Gå til innhold

Konfirmasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så lenge til mai nå, og tid for konfirmasjon.

I år er jeg tante til to som skal konfirmeres.

Jeg har et problem som omtrent gir meg magesår. Hva skal jeg gi i gave?

Har strengt tatt ikke råd til slike utgifter og vet at dette kommer til å gå utover meg og mitt barn i tiden etterpå.

Barnet mitt har penklær, mens jeg kun har utslitte jeans og utvaskede jumpere.

Jeg gruer slik til denne dagen at jeg går konstant med en klump i magen.

Har noen forslag til hva jeg kan gi uten at jeg virker som den gjerrige tanta og som ikke koster skjorta av meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi de en opplevelse av ett eller annet slag?

Lag en personlig kokebok med dine "hemmelige" oppskrifter?

Gi de kokekurs i egen regi?

Eller gi de et personlig kurs i noe du er flink i?

Gavetips fra A til Å fra Grønn Hverdag

Du ikke gi mer enn hva du faktisk har råd til, selv om en slik dag ikke kommer uventet på en, man kunne kanskje ha spart 50,-/mnd i ett år og da hatt til en slik gave.

AnonymBruker
Skrevet

Gi de en opplevelse av ett eller annet slag?

Lag en personlig kokebok med dine "hemmelige" oppskrifter?

Gi de kokekurs i egen regi?

Eller gi de et personlig kurs i noe du er flink i?

Gavetips fra A til Å fra Grønn Hverdag

Du ikke gi mer enn hva du faktisk har råd til, selv om en slik dag ikke kommer uventet på en, man kunne kanskje ha spart 50,-/mnd i ett år og da hatt til en slik gave.

Takk for svar. :)

Du har rett i at en slik dag ikke kommer uventet. Jeg har ingenting å spare, selv ikke en 50 lapp.

Økonomien er ødelagt og det er dager hvor jeg kun har råd å lage middag til barnet mitt.

Det er snakk om veeeldig dårlig råd her.

Skal sjekke ut linken nå.

Skrevet (endret)

Ang klær, kanskje du har en venninde som kan låne deg noe du kan ha på i konfirmasjonene?

Ellers er jo en opplevelse en fin gave det også.

Ene tanten min malte et bilde og lagde et smykke til meg en gang fordi hun rett og slett ikke hadde råd til å kjøpe noe. Bildet henger stolt på veggen og smykket husker jeg dessverre ikke hvor er:(

Men om du er flink til å lage ting så er jo det en ide ;)

Av en onkel og en tante fikk jeg et smykke til 250kr til konfirmasjonen min, jeg hadde kikka på det i butikken så jeg ble kjempe glad!

Prat litt med foreldrene dems, hør om det er noe som ikke er så dyrt de ønsker seg?

Kanskje du har noe fint som de kan få av deg?

Kom på en ting til, hvis du har bilder av de oppgjennom årene, så kan du jo kjøpe en bok og lage et kult album med tekst om bildene, noen ord om hva de betyr for deg, et og annet dikt, osv... Det trenger jo ikke koste all verden det heller :) Og det er noe som er koselig å få og noe de kan ha hele livet.

Endret av shoppedilla
  • Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Er du eneste tante? Er det noen du kan gå sammen med for å gi gave? Den ene søsteren min er fortsatt student og har dårlig råd, så for at hun ikke skal føle at hun kommer med en veldig liten gave, har vi pleid å gi noe sammen. Da blir det finere gave, og hun slipper å føle at hun gir lite.

Penklær ville jeg lånt av noen.

En tante jeg har med dårlig økonomi ga videre et smykke som hun hadde gravert med mitt navn. Husker jeg syntes det var veldig koselig, men det er jo ikke alle smykker man vil gi fra seg kanskje. Gudmoren min malte et flott bilde til meg. Ellers kunne du kanskje gitt gavekort på hyttetur/telttur/kanotur som du kan ta når feriepengene kommer?

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. :)

Du har rett i at en slik dag ikke kommer uventet. Jeg har ingenting å spare, selv ikke en 50 lapp.

Økonomien er ødelagt og det er dager hvor jeg kun har råd å lage middag til barnet mitt.

Det er snakk om veeeldig dårlig råd her.

Skal sjekke ut linken nå.

Kjipt!!

Føler med deg på den.

Men, som de andre her sier, hva med å gi noe videre?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo gi han gavekort på trafikalt grunnkurs til han skal begynne å ta lappen? Koster rundt 2000, og da har du et par år å spare opp på.

Skrevet

Du kan jo gi han gavekort på trafikalt grunnkurs til han skal begynne å ta lappen? Koster rundt 2000, og da har du et par år å spare opp på.

2000,-!

Har du i det hele tatt lest innlegget?

Jeg liker personlige gaver, noe du har laget selv kanskje eller som allerede sagt noe arvet fra deg? Men det er jo ting man må ha lyst til å gi bort.

Hvis noen av de har søsken så kan det hende å invitere enten søsknene eller konfirmanten til dere feks en helg (det koster litt i mat, men burde ellers bare koste tid). Jeg kjenner noen som ble veldig glade for en søskenfri helg.

Klær; kan du låne av noen? Hvis ikke har de noen heldige funn innimellom på Fretex, kan være verdt en tur hvis du har en i nærheten.

Dessverre er det så mye pengepress blandt konfirmanter og de som skal gi gaver. De fleste konfirmerer seg kun for penger og gaver, hvis du er kristen og det er kristen konfirmasjon kan det være morsomt og tankevekker å gi en Bibel feks. I noen land er det tradisjon å skrive slektstreet i bibelen, så hvis du kan litt familiehistorie bakover kan du føre opp det og oppfordre til å fylle på når nye kommer til ;)

Gjest Badabing
Skrevet

2000,-!

Jeg liker personlige gaver, noe du har laget selv kanskje eller som allerede sagt noe arvet fra deg? Men det er jo ting man må ha lyst til å gi bort.

Hvis noen av de har søsken så kan det hende å invitere enten søsknene eller konfirmanten til dere feks en helg (det koster litt i mat, men burde ellers bare koste tid). Jeg kjenner noen som ble veldig glade for en søskenfri helg.

Klær; kan du låne av noen? Hvis ikke har de noen heldige funn innimellom på Fretex, kan være verdt en tur hvis du har en i nærheten.

Dessverre er det så mye pengepress blandt konfirmanter og de som skal gi gaver. De fleste konfirmerer seg kun for penger og gaver, hvis du er kristen og det er kristen konfirmasjon kan det være morsomt og tankevekker å gi en Bibel feks. I noen land er det tradisjon å skrive slektstreet i bibelen, så hvis du kan litt familiehistorie bakover kan du føre opp det og oppfordre til å fylle på når nye kommer til ;)

Det var en god idé, og da kom jeg på noe annet også. Jeg fikk noe som heter Slektsboken i julegave for noen år siden, og mamma hadde holdt på en stund for å finne ut en del om slekten vår. Hun hadde kopiert opp masse materiale fra gamle kirkebøker og snakket med de eldre i slekta for å finne ut mest mulig. Så da kunne jeg føre opp slektstre flere hundre år tilbake. Det er kanskje ikke alle som synes det er like spennende(?), men jeg satte i alle fall veldig pris på gaven. Selve boken koster ikke så mye tror jeg, men det ligger jo litt jobb bak det.

AnonymBruker
Skrevet

2000,-!

Selvfølgelig har jeg lest innlegget!! Poenget er at da har du to år på å spare opp til gaven, en hundrelapp i mnd f.eks så er du der. Vet om flere som har gjort det, og det funker fint.

Man vet om at det kommer en konfirmasjon, så det er mulig å legge av penger lang tid i forveien. Syns faktisk ikke det tar seg ut med hjemmelagde billigversjoner av konfirmasjonsgaver, det lyser lang vei at "dette gjør vi for å slippe å betale". Hadde heller ikke syns en helg med tante i en alder av 14 hadde vært en kjekk gave. Det hadde føltes som en straff. Stakkars gutt!

Skrevet

Selvfølgelig har jeg lest innlegget!! Poenget er at da har du to år på å spare opp til gaven, en hundrelapp i mnd f.eks så er du der. Vet om flere som har gjort det, og det funker fint.

Man vet om at det kommer en konfirmasjon, så det er mulig å legge av penger lang tid i forveien. Syns faktisk ikke det tar seg ut med hjemmelagde billigversjoner av konfirmasjonsgaver, det lyser lang vei at "dette gjør vi for å slippe å betale". Hadde heller ikke syns en helg med tante i en alder av 14 hadde vært en kjekk gave. Det hadde føltes som en straff. Stakkars gutt!

Du har IKKE lest hovedinnlegget...

Hun er tante til TO som skal konfirmeres i ÅR...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så lenge til mai nå, og tid for konfirmasjon.

Har strengt tatt ikke råd til slike utgifter og vet at dette kommer til å gå utover meg og mitt barn i tiden etterpå.

Barnet mitt har penklær, mens jeg kun har utslitte jeans og utvaskede jumpere.

Selvfølgelig har jeg lest innlegget!!

Sikker på at du har lest? Jeg har klippet ut litt til deg. Les nøye gjennom, nøye, og si at 2000 kroner ikke er mye penger, da!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at du har lest? Jeg har klippet ut litt til deg. Les nøye gjennom, nøye, og si at 2000 kroner ikke er mye penger, da!

2000 kr som spares opp i DE TO NESTE ÅRENE! Altså, hun trenger ikke lage noe annet enn et fint kort nå, så har hun utsatt problemet. For begge gavene.

Eller så kan hun bli uglesett av familien for fremtiden, fritt valg. Konfirmasjon vet man om fra barnet er født, altså ha man laaaaaang tid til å planlegge.

Gjest Solstråla88
Skrevet

2000 kr som spares opp i DE TO NESTE ÅRENE! Altså, hun trenger ikke lage noe annet enn et fint kort nå, så har hun utsatt problemet. For begge gavene.

Eller så kan hun bli uglesett av familien for fremtiden, fritt valg. Konfirmasjon vet man om fra barnet er født, altså ha man laaaaaang tid til å planlegge.

Vet du hvordan det er og ha drålig råd? Ts skiver jo over her at hun ikke har en 50 lapp til overs i mnd engang! Takk gud for at jeg ikke er tanta di, Utakknemmelige folk er noe av det værste jeg vet! Hjemmelagde ting er noe av det koseligste og få!

Da jeg konfirmerte meg finn jeg et smykke, av min grantante, dette hadde gått iarv i familien i mange år, men det er den flotteste gaven jeg noen gang har fått!

Det er ikke mitt ansvar at det er gave press for konfirmantene, når min tantebarn skal konfirmeres, blir det ikke verdens største gaver, det har vi rett og slett ikke råd til! Det kalles og proritere eget liv også, gjøre ting man har lyst til. Prioriterer heller og reise, enn og bruke masse penger på gaver! Det er tull!

Kan du ikke ta med deg tantebarna på kanotur eller noe da? en helg, med grilling bading og masse gøy! DET hadde jeg satt pris på!

AnonymBruker
Skrevet

:kjefte::kjefte::kjefte::kjefte::kjefte::kjefte::kjefte:

Du har åpenbart aldri måttet snu og vende på en krone i løpet av livet ditt! :kjefte::kjefte::kjefte::kjefte::kjefte::kjefte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...