gard Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 Vi lurer på om vi skal ta en tur til Madrid i påsken og jeg har aldri vært der før. Er det noen som har tips om Madrid? Hvor bør vi bo, hva bør vi få med oss, anbefalte restauranter, spansk mat som vi bare få med oss etc. Hvordan blir påsken markert i Madrid? Er det kun påskeaften samt første og andre påskedag som er helligdager? På forhånd takk
Gjest padawan Skrevet 13. mars 2012 #2 Skrevet 13. mars 2012 jeg har vært der flere ganger. sjekk denne siden for mer informasjon.
Gjest Almaz Skrevet 23. mars 2012 #3 Skrevet 23. mars 2012 Vi bodde på et H10 hotell, husker ikke hvilket. Vi har bodd på ulike H10 hoteller både i Madrid og Barcelona, og er alltid fornøyde. Ellers her er tips jeg har kopiert fra en annen tråd her på kg, tror jeg: Jeg har et restaurant-tips; La Finca de Susana, som ligger i Arlabán 4, en litt bortgjemt, men sentral gate, 2-3 minutters gange fra Puerta del Sol. Jeg syntes det var kjempegod mat der, i tillegg til at det var veldig fint med feks hvite duker og betjeningen var veldig hyggelig. Jeg kommer ikke på noe annet enn at dere må komme dere UT av Madrid! Men det har dere kanskje ikke tid til. Et tips er i hvert fall enten Segovia eller Toledo. Holder en knapp på Segovia der akvedukt, katedral og slott kan beskues og spedgris inntaes. Dessuten får man alltid en gratis tapas når man bestiller noe å drikke på barene i Segovia. Ellers, Madrid... Pradomuseet (klassisk kunst) og Reina Sofia (moderne kunst) virker det som om du har styring på. Retiro-parken har også vaert nevnt. Slottet kan også besökes. Har ikke sett det innvendig, men skal visst vaere fint (av naturlige årsaker). Plaza Mayor er hyggelig, men kafeene der er svindyre. Puerta del Sol er "obligatorisk", men det er egentlig ikke så mye å se der. Shopping og utesteder? Hmmmm... jeg må i tenkeboksen en stund... Utesteder: Uteliv er et kapittel for seg i Madrid og natta tar bare slutt for den som vil det selv. Plaza Santa Ana: Santa Ana og området rundt er kjempekoslig og sentralt. Kvelden kan startes f.eks på en av tapasbarene på selve Plaza Santa Ana. Etterpå foreslår jeg å gå til Calle Echegaray der det ligger to interessante barer. Los Gabrieles er en slags museumsbar. Det har tidligere vaert et bordell og det er vakre flisemalerier på veggene. En annen bar som ligger i samme gate er også verdt et besök. Jeg husker desverre ikke hva den heter for jeg kaller den bare sherry-baren. Der servers nemlig kun denne edle drikk rett fra tónnene. Om dere ikke liker törr sherry er det bomtur. Ikke gå dit hvis dere er allergiske heller da en katt og en hund er fast inventar. Hóres litt creepy ut, men denne baren har absolutt sin sjarm. Chueca: Chueca er homsenes bydel og det merkes absolutt på stemningen. Folk med godt humör og rafinerte drinker finnes her. De serverer morsom mat på Chocolate (Barbieri 15) Barer i La Latina: La Latina er arbeiderklassebydelen som plutselig ble hipp. Kan muligens sammenlignes med Grünerlókka. Masse barer og på noen får du en tapas med ölen eller vinglasset ditt. Diskoteker: Den som drar hjem etter at barene stenger er en pyse! Det er ingen vits i å gå på diskotek för tidligst klokka to i Madrid. Stengetidene derimot er svaert fleksible. Jeg husker desverre ikke så mange navn på diskoteker (hvorfor???), men jeg husker at jeg ble imponert over Palacio de Gaviria på Puerta del Sol. (PS: det er dyrt!) Andre ting: Jeg er ikke spesielt sportsinteresset, men vil alikevel anbefale å se en fotballkamp på Santiago Bernabeau. Det er god steming! Det er også flust av diskoteker i området rundt (i kjelleren av skyskraperne). Spanjolene liker å avslutte kvelden (begynne dagen?) med churros og chocolate. Smultstenger som dyppes i sirupstykk, varm sjokolade. Shopping: Rundt Gran Vía og fra Plaza Callao til Puerta del Sol finner du de typiske kjedebutikkene. Zara, Stradivarius, Mango etc Naere Plaza de Chueca finnes en gate med masse skobutikker. Det skal visstnok vaere billigere enn andre steder og her finner du sesongens nyheter fordi butikkene som ligger her eies av skoprodusentene og brukes til et slags próvesalg. Husker desverre ikke hva gata heter, men hvis du går fra Plaza de Chueca til Gran Vía er det den fórste gata du må krysse. Rastro. Vi er nå tilbake i La Latina. På söndagsmarkedet er det mye sóppel (vaer OBS på lommetyver), men man kan finne skatter i antikvitetsbutikkene i de små gatene rundt. Er det designerklaer du er ute etter finner du disse i Barrio Salamanca (Serrano og Goya pluss området rundt) God tur! 1
gard Skrevet 26. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 26. mars 2012 Takk for fyldig tilbakemelding Almaz :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå