Gå til innhold

Bruk av griser i forsvaret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min er i militæret nå og har sanitetsopplæring. Etter det han sier bruker de griser til å øve seg på å tette blødninger, kulehuøl osv. Kan dette stemme, er ikke det dyreplageri og derfor ulovlig? Jeg antar jo at grisene fortsatt er i live, ellers ville de jo ikke blødd i de mengder som han sier. Noen som har erfaring rundt dette?

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg lest om i avisene tidligere, antagelig finner du noe om du leter på nettet :) Grisene er i live, men i koma og blir avlivet etter øvelsen, så de vil aldri våkne og føle smerter eller noe. Bedre enn å øve på mennesker...

AnonymBruker
Skrevet

Grisene er i live, men under dyp narkose. Det ville aldri ha blitt tillatt å bruke dyr til slik opplæring, hvis ikke de dyrevernetiske reglene hadde blitt fulgt.

Her er en artikkel om emnet: http://offisersbladet.no/index.php/site/comments/krigskirurgisk_trening_pa_hyt_niva/

Dette er jo som linken sier "på høyt nivå". Jeg snakker om ordinær førstegangstjeneste og obligatorisk førstehjelp, ikke sykepleiere eller leger som spesialiserer seg på krigstraumatikk.

Skrevet

Dette er jo som linken sier "på høyt nivå". Jeg snakker om ordinær førstegangstjeneste og obligatorisk førstehjelp, ikke sykepleiere eller leger som spesialiserer seg på krigstraumatikk.

Tok den første og beste artikkelen :-)

Men fremdeles gjelder dyrevernetiske regler og det vil være en veterinær til stede. Soldatene får ikke øve seg på griser helt uten at det er med fagkyndig personale.

• Liker 1
Skrevet

Sykt!

Du får meld deg som frivillig.

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

]

Høyt nivå er Nivå 3. De fleste i Sanitetsbataljonen får nivå 3, mens de fleste andre i førstegangstjeneste får Nivå 2. Men de fleste tropper og noen ganger lag har en og annen soldat som får sanitetsopplæring og som skal ha ansvaret for sitt lag/tropp (typisk de som blir kalt Doc i krigsfilmer ;) )

Det er noen sykepleiere og leger med på kurs, men det blir gjerne valgt ut noen sanitetssoldater, og spesielt de som gjør seg fortjent til det. De fleste som er på hjelpeplass (mini-mini sykehus hvor pasientene tas imot før de sendes til lett feltsykehus) pleier å få delta på dette kurset. Tror noen av de som er på M113 også får delta.

Edit: må presisere at dette altså er kurs som bare en liten del av soldatene får, det er ikke sånn at det forbrukes griser i store mengder mens folk herjer med dem uten tilsyn.

Endret av Badabing
Skrevet

Høyt nivå er Nivå 3. De fleste i Sanitetsbataljonen får nivå 3, mens de fleste andre i førstegangstjeneste får Nivå 2. Men de fleste tropper og noen ganger lag har en og annen soldat som får sanitetsopplæring og som skal ha ansvaret for sitt lag/tropp (typisk de som blir kalt Doc i krigsfilmer;))

Det er noen sykepleiere og leger med på kurs, men det blir gjerne valgt ut noen sanitetssoldater, og spesielt de som gjør seg fortjent til det. De fleste som er på hjelpeplass (mini-mini sykehus hvor pasientene tas imot før de sendes til lett feltsykehus) pleier å få delta på dette kurset. Tror noen av de som er på M113 også får delta.

Fra min tid i forsvaret (førstegangstjeneste og internasjonale operasjoner) så husker jeg at i mitt kompani som var et geværkompani, så var det én sanitetssoldat i hver geværtropp som hadde Nivå 3, og ett lag i kompanistaben med denne kompetansen. Dette er ikke sykepleierutdanning per se hvor man lærer alt fra å ta tempen og skifte kateter på demente, men direkte anvendbar behandling av stridsskader og 'førstehjelps-kirurgi'. Utdanningen med behandling av levende dyr er helt uerstattelig for disse soldatene. Krig er forferdelig og mennesker blir livstruende skadd og livene til disse grisene som ofres redder menneskelige liv. Godtar man å sende mennesker i krig så bør man heller ikke ha betenkeligheter med å drepe dyr for å redde disse menneskene. Dyrene lider heller ikke unødvendig.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt forjævlig og forkastelig

Skrevet

Jeg skal love deg at disse grisene går døden roligere i møte, enn på slaktehuset.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Isolert sett så er det forkastelig at griser skytes og holdes lengst mulig i live. Isolert sett er dette også brudd på dyrevernloven og straffbart.

Poenget er, dersom du unnlot å lese både overskriften og tidligere innlegg, at dette er i utdanningsøyemed og utvilsomt livreddende.

Isolert sett så er det også strengt forbudt å skyte andre mennesker, men vi aksepterer likevel å trene opp soldater til å drepe andre. Jeg regner med at du synes dette er forkastelig også, isåfall foreslår jeg at du starter med å kritisere dette og ikke de som jobber for å redde disse livene.

Endret av Larsern

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...