burde hatt noen forikringer i den sammenheng. Som livsforikring som i verste fall skal utbetales til samboer og ikke til barnet osv. Noen som har erfaring med hva man trenger? Vi har ikke hus, bil, hytte, båt e.l. Jeg har ulykkesforsikring gjennom jobben (usikker på om den gjelder utenom arbeidstid). Han har innboforsikring gjennom studentmedlemsskap i Tekna Begge har reiseforsikring som dekker alt utenfor eget hjem. Jeg vet jeg burde skaffe meg innbo, da de fleste verdiene i leiligheten er mine. Det vi lurer på er om vi trenger egen livs-, uføre- og ulykkesforsikring. Hva er staten ansvarlig for uansett (som forsikringsselskapene prøver å prakke på oss likevel) og hva bør man sørge for selv? Vi venter barn om et halvår. Takker for svar og erfaringer =)
Tordensky Skrevet 13. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2012 Forsikring av inntekten din, kanskje? Vil du utdype..? Jeg er bare deltidsansatt, siden jeg er fulltidsstudent. Jeg ar kontrakt på dette og gjensidig oppsigelse på 3mnd. Har allerede vært i dialog om permisjon så tror ikke jeg får noe problemer med tanke på det. Og vi har da Nav i dette landet har vi ikke? Så jeg skjønner ikke helt hva du mener...?
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #4 Skrevet 13. mars 2012 Innboforsikring, reiseforsikring. For studenter er det også viktig med uføreforsikring. Ellers vil du sitte igjen som minstetrygdmottaker om du blir ufør som student. Dersom dere eiger selv er det også viktig med forsikring på selve huset.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #5 Skrevet 13. mars 2012 Vil du utdype..? Jeg er bare deltidsansatt, siden jeg er fulltidsstudent. Jeg ar kontrakt på dette og gjensidig oppsigelse på 3mnd. Har allerede vært i dialog om permisjon så tror ikke jeg får noe problemer med tanke på det. Og vi har da Nav i dette landet har vi ikke? Så jeg skjønner ikke helt hva du mener...? Men om du blir ufør nå, så sitter du igjen med ca 9000 kr, kanskje litt mer. Og det er en tragedie. Derfor er det viktig med uføreforsikring når man er student. Dersom man jobber blir det en annen sak, for da får du jo sats utifra hva du tjente. Livsforsikring på hverandre kan være smart slik at du kan sitte igjen med huset om den andre skulle dø. Vi er studenter og eiger leilighet sammen. Vi har: Innbo, begge to Reiseforsikring, begge to Uføreforsikring, begge to Livsforsikring på hverandre. Om den ene dør mottar den andre 2 millioner. Forsikring på selve bygningen betaler vi gjennom sameiet.
Gjest "gjest" Skrevet 13. mars 2012 #6 Skrevet 13. mars 2012 Vil du utdype..? Jeg er bare deltidsansatt, siden jeg er fulltidsstudent. Jeg ar kontrakt på dette og gjensidig oppsigelse på 3mnd. Har allerede vært i dialog om permisjon så tror ikke jeg får noe problemer med tanke på det. Og vi har da Nav i dette landet har vi ikke? Så jeg skjønner ikke helt hva du mener...? Forsikring mot bortfall av inntekt. Man gjør det pga man ikke vil basere seg på NAVS ytelser alene i tilfelle det verste skulle skje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå