AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 Har to kastrerte brødre på 7 mnd som gjør akkurat som de vil, klorer skinnmøbler, jager hverandre over salongbordet, sover på kjøkkenbenken, river av tapeten, stjeler mat om jeg snur ryggen til et sekund under matlaging etc. Har prøvd å bestemt si nei og å spraye med vannflaske (de liker den), men de vil ikke lære. De har massevis av leker, klorestativ osv. De har nettop begynt å gå ute, pleier å sove et par timer etter de kommer inn i 5 tiden, men nå er det på'n igjen med ramp. What to do?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Det er ikke lett å trene en katt, men det er langt i fra umulig. Man må bare være konsekvent, rose riktig oppførsel og ikke hyle og skrike over "feil" oppførsel. Katter lar seg ikke hundse med, men de lar seg gjerne overtale. Spør du på feil måte får du ikke svar tilbake. Spør du riktig, gjør de som du sier. 1
Dolce Skrevet 13. mars 2012 #3 Skrevet 13. mars 2012 Konsekvent er regelen, ja! Pusen min "vet" at han ikke får lov til å være på salongbordet, spisebordet eller på kjøkkenbenken. Og han blir veldig lei seg når "mamma" sier NEI med sint stemme. Så han har faktisk ikke vært noen av stedene på 6 måneder (han er litt over 1 år nå). Jeg har ikke brukt vann eller sånt, bare sagt NEI med sint, høy stemme og jagd ham bort. Nå kan vi faktisk sitte ved spisebordet og spise kylling og/eller vaktel (yndlingsmaten til pus) - uten at han engang prøver å komme seg opp på bordet. Selv om han kjenner at det lukter godt :-) Men samtidig får han lov til masse andre ting :-) Det er kanskje ikke mulig å oppdra katter fullstendig, men fullt mulig å lære dem at noen områder skal være kattefritt!
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #4 Skrevet 13. mars 2012 På stjele mat og alt annet rakkeraktig har det mest effektive å dytte hånden mot ansiktet uten kjefting eller andre tillegsstraffer, men da må man jo se det og være der. Er jeg langt unna klapper jeg å sier a-a-a-a-a i en veldig høy og lys tone. Kloring som i markering har jeg aldri opplevd etter klorebrettene kom på riktg plass og mange nok. Mine skjønner ikke reglene om jeg er sint når jeg skal irettesette, da blir de bare forvirret. Og som er sagt tidligere vær konskvent, alltid, hver eneste gang, uten unntak! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå