Dyregod Skrevet 13. mars 2012 #1 Skrevet 13. mars 2012 Hei! Som overskriften sier så har jeg fått en liten jentepus som er 16 uker, har hatt henne i to uker. Hun var den minste jenta i kullet og var den som diet lengst og var hos moren lengst (Jeg krevde det for hennes del) og nå har det seg sånn at hun liker å sutte på et teppe som er litt sånn pelsaktig. Hun maler og koser seg masse når hun gjør det. Hun gjør det også alene på natta for jeg ser sånne stive merker i pleddet Det jeg da lurer på er hvorfor hun gjør dette? Savner hun mor? Har jo lest om dette på nettet, men der står det bare at de har blitt tatt fra mor tidlig, og det er ikke tilfellet her. Og skal jeg bare la henne gjøre det? Det er ikke skadelig? Jeg skal til veterinær om to uker for vaksine nr 2, så da skal jeg spørre, men hun gjør dette hver dag så vil gjerne høre fra dere her inne:)
Armitage Skrevet 13. mars 2012 #2 Skrevet 13. mars 2012 Hun er vel kanskje sen i utviklingen. Det trenger ikke å være et problem. Mulig hun vokser det av seg når hun blir større. Og det kan hende hun ikke gjør det. Men så lenge katten er avvent og spiser fast føde. Greier å stelle seg selv, bruke doen ordentlig og ikke har andre adferdsproblemer så er ikke sutting farlig. Jeg hadde en voksen katt som suttet på poten sin når den koste seg og besteforeldrene mine har en katt som sutter på teppe. Det var aldri noen problemer med disse kattene. De ble heller ikke tatt for tidlig fra moren. Hvis hun var den minste i kullet så er hun nok bare sen i utviklingen. Mulig du burde holde henne inne litt lengre enn du vanligvis ville før du slipper henne ut for første gang. Hvis det er en utekatt da.
ninuska_ Skrevet 13. mars 2012 #3 Skrevet 13. mars 2012 (endret) Katten min sutter på teppet. Det er "falsk pels", og han koser seg med det mens han maler. Jeg spurte dyrlegen om det - og han sa at jeg skulle la han holde på så lenge han ikke spiste teppet. Nå er han snart 10 mnd. Og han sutter ikke like mye som før, men det skjer en god del. Spesielt om man koser med han, så tropper han bort til teppet for å patte. Kattemoren ble påkjørt når kattungene var bittesmå, og hans atferd er knyttet til det i dette tilfelle, men jeg har lest om flere "normale" katter som gjør det Endret 13. mars 2012 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #4 Skrevet 13. mars 2012 Min katt suttet til han var 4-5 måneder på ørene mine, alltid. Han har vokst det ifra seg. Jeg trodde han aldri kom til å gjøre det fordi det var helt ekstremt.
Dyregod Skrevet 13. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 13. mars 2012 Hun er vel kanskje sen i utviklingen. Det trenger ikke å være et problem. Mulig hun vokser det av seg når hun blir større. Og det kan hende hun ikke gjør det. Men så lenge katten er avvent og spiser fast føde. Greier å stelle seg selv, bruke doen ordentlig og ikke har andre adferdsproblemer så er ikke sutting farlig. Jeg hadde en voksen katt som suttet på poten sin når den koste seg og besteforeldrene mine har en katt som sutter på teppe. Det var aldri noen problemer med disse kattene. De ble heller ikke tatt for tidlig fra moren. Hvis hun var den minste i kullet så er hun nok bare sen i utviklingen. Mulig du burde holde henne inne litt lengre enn du vanligvis ville før du slipper henne ut for første gang. Hvis det er en utekatt da. Takk for svar:) Jeg har tenkt på det at hun kanskje bare er litt sent ute i utviklingen, ja. Når hun kom hit var hun stueren, flink til å vaske seg selv og spiser og drikker godt. Og veldig aktiv og kosen:) Så da får jeg bare la henne gjøre det jeg da? Hun koser seg jo sånn:-) Hun skal bli utekatt ja. Jeg tenkte å ta henne med ut i kattebånd når det blir bart på bakken og vise henne litt rundt:) Men tør nok ikke slippe henne ut før 6-7 måneders alder. Bør jeg vente enda lenger? Hun skal steriliseres ved ca 5 måneder, det sa veterinæren at var passe tid.
Armitage Skrevet 13. mars 2012 #6 Skrevet 13. mars 2012 Det får du vel se an. Hvis hun virker trygg på seg selv, dere og omgivelsene sine så er det sikkert ikke noe problem. Du skal jo ut med henne i bånd først også så da får hun nok masse tid på seg til å bli vant med situasjonen:)
Gjest Lille-pus Skrevet 13. mars 2012 #7 Skrevet 13. mars 2012 Mange katter har lagt seg til vanen med å sutte litt på noe eller på noen. Min første, min store, tøffe Sjefskatt med stor "S", suttet på huden min på innersiden av albuen. Da ble han helt 'salig' i blikket nærmest skrapte huden min til filler men jeg koste pelsen hans og strøk og klødde på ham. Oppfattet det aldri som noe problem Det var en del av hans personlighet og han knøt båndet mellom oss sterkere for hver eneste dag han koste seg med huden på innersiden av albuen min (og det var hver eneste kveld før vi sovnet han og jeg )
FruN Skrevet 13. mars 2012 #8 Skrevet 13. mars 2012 Den ene katta vår på snart 5 år gjør det samme når hun ligger oppå meg i senga, altså sutter på dyna mi. Det samme gjorde mora hennes, og ingen av de har blitt tatt bort fra mor for tidlig. Det er en kosegreie av hva jeg forstår.
LovelyMonroe Skrevet 13. mars 2012 #9 Skrevet 13. mars 2012 Min katt gjør også dette, og den er ca 8 mnd.... den gjør det like mye nå som før, men det virker som min er kåt... for han har tissen ute når han gjør det, gjør det på teppe, meg, eller hva som er i nærheten, spes ved kosing... vet ikke hva dette er, og han er frisk som en fisk ellers Merkelige greier...
Gjest Lille-pus Skrevet 13. mars 2012 #10 Skrevet 13. mars 2012 (endret) Det er langt fra uvanlig. Det er faktisk så vanlig at det er en av kjennetegnene ved Patrick McDonnell's karakter Mooch - forøvrig en av mine absolutte favoritter da han tar 'livet med katt' på kornet Endret 13. mars 2012 av Lille-pus 2
Dyregod Skrevet 13. mars 2012 Forfatter #11 Skrevet 13. mars 2012 (endret) Godt å høre fra flere at dette ikke er uvanlig:) Jeg har hatt katt før i 17 år, men dette har jeg ikke vært borti før. Men hun har nok bare et større suttebehov enn mange andre katter. Og en annen ting til jeg lurer på er hvor lenge en katt på den alderen kan være alene, og kan den da ha tilgang til hele huset? Jeg er vant med at katten bare er ute når vi er borte fra tidligere, men nå er hun jo inne i noen måneder. Jeg har vært hjemme med henne nå i to uker siden jeg har vært sykemeldt og hun har ikke vært alene mer enn to timer av gangen. Men jeg begynner å jobbe igjen neste uke og da må hun jo være alene i nesten 8 timer:( Går det bra? Og bør hun bare være på rommet sitt eller bør hun kunne gå i stua og kjøkkenet også? Er bare jeg som er litt hønemor med lille jenta mi;-) Lurer på hvordan jeg blir når jeg får barn, hehe. Vil jo bare at hun skal ha det bra da! Endret 13. mars 2012 av Dyregod
LovelyMonroe Skrevet 13. mars 2012 #12 Skrevet 13. mars 2012 Godt å høre fra flere at dette ikke er uvanlig:) Jeg har hatt katt før i 17 år, men dette har jeg ikke vært borti før. Men hun har nok bare et større suttebehov enn mange andre katter. Og en annen ting til jeg lurer på er hvor lenge en katt på den alderen kan være alene, og kan den da ha tilgang til hele huset? Jeg er vant med at katten bare er ute når vi er borte fra tidligere, men nå er hun jo inne i noen måneder. Jeg har vært hjemme med henne nå i to uker siden jeg har vært sykemeldt og hun har ikke vært alene mer enn to timer av gangen. Men jeg begynner å jobbe igjen neste uke og da må hun jo være alene i nesten 8 timer:( Går det bra? Og bør hun bare være på rommet sitt eller bør hun kunne gå i stua og kjøkkenet også? Er bare jeg som er litt hønemor med lille jenta mi;-) Lurer på hvordan jeg blir når jeg får barn, hehe. Vil jo bare at hun skal ha det bra da! Jeg har hatt mange katter opp igjennom livet og ingen av dem har gjort det borsett fra denne.. denne er også garantert den mest kosete av dem Skjønner du tenker sånn med lille bebissen din, men katter er ganske så selvstendige, og er de noen mnd, har vann og mat og selvfølgelig et fint sted å være så går det veldig bra. Min begynte å være ute ganske tidlig, nå er han både ute og innekatt og går ut og inn som han vil, han er som sagt 8 mnd. Han følger ofte med meg og hunden på tur, hehehe... så ofte jeg må forsikre meg om at han er inne når jeg skal gå lengre turer for da får han IKKE lov å være med, bilvei og alt... og han er jo så liten og følger med oss UANSETT. Han er herlig.. Han bruker nesten ikke doen inne heller, så flink å gå på do ute gitt! Men det er nok fordi han får være ute når han vil osv.. Men tilbake til spm, tror det skal gå veldig fint og selv ser jeg ikke noe problem i at den får ha hele huset, men det er jo spørs på hva den er vant med, min går overalt, og er alene hjemme med hunden når jeg er vekke, det går veldig fint De sovner nok mesteparten av dagen... Angående å vente enda lengre med å la hun gå ute er vel opp til deg selv og hvor du bor, jeg hadde han ute kanskje en uke ller to etter jeg fikk han og da var han kanskje fire mnd gammel... eller litt over tre?? Han var ute med meg da og jeg lot han være ute på plassen og spise tunfisk(så han ble opptatt med det) de første gangene og han var ellers ute når jeg var ute og styrte på med ting, var også ute der når meg og hunden lekte. Han har liksom alltid holdt seg i nærheten, husker ikke hvor lenge etterpå at han fikk gå ut alene på en måte, men jeg ser ikke grunne til å vente kjempelenge, vi har latt alle kattene(hatt veldig mange...) være ute fra de var liten av. En katt jeg passet var lite ute da han var liten og var bare i bånd når han først var ute, og han mjauet og mjauet og mistrivdes veldig pga det, han var jo liten men han ville nok utforske utenfor båndet. Han ville nok ha stikket litt av om han hadde fått løpt løs, mens den jeg har nå viste jo den fikk gå ut ofte og når den ville, og uten bånd, så det har gått fint. Den jeg passa var det jo bare en liten stund så vet ikke hvordan den er nå
LovelyMonroe Skrevet 13. mars 2012 #13 Skrevet 13. mars 2012 Ser nå at din er 16 uker, var vel rundt da, eller litt før at jeg begynte å ha den ute sammen med meg, men den var allerede på denne tiden alene hjemme med hunden i 8 timer, så det skal gå fint - hadde hele huset
Dyregod Skrevet 13. mars 2012 Forfatter #14 Skrevet 13. mars 2012 Ser nå at din er 16 uker, var vel rundt da, eller litt før at jeg begynte å ha den ute sammen med meg, men den var allerede på denne tiden alene hjemme med hunden i 8 timer, så det skal gå fint - hadde hele huset Godt å høre andres erfaringer:) Katten min er veldig selskapssyk hele tiden og veldig aktiv! Hun krever mange timer med intensiv lek hver dag:) Men hun sover jo også veldig mye, så hun sover sikkert når jeg er på jobb. Jeg var på trening istad og lot henne være alene over hele huset( minus to soverom) og det gikk fint det, hun hadde ikke gjort noe bøll;-) Men hun har hoppet på alle plantene mine og knekt av et par orkideer når vi har vært hjemme og hun har raptus. Litt irriterende etter å ha brukt 6 måneder på å få en spire. Forloveden min syns forøvrig dette er kjempemorsomt Men for å komme til saken. har noen noe bra tips for å holde henne unna plantene?
