Green Lady Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 Jeg var på intervju for en trainee-stilling i dag, hvor det er påkrevd at man har høyere utdannelse, aller helst master. Da jeg sendte inn søknaden, ble jeg også bedt om å sende med alle karakterutskrifter. Så kom jeg på intervjuet i dag da, for en stilling i ledergruppen for et stort firma, og halvparten av alle spørsmålene går på vgs-vitnemålet mitt, hvilke fag jeg likte best og verst på vgs, hvordan man kunne velge bort fag på almenn da jeg gikk der... Det er syv år siden jeg var ferdig med vgs - jeg kan ikke skjønne at dette skal være relevant for en jobb nå? Burde vi heller ikke pratet (mye mer) om de fem årene med studier jeg har bak meg, og heller favorittfag der? Skjønner ingenting, jeg. Noen som kan ha en logisk forklaring på hvorfor vgs-vitnemålet fikk så stor oppmerksomhet? 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Kanskje du har master innen et fag som egentlig ikke er så mye verdt? 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #3 Skrevet 12. mars 2012 Hørtes veldig rart ut Rart at du i det hele tatt måtte vise det. Jeg har et fææælt vitnemål fra gymnaset og tenker ikke å vise det frem på intervju når jeg er ferdig med master neste år hvertfall (har heller ikke vist det frem på tidligere jobbintervju) Kan det være at den son intervjuet deg ikke har samme utdanning som deg, og/eller minimalt med kunnskap om utdanningen din? (litt uproffesjonelt i så tilfelle, i beste fall dårlig forberedt)
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 Kanskje du har master innen et fag som egentlig ikke er så mye verdt? Ja, for allmenne fag er verd så mye du...
Green Lady Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2012 Jeg har utdannselse innen markedsføring, og stillingen er innen samme emne. Ikke noe hokus-pokus-sære greier, og jeg er godt kvalifisert til stillingen med tanke på utdannselsen min..
Inx Skrevet 12. mars 2012 #6 Skrevet 12. mars 2012 Underlig, kan ikke se noen god grunn til hvorfor interjuveren ville hengt seg opp i det - det sagt så er det mye "hokus pokus" ute og går når folk skal ansettes og interjuves, virker som at mange har sine egne reodor-felgen metoder for hvordan de interjuver og spør.
Green Lady Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 12. mars 2012 Jeg kan jo også nevne at jeg hadde minimalt med fravær (det verste var vel 11 timer andre året) samt godt over 4 i snitt. Hadde dog en 2'er i matte (noe som selvfølgelig ble tatt opp), men har C i alle matte-, -statistikk- og økonomifag jeg har hatt under min utdannelse, og B i snitt på både bachelor og master.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #8 Skrevet 12. mars 2012 Tja, jeg ville kanskje tolket det som at intervjuer ser etter om du kan relatere noe fra din vgs utdanning til ditt høyrere studie og på hvilken måte. Om du har hatt en slags rød tråd fra begynnelsen av vgs og til avslutning av master og hvilke tanker du har gjort deg om det. Om det er flere kandidater med omtrent samme utdanning og erfaring, så er det ikke utenkelig å måtte skille på andre ting. Refleksjonsevne i forhold til sin utdanning totalt sett er vel da ikke så unaturlig.
Green Lady Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 12. mars 2012 Underlig, kan ikke se noen god grunn til hvorfor interjuveren ville hengt seg opp i det - det sagt så er det mye "hokus pokus" ute og går når folk skal ansettes og interjuves, virker som at mange har sine egne reodor-felgen metoder for hvordan de interjuver og spør. Ja, det var veldig sære spørsmål som var pakket veldig godt inn, typ mange ord for å si lite. Jeg ville ikke spørre hvorfor vgs-vitnemålet mitt fikk så stor oppmerksomhet på intervjuet, tenkte det kunne tolkes negativt. Får heller spørre om jeg ikke får jobben, evt om jeg får den hva som egentlig var greia med det
Green Lady Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 12. mars 2012 Tja, jeg ville kanskje tolket det som at intervjuer ser etter om du kan relatere noe fra din vgs utdanning til ditt høyrere studie og på hvilken måte. Om du har hatt en slags rød tråd fra begynnelsen av vgs og til avslutning av master og hvilke tanker du har gjort deg om det. Om det er flere kandidater med omtrent samme utdanning og erfaring, så er det ikke utenkelig å måtte skille på andre ting. Refleksjonsevne i forhold til sin utdanning totalt sett er vel da ikke så unaturlig. Takk for svar, det kan absolutt være en god grunn. Jeg hadde markedsføring både andre og tredje året på vgs, og fikk da fordypningspoeng da jeg hadde to fordypningsfag. Ble også trukket opp i eksamen i markedsføring begge årene, skriftlig. Når jeg etter det velger å studere faget i fem år, og attpåtil søker denne jobben, så ligger det vel i kortene at jeg trives med faget og synes det er spennende? Men takk for godt innspill, det er jo bare intervjuer som faktisk vet hensikten bak disse spørsmålene
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #11 Skrevet 12. mars 2012 Takk for svar, det kan absolutt være en god grunn. Jeg hadde markedsføring både andre og tredje året på vgs, og fikk da fordypningspoeng da jeg hadde to fordypningsfag. Ble også trukket opp i eksamen i markedsføring begge årene, skriftlig. Når jeg etter det velger å studere faget i fem år, og attpåtil søker denne jobben, så ligger det vel i kortene at jeg trives med faget og synes det er spennende? Men takk for godt innspill, det er jo bare intervjuer som faktisk vet hensikten bak disse spørsmålene Bare hyggelig Ja, det er jo selvsagt bare intervjuer som velt helt sikkert intensjonen med det. Det kan jo også være et forsøk på å "psyke" deg litt ut, du ble jo tross alt intervjuet for en lederstilling. Som leder må man takle mange psykisk stressende situasjoner og kommer stadig opp i ting der man kan bli litt satt ut. Men det hele ligger i hvordan man takler det, og det er mange intervjuere som også tester nettopp den evnen.
Green Lady Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #12 Skrevet 12. mars 2012 Ja, jeg tror du kan være inne på noe der, at det ikke nødvendigvis var så viktig med selve vitnemålet - heller reaksjonen min. Jeg satser på at det var grunnen inntil videre, så får jeg bare spørre hva som var den egentlige grunnen for disse spm når jeg vet om jeg kommer videre til annengangsintervju eller ei
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #13 Skrevet 12. mars 2012 Jeg synes det er vanskelig å vite om det ligger en bevisst strategi bak sånne spørsmål eller om det bare er sånn at noen intervjuere sporer av litt, og begynner å prate om ting som egentlig ikke er så relevante. Minner meg om en muntlig eksamen hvor jeg måtte avbryte en pratsom faglærer for å vise at jeg kunne ting selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå