Gå til innhold

Hvilken rolle spiller penger i ditt liv?

Anbefalte innlegg

Gjest Gagaen
Skrevet

Ser mange skriver at man må tjene en mill for og ha " god" lønn . Men hvor mye betyr penger for deg? Betyr det at du setter lønn foran trivsel når det gjelder og velge jobb? Kunne du tatt en fridag uten lønn for og være med på et arrangement på skolen til barnet ditt ?

Lar du PENGER styre livet ditt eller styrer DU livet ditt når du ser hvor mye du har til rådighet ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i et ekstremt elendig betalt yrke. Nemlig stalljente :) Tjener vel kanskje 9 000 i mnd etter skatt. Det betyr at her må man bo billig, spare litt penger på mat, spare penger når det er mer jobb om sommeren, og forskjellig.

Men herregud som jeg elsker dette yrket. Så nei, pengene er ikke det viktigste for meg, jeg trives og blomstrer.

• Liker 1
Skrevet

Trivsel betyr ALT. Det da ikke noe problem å leve godt i Norge selv i de dårligst betalte jobbene (så sant man jobber fulltid). Høy lønn kan ikke kompensere for mistrivsel.

AnonymBruker
Skrevet

En ting som er sikkert er at penger kan ta liv... eller mangelen på penger.

Har selv endt opp med masse gjeld etter X. Denne gjelden gnager meg, dag som natt. Jeg har til enhver tid tankene på denne gjelden å tenker på hva dette gjør med meg. Dette tar fra meg all energi, jeg har ikke lenger energi til å utføre husarbeid i den grad jeg alltid har gjort, klesvasken hoper seg opp, nattesøvnen har blitt helt elendig.

Så ja, penger spiller en rolle - ihvertfall mangelen av penger.

• Liker 3
Skrevet

Penger teller litt, ja. Jeg tjener lite, og bekymrer meg for økonomien hver dag, noe som setter seg i kroppen... har hatt kronisk hodepine i årevis. :sukk:

Det er selvfølgelig viktig å trives også, selv om jeg sannsynligvis hadde byttet jobb om jeg ble tilbudt bedre lønn, uansett hvor godt jeg likte meg.

Så ja, nei... har inntrykk av at det først og fremst er de som klarer seg greit på lønna si som synes trivsel er viktigst.

• Liker 1
Skrevet

Det er viktig for meg å tjene såpass at jeg kan bo ålreit, å ha råd til en ok bil. Trenger ikke være en splitter ny Audi, men heller ikke en 10 år gammel ford fiesta. I tillegg vil jeg ha råd til å kunne ta meg en skikkelig helaften på byen, en 7-retter på restaurant, eller svi av noen tusenlapper på shopping i ny og ne uten å tenke noe mer over saken.

Jeg vil anta at en årslønn på 7-800 000 holder i massevis til dette formålet. :jepp:

Skrevet

Penger er viktig akkurat nå, rett og slett fordi jeg må overleve. Akkurat nå kommer penger foran trivsel grunnet min situasjon. Nå har jeg heldigvis en jobb jeg trives ganske godt i.

Men nei, penger er ikke alt. Jeg har forsørget min mann og meg selv alene i et par år, og for å si det slik: får jeg en lønn på 400-500.000 kr i året så kommer jeg til ¨å være veldig fornøyd. Med min årslønn på 250.000 kr + studielån har jeg fått spart mye penger og i tillegg reise. Ellers er jeg vant til å leve sparsommelig. Så nei, penger er ikke alt, men det kommer også veldig an på situasjonen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Indra
Skrevet

Penger spiller en mye større rolle i mitt liv enn de burde. Jeg er lavtlønnet og kommer til å være det i flere år fremover. Jeg vet at det vil endre seg, men det er slitsomt å føle seg konstant blakk. Det gnager på en når en må vente flere måneder med nødvendige tannlegebesøk fordi regningene akkurat den måneden er for mange.

Jeg har det veldig godt. Jeg spiser meg mett hver dag og har råd til klær og sko. Men at jeg ville vært mer fornøyd om jeg slapp å tenke budsjett så ofte, det er helt sikkert.

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøver å følge i fotsporet til fetter Anton. Bekymrer meg ikke for penger, og jeg har alltid vært heldig med penger så langt, så derfor sparer alltid litt hver mnd på BSU og sparekonto itilfellet rottefelle.

AnonymBruker
Skrevet

Penger spiller en stor rolle akkurat nå.

Det er fint og flott å si at man ikke kan kjøpe seg lykke, og at trivsel betyr mest. I prinsippet er jeg også enig.

Men erfaringen er at ting endrer seg i forhold til livssituasjonen. Da jeg var ung og singel hadde jeg behov for langt mindre penger enn jeg har nå. Nå tjener både jeg og mannen min godt over gjennomsnittet, men alt fyker ut igjen i regninger, huslån, strøm, bil, barnehage/SFO og utgifter til barna. Vi er ute og spiser kanskje et par ganger i året, kjøper billige klær til oss selv, og allikevel har vi det trangt på en inntekt som hadde fått andre til å føle seg heldige. Hadde vi hatt bedre råd, ville en av oss gått ned i stillingsprosent, eller vi hadde kjøpt oss hjelp i huset, men det er helt uaktuelt per i dag.

For all del, jeg har ingen grun til å klage :) Men det er klart at det er en grunn til bekymring når du alltid er blakk til lønningsdag. Trøsten er at når huslånet minker og barna blir større, så får vi det veldig romslig. Det er bare akkurat nå, når alle utgifter er på max, at det kniper.

Så det er vel som det blir sagt over: har du nok penger, trenger du ikke tenke på det i det hele tatt, men mangel på penger henger alltid over deg.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge jeg tjener til livets opphold betyr ikke penger så mye. Interessante/utfordrende arbeidsoppgaver, trivsel og gode kollegaer betyr mer.

Skrevet

Jeg trenger ikke tjene mange mill for å være fornøyd.

Men jeg vil tjene godt nok til ikke å måtte brskymre meg hver dag om jeg har penger nok i slutten av mnd. 400 000 - 500 000 holder nok lenge for meg :)

Jeg har jobba syv år i en jobb jeg ikke trives i, så for meg er det viktigst. Men ikke om det går på bekostning av levestandaren hjemme.

Gjest Raindrops
Skrevet

For min del teller trivsel og penger like mye, og jeg har valgt utdannelse ut i fra begge deler.

Det vil si at jeg har valgt bort det som kanskje interesserer meg mest å studere, fordi jeg vet at det er et tøft arbeidsmarked eller dårlig betalt. Men jeg har fortsatt valgt en utdannelse som jeg trives med og som jeg tror kan gi meg en jobb jeg trives i. For jeg har ingen interesse av å ende opp med et stort studielån og en dårlig betalt jobb, uansett hvor hyggelig den jobben er.

• Liker 2
Skrevet

Penger betyr jo litt. Man er ganske naiv om man tror noe annet i dagens samfunn.

Men penger for meg betyr ikke alt.

Jeg ville heller hatt en dårlig betalt drømmejobb enn en godt betalt jobb jeg ikke trives i.

Nå er jeg ufør og får minstesats, så jeg lærte meg ganske kjapt å sette pris på det man har med tanke på at jeg mest sannsynlig aldri vil få mer penger å rutte med pr mnd enn mine 8000,-

Lite penger skaper jo en konstant bekymring og frykt for at de ikke skal strekke til eller at noe uforutsett plutselig dukker opp, og det skaper også en tristhet når man blir stående på sidelinjen og se på alle andre reise på ferie, festivaler eller kjøper seg en ny bukse bare fordi de vil, men sånn generelt sett så er jeg likevel fornøyd da jeg har tak over hodet og mat på bordet hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Nok penger er viktig for at jeg kan klare å slappe av og trives, men det betyr ikke at jeg trenger i overflod. Nok penger til å betale de regningene som kommer, bo en plass vi trives, ha mat på bordet, at vi kan kjøpe det barna trenger for å holde seg varme og tørre i det meste av vær og viten om at vi har bufferkonto tilfelle uforutsette utgifter. Når det er sagt bor vi i et ok hus som godt kunne trengt både nytt kjøkken og bad, men det holder noen år til, mat planlegges og handles en gang i uka, barna er like flotte i arvet tøy og klær kjøpt på salg og bufferkontoen er ikke overfylt, men det holder... Hadde det vær trangt kunne jeg for en periode (et år eller fire) hatt en jobb ene og alene for pengenes skyld, men trivsel er viktig også på jobb, så da måtte vi heller ha sett om det fantes andre måter å spare/leve på...

Skrevet

Det er viktig for meg å tjene såpass at jeg kan bo ålreit, å ha råd til en ok bil. Trenger ikke være en splitter ny Audi, men heller ikke en 10 år gammel ford fiesta. I tillegg vil jeg ha råd til å kunne ta meg en skikkelig helaften på byen, en 7-retter på restaurant, eller svi av noen tusenlapper på shopping i ny og ne uten å tenke noe mer over saken.

Jeg vil anta at en årslønn på 7-800 000 holder i massevis til dette formålet. :jepp:

Ganske enig. Jeg ønsker å ha det litt økonomisk romslig. Penger (årslønn) betyr litt, men bare opptil en viss sum. Derfra kommer jeg ikke til å velge bort en jobb jeg trives bedre i til fordel for en som jeg ikke trives like godt i, selv om den andre kanskje drar inn 100-200k mer i året.

Skrevet

For oss er trygghet det aller viktigste, og penger er en stor del av det. Med en god og stabil økonomi føler vi oss trygge på at vi kan ta de uforutsette utgiftene som måtte komme, og vi kan tilby barna en stabil og trygg hverdag. Vi har valgt å fokusere en del på penger akkurat nå, for å kunne kjøpe drømmehuset et sted vi mener er trygt og godt å vokse opp, samt et hus vi voksne kan trives frem til pensjonsalder, slik at vi slipper å flytte på barna (kanskje bare en drøm, men det har ihvertfall vært en faktor vi har tatt med i regnestykket).

Når det gjelder valg av jobber har vi alltid prøvd å finne riktig balanse mellom penger, trivsel og stabilitet. Heller en jobb vi trives greit i, med grei lønn, enn en jobb vi elsker men med lav lønn, eller en dårlig jobb med høy lønn. Og heller en stabil jobb med kort reisevei enn en mer spennende jobb med variabel arbeidstider og usikker fremtid, selv om lønnen skulle være bedre.

Etterhvert som barna blir større og huslånet mindre håper vi på å kunne fokusere mindre på penger, og heller velge mer spennende jobber, eller jobbe redusert.

Skrevet

Penger betydde alt i den perioden jeg ikke hadde noen. Mest pga alle bekymringene det førte med seg. Jeg har absolutt ikke god måndeslønn nå heller objektivt sett, men slik jeg er vandt til å leve føler jeg meg faktisk ganske rik. Så lenge jeg slipper å bekymre meg over ubetalte regninger osv og føler jeg har økonomisk trygghet, da trenger jeg ikke mer for å ha det bra.

AnonymBruker
Skrevet

Penger betyr mye når du har lite.

Når du må telle på knappene om du skal kjøpe en hudkrem eller vaskepulver. Når du sørger for å ha nok havregryn og knekkebrød i skapet sånn at du overlever til neste gang. Når du ikke har råd til tannlege selv om du burde ha vært der. Når klær og hårklipp blir nedprioritert. Når du ikke kan være med på sosiale ting som f.eks. kino. Når du ikke kan betale regningene når de skal. DA er penger viktig.

Penger er mindre viktig dersom du kan kjøpe deg grei mat, ha råd til fredagspils med kollegaer, ikke kan kjøpe deg den rådyre kåpa, men enn rimeligere, at du ikke kan dra på den rådyre ferien, men du har faktisk råd til å reise bort i ferien og kan si ja til en spontant cafetur med venner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En ting som er sikkert er at penger kan ta liv... eller mangelen på penger.

Har selv endt opp med masse gjeld etter X. Denne gjelden gnager meg, dag som natt. Jeg har til enhver tid tankene på denne gjelden å tenker på hva dette gjør med meg. Dette tar fra meg all energi, jeg har ikke lenger energi til å utføre husarbeid i den grad jeg alltid har gjort, klesvasken hoper seg opp, nattesøvnen har blitt helt elendig.

Så ja, penger spiller en rolle - ihvertfall mangelen av penger.

Jøss, akkurat slik har jeg det også.

Pengene, eller mangelen på sådanne, styrer mitt liv så til de grader at livslysten har avtatt betraktelig selv om jeg ble kvitt en parasitt av en samboer.

Jeg skulle så gjerne vært av dem med penger nok og kunne sagt at penger betyr ingenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...