Gjest finurlig Skrevet 13. mars 2012 #15 Skrevet 13. mars 2012 Min katt suttet til han var 4-5 måneder på ørene mine, alltid. Han har vokst det ifra seg. Jeg trodde han aldri kom til å gjøre det fordi det var helt ekstremt. Vår katt er 7 år og gjør det fremdeles men kun på mammas ører. 1
LovelyMonroe Skrevet 13. mars 2012 #16 Skrevet 13. mars 2012 Godt å høre andres erfaringer:) Katten min er veldig selskapssyk hele tiden og veldig aktiv! Hun krever mange timer med intensiv lek hver dag:) Men hun sover jo også veldig mye, så hun sover sikkert når jeg er på jobb. Jeg var på trening istad og lot henne være alene over hele huset( minus to soverom) og det gikk fint det, hun hadde ikke gjort noe bøll;-) Men hun har hoppet på alle plantene mine og knekt av et par orkideer når vi har vært hjemme og hun har raptus. Litt irriterende etter å ha brukt 6 måneder på å få en spire. Forloveden min syns forøvrig dette er kjempemorsomt Men for å komme til saken. har noen noe bra tips for å holde henne unna plantene? har heldigvis ingen slike planter i hus, men hadde en før som han var borti KONSTANT, men den skulle jeg ta vekk uansett så ble fort vekke... hmm.. egentlig bare å flytte dem til katten er større, men ser jo at den er kjip... viss ikke må du vel være veldig streng med pusen. Det høres kanskje brutalt ut, men du kan ha en sprayflakse med VANN som står i nærheten der slik at du kan sprute på katten(ikke i ansikt og sånn da, bare på pelsen/ryggen) når den er borti så den forbinder planten med noe ekkelt, er jo ikke vondt for katten, og ikke farlig på noen som helst måte Jeg ville anbefalt det i hvertfall
Gjest Lille-pus Skrevet 13. mars 2012 #17 Skrevet 13. mars 2012 Noe av det aller enkleste for å holde katter unna planter er faktisk å by dem kattegress Enten kjøpe en slik 'ferdigpakke' som bare skal vannes (eller gjøre som meg og kjøpe gressfrøene i små pose og dyrke gresset i en egen blomsterpotte med blomsterjord) Det hjelper mot forsøk på smaking på alt av planter i huset, men det hjelper jo selvsagt ikke mot 'uhell' og 'hærverk'
Dyregod Skrevet 13. mars 2012 Forfatter #18 Skrevet 13. mars 2012 Noe av det aller enkleste for å holde katter unna planter er faktisk å by dem kattegress Enten kjøpe en slik 'ferdigpakke' som bare skal vannes (eller gjøre som meg og kjøpe gressfrøene i små pose og dyrke gresset i en egen blomsterpotte med blomsterjord) Det hjelper mot forsøk på smaking på alt av planter i huset, men det hjelper jo selvsagt ikke mot 'uhell' og 'hærverk' Nei problemet er at hun hopper bare på dem for å leke, hun spiser de ikke heldigvis. Hun syns alt som henger og dingler litt er kjempegøy å angripe! Hun er søt og da:) Hun er litt bikkje iblant, hun tar det båndet vi ikke har begynt å bruke enda, i munnen og løper rundt i huset med det:p Åå jeg er heldig som har fått en så herlig liten jente! Er helt forelska jeg, tihi;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå