AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #1 Skrevet 13. mars 2012 Jeg vet det er et dumt spørsmål, men jeg har alltid vært dårlig på å følge opp etter "hei", med mindre jeg er full. Hva er det første tompratet man sier? Første setningen? Hvis det er en person man aldri har møtt. Lurer på dette forbindelse med et jobbintervju jeg skal på, men også i andre situasjoner hvor man treffer/hilser på mennesker man aldri har møtt. For meg blir det alltid pinlig. Mulig at dette ble dårlig forklart.
Gjest carmii Skrevet 13. mars 2012 #2 Skrevet 13. mars 2012 På et jobbintervju er det jo naturlig at den som intervjuer deg tar styringen på hvordan samtalen skal starte og utvikle seg, så der tror jeg ikke du har noe å frykte. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #3 Skrevet 13. mars 2012 Som den over sa: På jobbintervju tar nok den som intervjuer styringen. Ellers er det jo en klassiker å spørre folk hva de jobber med/studerer og så stille noen oppfølgingsspørsmål til hva enn de svarer
Lillevips Skrevet 13. mars 2012 #4 Skrevet 13. mars 2012 Jeg bruker å si "hei - mitt navn - hyggelig/hyggelig å treffe deg/koselig" Deretter så tar intervjuer styringen. Bare len deg tilbake og svar etter beste evne på det du får spm om. 1
Genesis Skrevet 13. mars 2012 #5 Skrevet 13. mars 2012 Som nevnt vil intervjuer ta styringen. I andre sosiale situasjoner liker jeg å åpne med en statement, og gjerne slenge på litt platt humor bare for å trylle frem et lite smil, å få samtalen i gang. Dette gjelder spesielt personer av det motsatte kjønn jeg finner attraktive Både komplimenter, og litt mer dristige kommentarer kan være fine icebreakere. Jeg pleier å se an personen. Ser personen ut som han/hun er litt usikker i den aktualle situasjonen fungerer det best med noe entydig positivt ladet: eks. Kule briller, jeg har nettopp vært på synstest sjæl og kunne tenkt meg noe lignende. Så fine ben du har, ser ut som du ofte løper til bussen Fet skjorte, jeg kjøpt en nesten lik en i thailand men den varte bare 2 vask. Er personen trygg og selvsikker i den aktuelle situasjonen kan du være litt dristigere, og ha litt mer glimt i øyet. Kommer man inn i det "hva driver du med sporet", er det ofte vanskelig å komme ut igen, og man får et litt "profesjonelt" forhold selvom man møtes på en sosial arena. Det er mye bedre å først connecte og le litt sammen, for deretter å ta den mer "formelle" biten senere. Dessuten har jeg ingen interesse av å høre et halvtimes foredrag om en persons karriere, hvis jeg ikke vet om vi klikker personlig først. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #6 Skrevet 13. mars 2012 Som den over sa: På jobbintervju tar nok den som intervjuer styringen. Ellers er det jo en klassiker å spørre folk hva de jobber med/studerer og så stille noen oppfølgingsspørsmål til hva enn de svarer For min del mister jeg interessen idet jeg hører spørsmål om hva jeg jobber/studerer med ved første møte. Vær litt kreativ, morsom og spennende. Bruker å spørre om hvordan vekdommende kjenner den vi er i lag med, og da kommer det ofte opp noen morsomme historier og det er også en "icebreaker" Pleier egentlig å si navnet mitt, etterfulgt av hyggelig å møte deg, og tar det derfra.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #7 Skrevet 13. mars 2012 Jeg pleier å følge opp hei`et med selvfølgelige konstateringer, f.eks "å, nå var det jammen nydeig vær ute", "så deilig at våren er kommet", "så fint de plantene var plassert i resepsjonen", evt vitse litt med egen retningssans/om jeg fant veien lett osv. Å gå rett på og stille spørsmål ser jeg ikke på som spesielt høflig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå