Gjest Gjesta Skrevet 13. januar 2004 #1 Del Skrevet 13. januar 2004 Hei! Jeg lurte på om her er noen som har erfaring som stuepiker? Jeg vil prøve meg som stuepike til sommeren og vil i den anledning ha informasjon angående jobben. Vil gjerne vite positive og negative sider ved jobben. Normal arbeidstid? Lønn? På forhånd takk!! :D Clea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 13. januar 2004 #2 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg har jobbet som stuepike en periode (kun i helgene og enkelte dager ved sykdom). Kort sagt, så kan det muligens gå under betegnelsen "møkkajobb". Ikke særlig spennende, masse griseri å fjerne etter folk og en del gjester som klager over snåle ting. Det er lenge siden min stuepike-tid altså, så jeg kan ikke huske hva jeg tjente. Men jeg tror ikke at jeg ville tatt en slik jobb igjen. Kanskje ikke akkurat hva du ville høre... Men det kan selvfølgelig variere litt fra hotell til hotell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salt Skrevet 14. januar 2004 #3 Del Skrevet 14. januar 2004 Må si meg enig med Lea, det er en møkkajobb. På det hotellet jeg jobbet var det stadige utskiftninger, fordi ingen holdt ut så lenge av gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 14. januar 2004 #4 Del Skrevet 14. januar 2004 Heter det stuepike? For meg høres det litt gammeldags ut. Har de ikke erstattet dette ordet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 14. januar 2004 #5 Del Skrevet 14. januar 2004 Jo, det heter sikkert noe annet.. værelsesbetjent eller noe. Men jeg tror at det kalles Stuepike de fleste steder når det dreier seg om kvinner/jenter. Ettersom jeg var fryktelig negativ i mitt forrige innlegg: Det er en grei jobb i en kortere periode og absolutt bedre enn ingenting. For meg førte det til enkelte morsommere oppdrag på hotellet. Fikk lov til å servere litt, passe resepsjonen i korte perioder osv. Men totalt sett var det slett ikke morsomt å vaske rom fulle av rot og griseri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 14. januar 2004 #6 Del Skrevet 14. januar 2004 Heter det stuepike? For meg høres det litt gammeldags ut. Har de ikke erstattet dette ordet? Jepp, nå kaller de det for "værelsesbetjent". Som flere påpeker her. Dette er en møkkajobb. Du er nederst på rangstigen (de i skrubben og oppvasken er over deg), og det sliter på ryggen. Dette er tungt fysisk arbeid og du skal ta en ca 16-17 rom pr. dag (noen steder mer, andre steder færre). Hvis du vil jobbe innenfor hotell er det nok bedre å få opplæring som f.eks. servitør. Det er ikke verdens beste jobb det heller, men adskillig bedre enn å være stuepike. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2004 #7 Del Skrevet 14. januar 2004 Siden dere er så negativ til denne jobben. Se dere rundt neste gang dere bor på hotell. Se for dere slitet det har vert før dere kom. Sett pris på betjeningen. Flau over at dere kan si dert er en møkkajobb og greit en kort periode. Mange som jobber der i mange år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 14. januar 2004 #8 Del Skrevet 14. januar 2004 Det at man mener det er en møkkajobb betyr ikke at man ikke verdsetter de som utfører den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 14. januar 2004 #9 Del Skrevet 14. januar 2004 Får jeg jobben, så blir det i sommer-månedene juni-august. Regner med jeg kommer til å overleve det Takk for svar! Clea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 14. januar 2004 #10 Del Skrevet 14. januar 2004 Får jeg jobben, så blir det i sommer-månedene juni-august. Regner med jeg kommer til å overleve det Takk for svar! Clea Du overlever det. Gratulere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 15. januar 2004 #11 Del Skrevet 15. januar 2004 Noen som vet noe om timeslønn i dette yrket, og hvor mange arbeidstimer det er hver dag ca? Clea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 15. januar 2004 #12 Del Skrevet 15. januar 2004 En venninne av meg jobber som stuepike ved siden av studiene. Hun har 100 kr. timen, "vanlig" 8 t. arb.dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salt Skrevet 16. januar 2004 #13 Del Skrevet 16. januar 2004 Det at man mener det er en møkkajobb betyr ikke at man ikke verdsetter de som utfører den. Nettopp! For det gjør jeg absolutt etter å ha vært stuepike selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prestekrage Skrevet 16. januar 2004 #14 Del Skrevet 16. januar 2004 Du spurte også om arb tid. da jeg jobbet i resepsjonen på et hotell kom værelsesbetjentene kl 0700 og jobbet til ca 1500...(avhengig av antall gjester) Tar du jobben så er mit beste tips; kjøp deg en minidisc/ discman med gode høytalere, slik at du får musikk til arbeidet... (endel hoteller forbyr at ansatte har på tv/radio- kan forstyrre de sovende gjestene)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nøste Skrevet 19. januar 2004 #15 Del Skrevet 19. januar 2004 Jeg har hvert stuepike men det er lenge siden nå . Men det var bare en sesong trur det var i fellesferien . Jeg vil ikke si at det var noe møkkajobb men det hente at jeg måtte ta i litt av hvert ja ,men jeg overlevde det også . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 22. januar 2004 #16 Del Skrevet 22. januar 2004 Jeg jobber som stuepike annenhver helg. Grunnlønna er 112 kr timen og søndagstillegg er 17 kr timen (tror jeg). Det er som et par andre nevnte helt greit i perioder. Jeg ser på det som fin trim, og til tider terapi (får banke på tepper istedet for mine medmennesker ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda84 Skrevet 22. januar 2004 #17 Del Skrevet 22. januar 2004 Jeg jobber som stuepike, får 112 kr i timen får 9 kr i helg tillegg. Der jeg jobber så har de en stuepike på om kvelden hvis det er over 50 gjester som bor der, men husker ikke hva man får i kvelds tillegg. Men du snakket om i juni og august mnd, da er det mye å gjør! Du blir satt ut som regel rett i alt styret, når de mangler folk osv. Hvis du plages med ryggen, så anbefaler jeg deg ikke å jobb som stuepike. Mye løfting av forskjellige ting. Der jeg jobber så må vi ta 20 rom per dag. Hvis ikke så har de ei sur bærte på nakken. På noen hoteller så går du i en etg alene, noe som ikke er artig hvis man er sosial av seg. Men enkelte hoteller så går man flere i vær etg. Hvis du jobber på et hotell der det er mange stam gjester, som regel så roter de ikke så mye Men når det kommer "fjortiser" folk som bare skal fest ser ikke rommene ut! Om sommeren er det mye ekstra oppreininger, dermed blir det mer å gjør på vær rom! Ikke noe med at du skal kanskje rei opp til 5 personen, men når du skal ta rommet dagen etter på som bo-rom(gjestene skal bo der en dag til eller flere) så ser som regel ikke rommet ut, fordi det bor så mange folk inne på et rom. Ligger ting over alt!!! På en måte syns jeg nesten alle skulle ha vært stuepike, en gang i livet sitt for å sett hvordan jobb det egentlig er. Så kanskje folk slutter å rot så mye når de skal vær hotell gjest! Finnes ganske mange som er ganske ekle, f.eks på bade så er det som regel varmekabler der kan de finn på å legg SVETTE joggeklær på, for å tørke, stinker uten like. Guttene kan ikke tisse i do, og folk kan ikke skylle ned etter seg osv. Men hvis du ser det posetive i det, så går du veldig mye trim(ha ordentlig sko/sandaler med reimer baker om hælen(i tilfelle det skulle skje noe, så får du ikke dekt noe hvis du ikke har reim bakom hælen)). Går som regel ned i vekt, blir fysisk sliten og sterke i arm osv. Ikke en jobb som er dansen på røde roser. For min del så kunne jeg godt ha tenkt meg til å byttet jobb! Jobber heldig hvis bare annen vær helg nå Så håper jeg får meg annen jobb til sommeren. Hvis du lurer på noe mer er det bare å spør på melding, så kan jeg fortell mer. Lykke til :rosasmil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 22. januar 2004 #18 Del Skrevet 22. januar 2004 Der jeg jobber så må vi ta 20 rom per dag. Hvis ikke så har de ei sur bærte på nakken. WOW.. er det lov da? Hos oss ser man helst at man tar 15 rom, men det er ingen som kjefter deg opp om du tar 12 eller 13. Men så har vi bare 6,5 timers arbeidsdag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda84 Skrevet 22. januar 2004 #19 Del Skrevet 22. januar 2004 Vi har 8 timers dag eller 7,5 time da... Joda, innsparing skjønner du. Dritt kjærring til sjef også. Så da er alt lov?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 22. januar 2004 #20 Del Skrevet 22. januar 2004 Vel.. kan man bli annet enn drittkjerring etter x antall år i den jobben (som hun sikkert har) ? Uansett.. på den arbeidsplassen hadde jeg enten blitt veldig upopulær blant sjefene eller sluttet etter kort tid. 20 rom hadde jeg aldri gidda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå