Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk resept på pergotime og beskjed om å prøve tre runder (dobbel). Men etter den første runden får jeg visst aldri mensen igjen.. Og neida, graviditetstesten var negativ.

Det jeg lurer på er hvordan det blir med neste runde, hvis mensen ikke kommer? Kan jeg bare ta pergo i fem dager uten noen mens først?

Og nei, legen er ikke så lett å spørre. Jeg fikk resepten, men beskjed om at jeg må henvises til gyn hvis dette ikke går greit. Det tar tid..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns det høres rart ut at du fikk pergotime av en vanlig lege... Jeg ville tatt kontakt med en gynekolog før jeg i det hele tatt hadde tatt en ny runde.

AnonymBruker
Skrevet

Syns det høres rart ut at du fikk pergotime av en vanlig lege... Jeg ville tatt kontakt med en gynekolog før jeg i det hele tatt hadde tatt en ny runde.

Rart? Jeg ble utredet i alle retninger for halvannet år siden, av forskjellige grunner begynte jeg aldri på pergo da. Den legen (på gyn på sykehuset) har sluttet, den nye skrev ut ihht journalen. Så sånn er det.

Jeg håper noen vil svare på spørsmålet mitt :)

Gjest Marmot
Skrevet (endret)

Nei, det må du ikke gjøre. Du må ha en bortfallsblødning før du tar en ny runde Pergo. Ring legen din og få resept på Provera eller Primolut, det kan du sannsynligvis få av fastlegen din om du ikke får tak i legen som skrev ut Pergo (forsto det som at det ikke var fastlegen din).

Endret av Marmot
AnonymBruker
Skrevet

Rart? Jeg ble utredet i alle retninger for halvannet år siden, av forskjellige grunner begynte jeg aldri på pergo da. Den legen (på gyn på sykehuset) har sluttet, den nye skrev ut ihht journalen. Så sånn er det.

Jeg håper noen vil svare på spørsmålet mitt :)

Høres jo ikke akkurat som du får så mye oppfølging under "behandlingen" da. Og det er faktisk rart.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres jo ikke akkurat som du får så mye oppfølging under "behandlingen" da. Og det er faktisk rart.

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg kunne sikkert fått en ny henvisning til gyn, så ventet på time der osv. Men de ga meg altså resept på tre kurer likevel, med beskjed om henvisning etc hvis det var noe mer. Er det greit da? ;)

Og jeg er veldig sikker på at jeg har lest om noen her inne som tok pergo uten å ha mensen, men det går jo ikke an å søke på noe her nå :(

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg kunne sikkert fått en ny henvisning til gyn, så ventet på time der osv. Men de ga meg altså resept på tre kurer likevel, med beskjed om henvisning etc hvis det var noe mer. Er det greit da? ;)

Og jeg er veldig sikker på at jeg har lest om noen her inne som tok pergo uten å ha mensen, men det går jo ikke an å søke på noe her nå :(

For din egen skyld er det jo lurt å ta blodprøve osv for å se hvordan kroppen din reagerer. Høres utrolig sløvt ut fra legen sin side og bare gi deg tre kurer uten noe mer.

• Liker 1
Skrevet

I pakningsvedlegget står det at ved manglende mens kan man starte kuren når som helst. Har vært inne på tanken selv, men heldigvis kom mensen til slutt. Men jeg ville ha tatt en telefon til sykehuset, eller legen i ditt tilfelle, for å være sikkert.

Det er sikkert lurt å forhøre seg om bruk av primolut-N også!

AnonymBruker
Skrevet

Utrolig dårlig "opppfølging" å gi deg deg tre doble kurer uten noe legetilsyn. Du burde i det minste ta en blodprøve å sjekke om du i det hele tatt har eggløsning.

Egentlig burde man også ta ultralyd for å se om og hvor mange egg som modnes.

Du bør ha en bortfallsblødning. Legen din burde ha forklart deg hva du skulle gjøre om du ikke fikk blødning. Dårlig av legen.

Hvordan er syklusene dine normalt?

Er mannen din sjekket?

Skrevet

Ser at det er litt feilinformasjon over.

Aller først - når du ikke får mens etter endt pergokur har ikke kuren vært vellykket, du har ikke hatt eggløsning. Da vil heller ikke neste runde med dobbel pergo være vellykket. Så det å starte på en ny runde pergo er bare tull.

Ved første pergokur skal man alltid teste etter eggløsning. Har man erfaring med hjemmetesting eller temping lar gynekologen deg teste hjemme, men som regel tas det blodprøve på syklusdag 21-23. Hos de fleste bør man også følge opp med innvendig ultralyd underveis i den første kuren.

Alt dette skulle legen ha diskutert med deg. Legen skal ikke skrive ut tre kurer uten at du får oppfølging underveis. Jeg har bare nevnt noen av ulempene med å ikke ha løpende kontakt med legen over.

Det du skal gjøre nå er å kontakte gynekologen og avtale hva du gjør videre, samt komme inn til en ultralyd. Sannsynligvis blir løsningen Primolut N, trippel kur, deretter blodprøve for å sjekke at du får eggløsning av trippel kur.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, jeg visste faktisk ikke at ingen mens = ingen EL i forkant. Jeg har tenkt at det bare ikke satt denne første gangen, men at pergoen i seg selv funket.

Jeg har tester og alt, jeg bare... æsj, jeg syntes det ble så klinisk. Jeg "følte" at jeg hadde EL, med smerter i eggstokkene og slikt, så det med mensen regnet jeg med bare var min vanlige trøblete syklus.

Men for å være sikker: Ingen EL uten mens et par uker etter, altså?

Skrevet

Men for å være sikker: Ingen EL uten mens et par uker etter, altså?

Før du i det hele tatt begynner med pergo bør du få litt oversikt over egen syklus og lutefase - med eggløsningstester eller temping.

Eggløsning skjer 11-17 dager før mens. Mens kommer som følge av at livmorslimhinnen ikke mottar et befruktet egg, man kan ha mens uten EL, men ikke EL uten mens. (unntak er graviditet). Lutefase er din periode mellom eggløsning og mens, for hver kvinne er denne perioden konstant.

Dessverre er det slik at når man har syklustrøbbel, og problemer med å bli graviditet, blir det veldig teknisk. Man bør vite hvordan ting henger sammen, ellers blir behandlingen og prøvingen fort veldig feil.

Det at du ikke har hatt mens betyr at dobbelt pergo ikke er tilstrekkelig dose for deg. Kanskje virker trippel pergo, dette er så høyt man går. Virker ikke dette finnes det sterkere midler, i form av sprøyter, som kan virke.

På meg høres det ut som om du først og fremst må sette deg ned å lese litt om hvordan sykluser skal være, hva lutefase er, hva pergo er og hvordan det virker, og så videre. Deretter må du skaffe deg en gynekolog som kan hjelpe deg på en mye bedre måte, og følge deg opp løpende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...