Jens Skrevet 13. mars 2012 #1 Skrevet 13. mars 2012 Mannen min og jeg fyller begge 40 år, og skal i den anledning ha en kjempefest i hagen vår med 60 inviterte. Vi skal sette opp telt med vegger, og ha vanlig anlegg med musikk. Festen begynner 1830 og jeg lurer på hvor lenge jeg kan håpe på at vi kan holde på før noen klager)Tenkte sende ut nabovarsel pluss en flaske vin til alle de nærmeste naboene, med ett skriv som forteller om at det er dobbel 40 årsdag og at vi lover at det er 10 år til neste gang. Håper jo at vi kan danse og kose oss i teltet til langt på natt, men selv om vi bor i enebolig er jo hagene tett....Har invitert de to nærmeste naboene på festen. Noen andre tips til hvordan vi kan blidgjøre naboene? 1
Gjest Normalfordeling Skrevet 13. mars 2012 #2 Skrevet 13. mars 2012 Jeg har høy terskel for å si noe som helst når ting er varslet og det er en spesiell anledning. Her ble det festet i de sene nattetimer da naboen fylte 70 år. Jeg bor i rekkehus. I tillegg når man vet at dette er folk som ikke fester hver helg så hadde jeg aldri klagd. Hadde jeg blitt irritert så hadde jeg tatt noen runder med meg selv og sagt at det her er helt ok. En gang så blir det min tur. Man gir og man får. Ha en hyggelig feiring. 1
søstertusenfryd Skrevet 13. mars 2012 #3 Skrevet 13. mars 2012 Du høres ut som en god nabo,og dobbel 40 årsdag må vel kunne markeres med en fest.Du er fornuftig, synes det er lurt å innvitere noen av dem og så kan du jo "smøre de andre med litt vin" .Virker som du har tenkt nøye gjennom dette,kjør på.følg strategien din.Gratulerer med dagene deres 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #4 Skrevet 13. mars 2012 Jeg vil si at det ikke er noe dere kan gjøre utover nabovarsel. All verdens vin og smil vil ikke hjelpe når man står der med to trøtte skrikete unger som ikke får sove i festbråket. Jeg vet ikke hvor lenge jeg ville latt dere holde på. Det kommer an på støynivået (Hvor høyt det er og om det er kun musikken eller også mye skriking og hoiing fra deltakerne.) og hvorvidt barna klarte å sove. Tror nok de fleste vil la dere holde på til midnatt, men etter det hadde jeg klaget hvis støynivået er såpass at barna fremdeles ikke har sovnet. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #5 Skrevet 13. mars 2012 Jeg vil si at det ikke er noe dere kan gjøre utover nabovarsel. All verdens vin og smil vil ikke hjelpe når man står der med to trøtte skrikete unger som ikke får sove i festbråket. Jeg vet ikke hvor lenge jeg ville latt dere holde på. Det kommer an på støynivået (Hvor høyt det er og om det er kun musikken eller også mye skriking og hoiing fra deltakerne.) og hvorvidt barna klarte å sove. Tror nok de fleste vil la dere holde på til midnatt, men etter det hadde jeg klaget hvis støynivået er såpass at barna fremdeles ikke har sovnet. Hadde du ikke taklet en natt med dårlig søvn mot godt naboskap og ingen festing i de sene nattetimer i alle de andre 364 dagene? 7
Jens Skrevet 13. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 13. mars 2012 Har to barn selv, 4 og 7 år, og min erfaring er jo at de uansett skal legge seg midt i festen, altså 1900-2000. Kl tolv sover jo sikkert alle barn uansett og pleier vell ikke da å våkne av bråk? Vi sender selfølgelig våre barn bort, men har jo erfart at bråk i nabolaget uansett om sommeren pleier å være midt i leggetiden, men det har aldri vært noe problem. Er jo egentlig verre for småbarnsforeldrene i nabolaget som skal tidlig opp neste morgen med ivrige barn... 2
lilljan Skrevet 13. mars 2012 #7 Skrevet 13. mars 2012 Kos dere! Med varslet fest hadde jeg tålt mye. Da er det også muligheter for å sende barna på overnatting også. Og nårman bor tett må man gi og ta, og litt nårman tåle. Alt dette forutsetter at dette ikke skjer veldig ofte. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #8 Skrevet 13. mars 2012 Hadde du ikke taklet en natt med dårlig søvn mot godt naboskap og ingen festing i de sene nattetimer i alle de andre 364 dagene? Det er helt urealistisk. Selv om Jens fester én gang i året har man også andre naboer. Hvis alle i området skal feire et par bursdager i året, Sankthans, nyttår, 2. juledagsfest, 16. mai osv, da blir det plutselig ganske mange søvnløse netter i løpet av et år. Jeg gjør selv mitt ytterste for at mine fester er så lite støyende for andre som mulig, bl.a. ved å unngå å ha utendørsfest. Jeg selv takler fint støy fra en fest om natten og hadde jeg vært alene hjemme hadde jeg neppe sagt et ord om det så varte til neste morgen, men jeg har tre barn som ikke gjør det så godt. Sovner de likevel, kjempeflott. Hvis klokken tikker mot midnatt, ett og de fremdeles er våkne, trøtte og grinete, da blir det verre. 1
HvittHus Skrevet 13. mars 2012 #9 Skrevet 13. mars 2012 Jeg har veldig høy grense for nabobråk, så for meg kunne dere gjerne ha kost dere til utpå natta, men hadde dere bodd i nabolaget mitt ville dere ha hatt politiet på døra før klokka var tolv. Her er det så lav tålegrense for støy, at politiet kom på døra hos en ungdom som spilte litt høy musikk tidlig på kvelden. Her er det ingen barn som trenger å sove, men grinete damer i 60 åra som ikke tåler støy uansett når på døgnet det er. :tristbla:
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #10 Skrevet 13. mars 2012 Men hvor mange nære naboer har man? Fester vinterstid foregår innendørs og er mindre hørbart for naboer. Dersom en nabo fester hver helg og en annen virkelig trår til en gang i året. Hvor ligger da problemet? Når man vet om det så kan man, dersom mulig legge unger i et annet rom som ikke vender ut mot festlighetene. Det er lov å lukke vinduet. Ja, jeg har irritert meg over naboen som satt ute på terrassen og skravlet kl. 4 på natta etter en tur på byen. Siden det skjer sjeldent så sa jeg ingenting. Jeg har selv barn og har bodd i blokk og nå rekkehus. Altså så har jeg hatt naboer tett på meg. Har vært få problemer med tanke på ungene. Ei heller rundt nyttårsaftenen med raketter rundt midnatt. Det er noe med at folk må kunne leve. Bor man tett så er det ikke alltid stillhet som råder. Jeg må innrømme at jeg vil ha null problemer med å ha festligheter hjemme (med nabovarsel) siden jeg i 99% av tilfellende ikke er hørbar, knapt sebar.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #11 Skrevet 13. mars 2012 Varsler dere i god tid, så tror jeg det går greit for de fleste. Jeg hadde i alle fall ikke irritert meg over det dersom varslingen er i så god at jeg og ungene kunne sovet over hos andre. En kveld tåler de fleste fint, i alle fall når det er rolig alle de andre kveldene. Kos dere med feiringen, de høres ut som en super fest 1
Gjest redstar Skrevet 13. mars 2012 #12 Skrevet 13. mars 2012 Kos dere på festen, litt må folk tåle altså Og itillegg til at du sender ut nabovarsel er Jo et superpluss:) Jeg har holdt ut nabofester til halv 6 om morraen jeg,herregud en dag å to iåret må en tåle:p
Grønt blad Skrevet 13. mars 2012 #13 Skrevet 13. mars 2012 (endret) Å sende ut nabovarsel i god tid er viktig. I tillegg håper jeg dere har et godt naboforhold i utgangspunktet. Det hjelper i alle fall Jeg ville også skrevet i nabovarselet at de må ta kontakt dersom lydnivået er skjenerende. Nå vet jeg ikke noe om hvilket lydnivå dere planlegger å ha, men det kan være lurt å dempe det litt når klokka blir tolv. Også som et signal til naboer om at dere vet de er der. Anbefaler dere også å noen ganger gå ut av partyteltet og til enden av hagen for å høre hvordan lydnivået er. Plassering av høytalere kan også påvirke hvordan lyden sprer seg. Selv hadde jeg nok vært svært så overbærende ettersom dette er noe dere kun gjør hvert tiende år, men blir man liggende til langt på natt med høy musikk, skravling, hyling/roping og støyende lydnivå fra naboen, så er det lite forståelse å hente hos meg. Spesielt hvis jeg måtte stå opp veldig tidlig dagen etterpå. Endret 13. mars 2012 av Grønt blad
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #14 Skrevet 14. mars 2012 Det heter vel at det skal være allmen ro kl. 2300 uansett feiring. Har hatt naboer i området som har hatt utefester om sommeren til langt på kveld. Vært fryktelig irriterenes og høre på skråling og høg musikk når man legger seg i tolv tia. Vet at politiet har vært der et par ganger de holder på. Du kan risikere klager. En flaske vin hadde ikke blidgjort meg når jeg er trøtt.... 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #15 Skrevet 14. mars 2012 Når dere gir ut nabovarsel og vin (så naboene skjønner at dere faktisk tenker litt på dem), synes jeg det er helt greit. Slapp av og kos dere på festen! Og når de nærmeste naboene er invitert, skal det vel litt til at bråket for de andre blir uakseptabelt. Greit å ha et maxvolum på anlegget, minne seg selv på at jo flere vinglass man inntar, jo større toleranse har man for høy musikk, og det er slett ikke nødvendig å skru den opp mer og mer utover kvelden. Det går kanskje an å flytte festen innendørs utpå senkvelden, hvis dere vil fortsette å spille (høy) musikk langt over midnatt. Jeg er småbarnsmor i et tett nabolag, og vi får av og til nabovarsler. Som regel hører vi ikke noe særlig til festbråket likevel. Men kjekt å være forberedt. Irriterer meg bare når det er mye bråk og vi ikke har fått noe varsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå