Gå til innhold

Hagestell for dummies

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kjennes og ser det ut til at våren har kommet, og i år har jeg skikkelig lyst til å ha blomster i hagen. Det har det nemlig vært dårlig av tidligere... men jeg kan ingenting, så håper på litt tips og råd.

Vi har en langvegg på huset som er "solveggen". Det er ikke noe skikkelig bed der, men er det enkelt å lage til ved å spa opp noe av den dårlige jorda som er der, og å fylle på med blomsterjord f.eks? Eller er det noe mer jeg bør tenke på?

Og da trenger jeg tips til blomster jeg kan så i dette beddet. Jeg trenger noe som er lettstelt, men gjerne noe som blomstrer over lenger tid. Det er mye sol på denne veggen, så det bør være "hardføre" blomster gjerne..mannen er heldigvis flink til å vanne, da.

I tillegg vil jeg gjerne få sådd noen urter. Dette kan jeg gjerne gjøre utenfor dette beddet, men trenger igjen tips til hvilke urter som holder seg godt, og gjerne hva det kan såes i på en kreativ og billig måte ;)

Noen som tar utfordringen med å hjelpe en hagenybegynner?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en solvegg som deg. Her er det klematis og roser som gjelder. Krever lite stell og gir mye glede. Sørg bare for ulik blomstringstid. Hvordan plante gir gartneriet deg råd om.I tillegg så er det løkblomster som kommer om våren.

Tidligere eier plantet gressløk. Dette er en plante som spres seg så planter du den så ha en plastsperre ned i jorda. Igjen så får du veiledning på et garneri. Jeg er veldig glad i basilikum og den stortrives i en selvvanningspotte.

Skrevet (endret)

Mye spennende du kan plante der :) Litt avhenger av hvor du bor i landet, og hvordan forholdene er. Er det godt drenert, eller er det våt/ fuktig jord? Hva finnes i bedet fra før? Om du vil starte helt på nytt, kan du sikkert bruke den jorden du har, men forbedre den med å spa den skikkelig opp og blande i ny blomsterjord, litt kukompost/ torv osv. Da kan det nok også lønne seg å legge ugressduk, så sparer du deg for en del arbeid senere :)

Å finne ut om det feks er brunsnegler i området kan også være ganske lurt, før du bestemmer deg for hva du vil plante. Det har vi masse av her som jeg bor, og jeg planter nå utelukkende ting som de ikke liker i bedene - for det er skikkelig kjedelig å se plantene bli spist opp over natten omtrent :sukk:

Klematis, som er nevnt allerede er jo veldig koselig, og finnes i masse varianter. Plant gjerne det sammen med litt herdige roser som tåler en del. Om dere ikke har brunsnegler, anbefaler jeg å kjøpe noen georgineknoller og plante ut når det sikkert at det ikke er med nattefrost. De gir veldig mye igjen, og er forholdsvis lette å stelle, du må bare huske å ta dem opp til høsten om du vil ha dem i flere år :)

Ellers er det jo massevis av nydelige sommerblomster du kan kjøpe på hagesenteret eller så selv. Om du sår selv er det nok best om du sår dem inne først, selv om det finnes noen du med hell kan så direkte i bedene også.

Ellers anbefaler jeg i alle fall å plante stauder, de kommer trofast igjen år etter år, det finnes mye flott og de krever lite stell. Et par av av mine favoritter er hvite og rosa løyntnantshjerter, geranium, de finnes i en haug med vakre farger og forskjellige høyder. Det finnes massevis av flotte nettsider med inspirasjon hvor du kan finne flotte stauder med forskjellige kvaliteter, se feks. http://www.nrk.no/hage/ Mener det ligger masse fine hageprogrammer der du kan se også; Grønn glede.

Lykke til med hagen din! :)

Edit; legger med en fin link fra Moseplassen, en hageblogg som er super å lese for å å finne gode ideer og tips; http://moseplassen.com/2012/03/konkurranseutlysning-sammenplantning/ Her er litt forskjellige sammenplantninger, kanskje du får litt inspirasjon her :)

Endret av Rumle
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bra å plante langs muren på huset av flere grunner.

Legg heller rullestein og sett ut krukker i grupper. Lag heller steinbed i litt lenger vekk fra huset.

Skrevet

Det er ikke bra å plante langs muren på huset av flere grunner.

Legg heller rullestein og sett ut krukker i grupper. Lag heller steinbed i litt lenger vekk fra huset.

hva tenker du på her? Villvin vet jeg kan være skummel,men er det samme problem med f.eks klematis?

Skrevet (endret)

Å plante inntil grunnmuren kan ha to bakdeler som jeg kommer på.

Man vanner grunnmuren og risikerer fuktinntrenging om man har kjeller under jorden.

Og planter som evt vokser oppetter kledningen samler fukt og dermed er det fare for råte.

Samtidig er det fint med blomster vekk fra husveggen for da kan man nyte synet når man ser ut av vinduene.

Jeg vil anbefale Løyntnantshjerte :rodmer: , selv pleier jeg å kjøpe noen nye stauder hvert år og så deler jeg og flytter etterhvert som de blir store.

Endret av Best
AnonymBruker
Skrevet

hva tenker du på her? Villvin vet jeg kan være skummel,men er det samme problem med f.eks klematis?

Det som Best skriver over her + at det ikke er lurt med tanke på mus etc.

Jeg anbefaler stauder, gjerne store planter som Hortensia, Rododenron og liljer. Fungerer fint med nåletrer/vintergrønt.

Skrevet

ah det tenkte jeg jo ikke på.Råte/fukt. Men himla logisk :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...