AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 Hei Har nettopp fått vite at jeg har Endometriose Cyster på eggstokkene. HJELP! Noen med erfaring? Hvordan er det å bli gravid etter en såkalla "kikkoperasjon?" Jeg skal inn før sommeren.
Bimbo Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Jeg har hatt fire operasjoner for endometriose problemer, og har to barn, begge unnfanget ved hjelp av prøverør. For min del var det aldri aktuelt å prøve å bli gravid på egenhånd etter operasjon, da min endometriose var ganske omfattende. Bl.a er begge eggledere mest sannsynlig ufungerende. Hvor gode sjanser du har til å bli gravid etter en operasjon kommer mest an på graden av endometriose, men sjansen er generelt sett ganske mye høyere rett etterpå. Uansett anbefales det vel ikke av de som har peiling å prøve noe særlig mer enn 6 mnd etter opr, før man ser på andre alternativer. Uansett er prøverør et godt alternativ, når man kommer over skuffelsen/sorgen over at man ikke får det til på normalt vis. Det kan være tøft mens det står på, men for min del har det vært en helt ok måte å få barn på. (Mange med endometriose klarer det selv også altså) Anbefaler forumet på endometriose.no, der kan man stille spørsmål til dr Jon Hausken som driver en IVF klinikk og Anton Langebrekke som er overlege/kirurg med kikkhull og endometriose som spesialfelt ved Ullevål.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #3 Skrevet 12. mars 2012 Har en alvorlig grad av endometriose med cyster som har spredd seg i hele buken. Har tatt en kikkhulsoperasjon for 6 år siden. Er nå langt over 30 år, men er akkurat blitt gravid for første gang på naturlig måte! Alt er mulig, så hold mulighetene åpne! Da jeg ble operert, trodde legen at det var eggstokkreft. Han ville rydde hele underlivet. Jeg måtte gjennom 3 samtaler før jeg endelig ble hørt, og ba om at alt var intakt uansett hva legens medisinske mening var. Det viste seg at det "bare" var endometriose, så jeg våknet opp med alt intakt, og er sjeleglad for det idag
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 Jeg har hatt fire operasjoner for endometriose problemer, og har to barn, begge unnfanget ved hjelp av prøverør. For min del var det aldri aktuelt å prøve å bli gravid på egenhånd etter operasjon, da min endometriose var ganske omfattende. Bl.a er begge eggledere mest sannsynlig ufungerende. Hvor gode sjanser du har til å bli gravid etter en operasjon kommer mest an på graden av endometriose, men sjansen er generelt sett ganske mye høyere rett etterpå. Uansett anbefales det vel ikke av de som har peiling å prøve noe særlig mer enn 6 mnd etter opr, før man ser på andre alternativer. Uansett er prøverør et godt alternativ, når man kommer over skuffelsen/sorgen over at man ikke får det til på normalt vis. Det kan være tøft mens det står på, men for min del har det vært en helt ok måte å få barn på. (Mange med endometriose klarer det selv også altså) Anbefaler forumet på endometriose.no, der kan man stille spørsmål til dr Jon Hausken som driver en IVF klinikk og Anton Langebrekke som er overlege/kirurg med kikkhull og endometriose som spesialfelt ved Ullevål. Det var en del operasjoner. Måtte du igjennom fire operasjoner før du fikk barn ? Jeg aner ikke hvor mye det er snakk om, men gynekologen kunne se at det var to "poser" på hver side. Jeg tenker det værste såklart.. Litt nedtur det at vi ikke kan klare det selv, men jeg tar imot all den hjelpen vi kan få for at vi skal få barn Har en alvorlig grad av endometriose med cyster som har spredd seg i hele buken. Har tatt en kikkhulsoperasjon for 6 år siden. Er nå langt over 30 år, men er akkurat blitt gravid for første gang på naturlig måte! Alt er mulig, så hold mulighetene åpne! Da jeg ble operert, trodde legen at det var eggstokkreft. Han ville rydde hele underlivet. Jeg måtte gjennom 3 samtaler før jeg endelig ble hørt, og ba om at alt var intakt uansett hva legens medisinske mening var. Det viste seg at det "bare" var endometriose, så jeg våknet opp med alt intakt, og er sjeleglad for det idag Gratulerer med graviditet! Det hørtes ikke godt ut Hjelpes!! Godt at du stod på ditt. ------------------------------------------------------------------ Har dere hatt mye smerter i underlivet? Jeg har konstant stikk og enorme mens smerter. Lurer også litt på hvordan dere var etter operasjon? kunne dere gå på jobb dagen etter? Var det veldig vondt dagene etter operasjon? Jeg gruer meg så fælt! Liker ikke sykehus. Håper det ikke blir alt for lenge til operasjonen. Vil bare bli ferdig med hele greia.
Frufly Skrevet 12. mars 2012 #5 Skrevet 12. mars 2012 Takk for svar til dere begge. Fant forresten en del svar på endometriose.no. Takk Bimbo!
Bimbo Skrevet 13. mars 2012 #6 Skrevet 13. mars 2012 Det var en del operasjoner. Måtte du igjennom fire operasjoner før du fikk barn ? Jeg aner ikke hvor mye det er snakk om, men gynekologen kunne se at det var to "poser" på hver side. Jeg tenker det værste såklart.. Litt nedtur det at vi ikke kan klare det selv, men jeg tar imot all den hjelpen vi kan få for at vi skal få barn Gratulerer med graviditet! Det hørtes ikke godt ut Hjelpes!! Godt at du stod på ditt. ------------------------------------------------------------------ Har dere hatt mye smerter i underlivet? Jeg har konstant stikk og enorme mens smerter. Lurer også litt på hvordan dere var etter operasjon? kunne dere gå på jobb dagen etter? Var det veldig vondt dagene etter operasjon? Jeg gruer meg så fælt! Liker ikke sykehus. Håper det ikke blir alt for lenge til operasjonen. Vil bare bli ferdig med hele greia. Hadde en operasjon som 21 åring pga smerter, hadde da ikke planer om barn. Så hadde jeg en ny to år etterpå og ble henvist videre til IVF etter denne. Etter første barnet gikk det vel et par år før neste operasjon, hadde ikke mer smerter enn jeg kunne holdt ut men ville "rydde opp" før ny runder med IVF. Pga mye innflammasjon i bekkenet ble det ikke gjort så mye, jeg ble istedenfor satt på behandling med procren og operert på nytt to mnd senere. Barn nr 2 kom i oktober 2011 og har ikke merket noe endoplager ennå. Jeg har alltid fått en uke-14 dager sykemelding etterpå. Men synes det har gått veldig greit å komme seg etter kikkhull, lite smerter egentlig. Hadde mye sterke smerter i forkant av operasjon nr 1, etter det har det ikke vært verre enn at smertestillende (vanlig ibux) hjelper helt fint. Sliter mer med en konstant trøtthet som jeg tror henger sammen med endoen, men men. Er ikke en kjekk diagnose akkurat, men den plager meg ikke så veldig nå lenger Lykke til, håper operasjonen går greit og at det ser bedre ut enn du frykter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå