Minya Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 For de som kjenner meg fra før på forumet, vet dere at vi har en omplasseringspus av rasen veivesenets parkmix. Jeg vet at katter som regel bør gå over på seniorfór omtrent rundt ni års alder. Her kommer "problemet" inn. Vi vet ikke nøyaktig hvor gammel hun er. Da hun ble funnet og sjekket av vetrinær, ble hun anslått til "mellom tre og seks år med minst ett kull bak seg" Dette har blitt bekreftet av tre vetrinærer, de anslo samme aldersgruppe, utifra tenner, kroppens tilstand og generell adferd. Det vil si at hun per i dag er mellom seks/sju og ni/ti. Generell adferd kan beskrives som sofabaronesse, hun er lat og elsker kos, helst i timesvis og det blir aldri nok, får noen raptuser i blant, men er ikke spesielt leken av seg heller (som kan indikere at hun er på god vei til å bli senior, men så har hun heller aldri vært spesielt aktiv) Kroppslig er hun ikke tynn, men heller ikke overvektig, vetrinæren har bekreftet at hun er ved god helse og hun har heller ikke hatt noen symptomer på underliggende sykdommer så lenge vi har hatt henne. Skal jeg sette henne på seniorfór allerede i år, eller vente et års tid? I hovedsak tror jeg spørsmålet går til Lillepus, da jeg føler du har mest relevant erfaring.
Gjest Lille-pus Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Og jeg vil gjerne invitere med meg Aurora M. og Leo 'til bords' i denne tråden Seniormat ja.... Jeg er så sjeleglad for at de ulike typene seniorfór har oppgitt litt ulik 'aldersgrense'/anbefaling. Eukaneba Senior er fra 11 års alder. Dette er et rent seniorfór for eldre katter. Royal Canin vetrinærfor sier over 7 års alder på sitt senior/voksenfór. Royal Canin (til salgs utenfor vetrinærkontor) sier 12 år. Dette er et rent seniorfór for eldre katter. Hills sier +7 år for seniorfór Iams for modne voksne katter sier 7 års alder. Ok det var 'menyen.. En eldre katt vil trenge mat som er lettere å fordøye (alle organer blir jo også eldre, og ikke like effektive som da katten var yngre). Kanskje det er en idé å prøve med ett av fórene for modne, voksne og eldre katter (altså for middelaldrende og eldre katter) ? Da blir det ikke galt om man går over til den fortypen når katten begynner å bli/er middealdrende, men ennå ikke helt har blitt en eldre/gammel katt (en ekte senior) samtidig som foret er godt for en kropp som begynner å bli eldre (dersom det eldste aldersannslaget er det riktige) Ladies; Dinner's served !
Minya Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2012 Hun spiser godt, og ifølge de faste sjekkene ( ) av avføringen hennes, ser det ut som hun fordøyer det godt foreløpig. Hun er på en blanding av mat for sterilisert, innekatt og dental care/anti hairball, alle de tre typene finnes også i seniorversjon, så da kan jeg bare bytte litt og litt fra vanlig til senior i løpet av dette året? Hun får også litt tunfisk(blå boks fra sheba, selv om hun klarer å snike seg til tunfisk på boks når jeg spiser det selv), kokt sei(desidert favoritt) og innimellom litt søplevåtfór fra gourmet gold.
Gjest Lille-pus Skrevet 13. mars 2012 #4 Skrevet 13. mars 2012 Det synes jeg var en meget god idé - å bytte ut litt og litt i løpet av året. Mine spiser også en pose junkfood innimellom (og 'mor' spiser en gang imellom en wiener med masse sennep... og agurkmix..... inntatt på en bensinstasjon ). Tunfisken diskuteres, så rundt den vil jeg regne med at det er mange bastante meninger ute og går. Et kosthold kun basert på fisk er ikke bra for en katt, men det høres ut som 'dronningen av den gyldne sofapute' har et meget godt og variert kosthold Mine tre deler en Almo Naute boks tunfisk av og til (dvs. min sorte gentleman avskyr tunfisk, men han får tunfisk i sin kopp han også, og han velger bevisst å stå over ! Ansiktsuttrykket han er helt ubetalelig i disse tilfellene. Det lyser "Drittmat !" av hele fjeset hans når han oppdager hva som er i koppen. ( - og de andre to nærmest 'støvsuger' opp enhver smule av den tunfisken, fra samtlige tre matkopper)
Minya Skrevet 13. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 13. mars 2012 Haha, støvsuging av matskåla oppstår både når hun får tunfisk og når hun får sei her i huset også. XD Hun står jo og hyler på kjøkkenet når seien koker, for hun kan jo lukte den, må vite! MAMMMAAAAAAAAAAAAAAAA, FÅÅÅÅÅ FIIIIIISK!!! Og å måtte vente til den er ferdig kokt og avkjølt er jo selvfølgelig laaangt under hennes stand. Har prøvd å gi henne kylling og noen ganger litt kjøtt, men det skal hun ikke ha noe av. Snuser litt på det og ser bort, akkurat som din sorte gentleman. "æsj, sånt vil jeg ikke ha" Dvs, hun maser som et lokomotiv hver gang vi spiser grillet kylling, men hvis hun får noe kommer det fantastiske uttrykket; "Nei, jeg vil ha det DERE har på tallerken, ikke de ekle greiene du gir meg!" Go figure Og så har du de klassiske snike til seg litt av-typene; salsadip, tortillachips, ostepop(men bare den første som detter på gulvet), biffnudler med chili, ferskenyoghurt, kaviar, gjenglemt brødskive med kalkunpålegg og sånn fleskesvor. *knasknasknas* til det bare er en liten våt fille igjen på gulvet. Hun får bare en liten bit hvert jubelår. Dette er da typ en liten klatt på fingertuppen-mengder, men smake skal hun. Men jevnt over spiser hun mer variert enn de fleste katter har jeg inntrykk av. Kanskje jeg skal gå til anskaffelse av en gylden sofapute så hun kan leve opp til navnet? Nå er hun baronesse av sofaen-uten-katteteppet-selv-om-jeg-vet-at-det-ikke-er-lov, samt dronning av klorestativet-med-seng-mellom-pc'ene og hertuginne av dørstokkene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå